ЮЛИЯ НОЙХАУЗЕР,
ЮЛИЯ РААБЕ,
АНА ТАЛХАМЕР

Опасното пътешествие към неизвестността започва в интернет и често напомня реклама на круиз с луксозен морски лайнер - Турция-Либия-Италия за 3800 долара, Алжир-Либия-Италия за някакви си 2500 евро. Същата е цената, ако тръгнете от Судан. Ако има въпроси, организаторите винаги са откриваеми чрез скайп или фейсбук. Но превозвачите докарват хиляди мигранти в ЕС не само по море. Напоследък съвсем не лош бизнес за престъпните групировки станаха маршрутите през Балканите. А отскоро те започнаха да предлагат услугите си в социалните мрежи и дори да предлагат намаления в случай на големи партиди мигранти.

Търсенето на услугите им е огромно. От началото на годината до края на юли в Европа пристигнаха 340 000 души, което прави три пъти повече, отколкото за същия период през 2014 г. Рекордният ръст на броя на бежанците, разбира се, носи на превозвачите огромни печалби. Например италианският журналист Джампаоло Музумечи, занимаващ се с изследване на престъпния бизнес, цитира следните думи на един от нелегалните превозвачи:

"Ние анализираме Европа, анализираме законите. И колкото повече вие затваряте границите, толкова повече пари печелим".

По неговите оценки миналата година само северноафриканските престъпни групи, занимаващи се с превоза на имигранти до Европа, успели по този начин да спечелят 300-600 милиона евро. А тази година обещава да бъде по-печеливша от предишната няколко пъти, уверен е италианецът.

Това, че нелегалните превози стават все по-професионално занимание, потвърждават и в Управлението на ООН по наркотиците и престъпността, чиято централа се намира в австрийската столица Виена:

"Ако по-рано например мнозинството са били превозвачи-любители, изкарващи по малко от незаконна дейност, сега с това се занимават професионалисти. Още повече, превозът на имигранти е много доходна дейност с относително малък риск, което, от своя страна, привлича престъпниците."

Освен тях, според доклад на Норвежкия център за глобален анализ подобен вид печалба открили за себе си и екстремистките организации. Терористичната организация "Ислямска държава" (ИД), например, спечелила от нелегалния трафик до 323 милиона долара.

В този бизнес съществува ясна йерархия. Едни вербуват нови "клиенти". Втори се занимават с превоза. Трети отговарят за финансовите въпроси. В една престъпна група могат да влизат до няколко десетки хора. Ако някой попадне в ръцете на полицията, това са обикновено "дребни риби", на които много бързо намират замяна.

"Много често като превозвачи работят хора от слабо осигурените слоеве на обществото. Често те са от Унгария или Сърбия", разказва полковник Гералд Тацгерн от Федералното ведомство на криминалната полиция в Австрия. "Търсенето е огромно. Това е много доходен бизнес и през последните години в него станаха много големи промени", добавя полицаят.

Цената на прехвърляне от Сирия в Австрия по думите му може да достигне 12 000 евро.

Между другото, ако съвсем доскоро превозвачите се занимаваха най-вече с прехвърлянето на относително малки групи от по няколко души, сега все по-голяма популярност набира тенденцията бежанците да бъдат прехвърляни с камиони, в които пътуват наведнъж по 40-50 души.

"Забелязахме, че превозвачите станаха по-недобросъвестни. Най-вече започна доста по-малко да ги вълнува доброто самочувствие на техния "товар". Преди те получаваха пари за хора, които пристигаха живи, а сега - на глава, при това без никакво значение дали е здрава или не", допълва Тацгерн.

----

* Репортажът на трите журналистки е публикуван в австрийския вестник "Ди Пресе" на 28 август - ден, след като в Австрия бе открит камион със 71 мъртви бежанци. Материалът е подготвен за печат преди трагедията и по тази причина тя не е спомената.