Полската компания ПКП Карго, която е вторият по големина товарен железопътен превозвач в рамките на Европейския съюз, стъпва в България.

Частната компания, базирана във Варшава, е в напреднали преговори за покупката на българския жп превозвач "Булмаркет". Това научи Клуб Z от източници, близки до преговорите.

Очакванията са сделката да бъде финализирана до месец. Идеята е поляците да закупят мажоритарен дял - най-вероятно около 90 процента от акциите.

"ПКП Карго" вече присъства на пазарите в Чехия, Румъния и Унгария, а от няколко месеца компанията прави интензивни сондажи за навлизане на българския пазар. От компанията проучваха и възможността да закупят обявените за продажба "БДЖ-Товарни превози", но вече са се отказали от тази идея заради неяснотите около задълженията на компанията.

На практика в момента не се знае каква част от дълговете на БДЖ са на товарното поделение на компанията, което превръща евентуална сделка в изключително рискована за купувача.

Според източниците на Клуб Z, полската компания е готова да осигури транзита на много сериозни количества товари по трасето Север-Юг. Идеята е да се возят стоки от Скандинавия към Турция за Близкия Изток и обратно.

"ПКП Карго" планирали и да внесат в България нови товарни влакове, с които да се изпълняват поръчки за превоз на контейнери, тирове и авточасти.

От началото на годината обемът на транзитните жп превози през България се увеличава с бързи темпове, а единствената компания от всички играчи на пазара, която губи позиции, е държавната "БДЖ-Товарни превози".

Товарните жп компании прогнозират двуцифрени ръстове на оборотите си към края на годината. Догодина очакванията на бранша са за още по-високи приходи и печалби. Причината е именно "ПКП Карго", защото досега товарните потоци се движеха основно от Западна Европа през Сърбия и България - по оста Изток-Запад. Сега обаче България ще печели от развитието на съвсем нов маршрут от Северна Европа през Чехия и Румъния, чието развитие е пряко отражение от конфликта в Украйна.

Именно заради несигурността в републиката сега този трафик търси път през страната ни, което означава допълнителни приходи за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която стопанисва релсите у нас.

И докато стъпването на "ПКП Карго" в България е добра новина за НКЖИ, то това е поредната лоша новина за БДЖ. Компанията съвсем наскоро разбра, че губи най-големия си клиент - рудите на бизнесмена Христо Ковачки, който взе жп лиценз и сертификат за безопасност и помаха за сбогом на държавната компания.