Инициативен комитет издигна кандидатурата на съпругата на бизнесмена Николай Банев - Евгения, за евродепутат. Семейството е собственик на курорта "Русалка", "АКБ Корпорация", завода за хартия "Костенец-ХХИ", "Топлофикация"-Ямбол и други.  Потърсихме г-жа Банева, за да разкрие с какви идеи тръгва в битката за място в Европейския парламент. 

Как станахте кандидат за евродепутат, г-жо Банева?

Издигната съм от инициативен комитет от хора, с които работя и които ме познават от дълги години в бизнеса. Тръгвам, защото вече толкова месеци ни убеждават, че освен наредените в партийни листи кандидати, едва ли не никой друг няма шанс и няма смисъл да се гласува за когото и да било друг.

Но един месец преди изборите нито една от партиите не си е обявила листите с кандидати за евродепутати.

Някой ви даде тази идея или вие сама стигнахте до нея?

Бях инициирана от хора, с които работя и с които сме партньори в годините. Убеждението беше, че имам качества да се кандидатирам за европарламента. Не е имало особен заговор зад тази идея.

Кой очаквате да ви подкрепи – хората, които работят във вашите фирми или ще правите кампания из цялата страна?

Да ви кажа честно, очаквам да ме подкрепят тези хора, които няма да отидат да гласуват за партиите. Защото виждаме, че с партийно управление на „Рапорт даден – рапорт приет!“...

Една огромна част от обществото – и то точно тази част от обществото, на която и аз се считам представител – образовани, еманципирани хора, които са добре образовани и работят в България или съответно в чужбина на високи постове...

Така че аз по-скоро считам, че в мен биха могли да се припознаят такива хора като моите съученици от френската езикова гимназия в Стара Загора, като моите състуденти от Софийския университет. Т.е. хора, които са академично образовани и които работят и искат да работят и да живеят в тази държава.

Т.е. вие се насочвате към академичната общност на България?

Не академичната – към образованите хора.

Какво послание ще издигнете в кампанията?

Посланието ми е срещу партиите. Това е моето послание, защото смятам, че в Европа трябва да отиват хора, които да могат добре да защитават интересите на България. Преди всичко интересите на България в рамките на нейните ангажименти в Европейския съюз. Това следва да бъдат хора, на които партиите да не могат да им казват какво и как под строй да гласуват.

Досега, освен имената на един-двама-трима евродепутати, аз не мисля, че обществото знае кой е в Брюксел, защо е в Брюксел и по какъв начин защитава интересите на България.

Позиционирате ли се някъде – ляво, център, дясно?

Не, категорично. Аз през целия си живот не съм била член на нито една партия, аз съм надпартийна. По принцип тези политически битки и интриги не ги разбирам, не са част от моето цветоусещане. Аз съм образована, еманципирана млада жена, която е работещо момиче. Аз вече 15 години съм в бизнеса в България, така че разбирам и имам поглед върху проблемите на предприемачеството, на бизнеса в тази страна.

Виждате състоянието на икономиката ни, няма какво да коментираме.

Имате ли готов лозунг за кампанията?

Засега лозунгът ми е „Против партиите“. Против партиите и За личностите, защото на евроизборите хората би трябвало да знаят по-скоро кой отива в Европа, с какви качества и с какви автобиографии отиват там.

Ако попаднете в Европейския парламент, ще ви се наложи да гласувате – сега най-актуалната тема са отношенията между ЕС и Русия заради Крим. Дали да бъдат наложени санкции или не. Вие имате ли позиция по този въпрос?

Имам категорична позиция и тя не може да се обясни в рамките на едно изречение. Но ако мога да го дам събирателно, бих цитирала цар Борис III: Винаги с Германия, но никога против Русия.

Което на практика в тази ситуация какво означава?

Ние много добре знаем, хората от бизнеса, изписа се достатъчно, знаете, че аз съм от 14 години в туристическия бранш и не искам да навлизам в подробности за последствията, които България ще понесе от каквито и да било икономически санкции.

Вие сте заможни хора, очакването е да правите скъпа кампания. Какви средства сте отделили за целта?

Не, не, не мисля да правя скъпа кампания. Ще разчитам на популярността си дотук, която е и положителна, и отрицателна.

Аз съм човек, на който отдавна образът му витае в публичното пространство и не съм непозната за обществото. Не мисля да харча пари за това. Нещата са на доста ранен етап, ще преценим.