Стратегията за оздравяване на БДЖ няма да се реализира на този етап, защото Министерството на финансите отказва да отпусне средства, каза министър Ивайло Московски пред депутатите от парламентарната комисия по транспорт.
"Имаме отрицателно становище от министър Горанов, тъй като осигуряването на средства за БДЖ би нарушило тригодишната бюджетна рамка", обяви той.
А без одобрението на финансовото министерство няма как да се поиска и разрешение от Брюксел за отпускане на държавна помощ. Това на практика превръща мисията за спасяване на затъналата в дългове жп компания в напълно невъзможна.
Стратегията за оздравяване на БДЖ в реалистичния сценарий предвиждаше да бъдат осигурени 210 милиона лева за закупуване на нови влакове и погасяване на кредити за период от 7 години. В оптимистичния вариант тази сума скача до 430 милиона лева.
В момента финансовото състояние на БДЖ се влошава с бързо темпо. Намаляват както пътниците, така и товарите на държавната компания, докато всички частни превозвачи отчитат двуцифрен и трицифрен ръст на приходите и печалбата. Продажбата на "БДЖ-Товарни превози" на практика е спряна заради неяснотата около дълговете на компанията. Отскоро жп превозвачът загуби и основния си клиент след като енергийния бос Христо Ковачки си извади документи за собствена жп фирма и от клиент се превърна в конкурент на БДЖ.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни