Германскят транспортен министър Александер Добринд съобщи, че Volkswagen е признал, че е манипулирал тестовете за вредни емисии на дизеловите си двигатели и в Европа, така, както стана известно, че е правил и в САЩ съобщи Би Би Си. Преди ден компанията съобщи, че софтуерът, който "мами" лабораториите при тестването за вредни емисии, е наличен в около 11 млн. автомобили, продавани в цял свят. Едва 500 хил. от тях са продадени в САЩ.

Добринд съобщи, че манипулациите са засегнали автомобили с дизелови двигатели с работен обем от 1600 и 2000 куб. сантиметра. Досега в т.нар. "Дизелгейт" беше замесен само двулитровият двигател, вграждан в широка палитра от автомобли с марките VW, Audi, SEAT и Skoda.

Добринд обяви, че в Германия ще бъдат проверени емисиите и на колите на други евпорейски производители на автомобили с дизелови двигатели.

Все още не е ясно какви мерки ще предприеме Европа във връзка със скандала. В САЩ продажбите на автомобилите със спорния двигател са прекратени, но още няма сервизна или друг тип акция, свързана с тези, които досега са продадени.

В тази връзка, ето и някои въпроси и отговори, свързани с аферата "Дизелгейт", подбрани от Ройтерс, в. "Гардиън" и сайтовете Jalopnik.com и Mashable.com.

Малко хронология: Откъде се започна? Публикуван в края на м.г. доклад на Международния съвет за чист транспорт (International Council on Clean Transport) показа, че TDI-двигателите на Volkswagen надхвърлят границите за отделяне на азотни съединения (NOX) при тестове, проведени на път, а не в лаборатория.

Изследването е повторено и в САЩ, където нормите за вредни емисии са по-стриктни, отколкото в Европа. За целта са взети три коли - VW Jetta TDI, VW Passat TDI и BMW X5 xDrive 35d. По време на пътуването между Сан Диего и Сиатъл, джетата е отделяла между 15 и 35 пъти по-високи азотни емисии от щатските норми, а пасатът - между 5 и 20 пъти. Емисиите на БМВ-то са били в норми.

През май Агенцията за защита на околната среда на САЩ (EPA) започва неогласено проучване за проверка на емисиите на колите на VW. Еспоредно с това тече и проучване на Борда на атмосферните ресурси на Калифорния (CARB).

На 8 юли CARB информира EPA и VW, че са открити нередности. Преди да сертифицира колите на VW за продажба през пазарната 2016 г., EPA иска потвърждение от автопроизводителя, че са отстранени проблемите. Тогава от VW признават за "защитното устройство", което манипулира показанията по време на тест. Гръмва скандалът.

Кои са засегнатите коли? В САЩ - всички Volkswagen и Audi, които използват двулитровия TDI дизелов двигател с вътрефирмено означение EA188 - Jetta TDI, Passat TDI, Golf TDI, Jetta Sportwagen TDI и Beetle TDI. Засегнатите аудита са произведените между 2009 и 2013 г. A3 TDI, както и новото (пазарен модел 2015 г.) Audi A3 TDI.

В останалия свят - неуточнен все още кръг от автомобили с марките VW, SEAT, Audi и Skoda.

Какво може да направи VW? Да промени софтуера на двигателя така, че да намали мощността му, като по този начин отделените емисии ще са по-малко.

Да инсталира системи допълнителни системи за пречистване на окисите. Операция, която ще струва хиляди долари на кола. Освен друго, модификацията ще отнеме място и от багажника на колите.

Какво могат да направят собствениците? Няма проблем да шофират колите си. Но в Калифорния те няма да могат да ги препродават, защото след това няма да получат пътна регистрация.

Защо проблемът е с дизела? Дизелът беше нишов пазар до средата на 90-те години на миналия век, като съставяше едва 10% от автопарка. Дизеловите коли отделят с 15% по-малко въглероден двуокис от бензиновите, на дават четири пъти повече азотни окиси и 22 пъти повече твърди частици, които поразяват мозъка, белите дробове и сърцето.

След подписването на Протокола от Киото през 1997 г. повечето богати държави бяха правно задължени да намалят СО2 емисиите си средно с 8% през следващите 15 години.

Японските и американските автопроизводители започнаха да разработват хибридни и електрически коли, но Европейската комисия попадна под натиска на големите германски автопроизводители, с цел да стимулира дизеловите двигатели, които се явиха евтино решение за намаляване на въглеродните емисии.

През 1998 г. беше подписано споразумение с всички европейски производители на коли, които се задължиха да намалят с 25% вредните си емисии през следващите 25 години.

Автоиндустрията даде газ на продукцията на дизелови коли. Във Великобритания делът им нарасна от 10% през 1995 г. до над 50% през 2012 г.

Как работят дизеловите двигатели? Имат по-висока степен на сгъстяване от бензиновите и не използват свещи за запалване на горивната смес. Те са по-устойчиви на дълъг пробег, но се нуждаят от по-чести смени на маслото и филтрите, за да предпазят от повреди в горивните инжектори.

Какво представлява дизеловото гориво? По-малко рафинирано и с по-висока енергийна плътност от бензина, с него двигателят има по-висок коефициент на полезно действие. Някога цената му беше доста по-ниска от тази на бензина, днес често е по-скъпо.

Каква е горивната икономия? Дизеловите двигатели дават с 30% по-дълъг пробег при едно и също количество гориво в сравнение с бензиновите и могат да бъдат по-икономични от автомобилите с бензиново-електрически хибридни двигатели.

Как се представят на пътя? Много дизелови двигатели дават по-висок въртящ момент от бензинови със същия работен обем заради по-високата степен на компресия. Могат да ускоряват бързо, имат голяма теглителна сила, но обикновено са по-шумни от бензиновите.

Как стои въпросът с емисиите? Замърсяването при дизеловите двигатели е свързано предимно с отделянето на азотни съединения в атмосферата. Те отделят по-малко въглероден окис, въглеводороди и въглероден двуокис в сравнение с бензиновите.

Как става контролът върху замърсяването? Голямото предизвикателство пред автомобилните производители е да контролират емисиите от азотни окиси - т.нар. NOX. Много производители, в това число и Volkswagen, използват системи за контрол на замърсяването, които впръскват в ауспуховата система дериват на уреята, за да изгорят с негова помощ и "пречистят" натрупаните по време на работа вредни газове. Тези системи оскъпяват автомобила и качват леко разхода на гориво. Не са налични в проблемните двигатели на Volkswagen.

Как работи "измамното устройство" на Volkswagen? Софтуерът усеща, че автомобилът е подложен на тест за емисии, като включва устройство, което "задържа" част от вредните емисии. В нормален режим на работа те излизат от ауспуха в пълен размер.

Как усеща, че колата е предмет на тест? Сензорите на автомобила събират и съпоставят различна информация - например, че двигателят работи и предните колела се движат, а задните - не, а воланът не се върти продължително време.