Около 3% от населението или почти 211 хил. души у нас нямат никакъв достъп до спешна медицинска помощ, защото се намират в твърде отдалечени населени места, където линейките не могат да се отзоват бързо при повикване. Изводът е част от доклад на Сметната палата, в който основното заключение е, че спешната помощ в страната не е "нито ефективна, нито ефикасна"
Според данните, до 15% от българите линейката няма как да стигне до 30 мин., а в много случаи това може и да е фатално. Причината е, че 58% от населените места (предимно отдалечени села) имат достъп до филиал на спешна медицинска помощ и колите биха могли да се придвижат за около 20 минути.
"За съжаление положението не се е променило от 2010 г. насам. Затова при приключване на самия одит се прие една концепция за развитие на спешната медицинска помощ, обхващаща периода 2014 – 2020 г. Там има предвидени мерки и дейности, които целят отстраняване на тези негативни практики и подобряване качеството на спешната медицинска помощ", коментира пред БНР ръководителят на Сметната палата Цветан Цветков.
Според председателя на Асоциацията на работещите в спешната помощ д-р Десислава Кателиева обаче проблемът е в стандартите, които не се изпълняват.
"Това, което са препоръките за оказване на спешна медицинска помощ, всъщност е, че трябва екипът, определен от случаите, да достига до осмата минута до пациентите. При нас това дори не е заложено по настоящия действащ стандарт, което не ни прави спешни медици. Слава богу това са между 5 и 10% от всички спешни повиквания", обясни Кателиева пред радиото.
По думите й важна бъдеща стъпка е всички спешни центрове в страната да се унифицират, да отговарят на едни и същи изисквания и да са оборудвани по идентичен начин.
"Редно е в отдалечените населени места да се постигне правилно разпределение на екипите, т.е. да има достатъчен брой екипи, които да стигат навреме. В момента разпределението е подчинено на принципа: гъстота – население – натовареност на екипите, което не е правилно", коментира още тя.
Припомняме, че Министерството на здравеопазването изготви нов медицински стандарт по спешна помощ, в който заложи нови параметри за обслужване на спешните състояния. Документът все още се обсъжда в медицинските среди, но предвижда линейките да се отзовават до 8 мин. на повикване с код "червено" (т.е. тежко пострадали с опасност за живота), до 20 мин. при код "жълто" (некритични състояния, които могат да се влошат) и до 2 часа, когато нараняванията са леки и кодът е "зелен". Преценката за вида на спешността ще се прави първо по телефона , а след това и от медицинския екип, пристигнал на място.Транспортирането също ще се преценява по критерии и в зависимост от случая ще се търси или най-близкият, или най-специализираният спешен център. При нужда могат да се ползват и хеликоптери, но само при условие, че ползите са повече от вредите и разходите, които може да причини въздушният транспорт.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни