ДИЛЯНА ДИМИТРОВА, Площад Славейков

Да, писането е самотно занимание. Първият епизод на писателското риалити на БНТ не успя да опровергае този факт. Но пък „Ръкописът“ е значително по-приятно време за губене пред телевизора от останалите състезания, защото увлича зрителя да посъчини и той нещичко по зададената на претендентите тема и го изкушава да хлътне в най-близката книжарница.

Началото на „Ръкописът“ очерта фаворитите веднага. Журито, разбира се, бе чело романите на 72-мата претенденти преди началото. Така каквито и салтоморталета да покажат по-нататък пред камерата, тримата съдии ще направят всичко, за да оставят в играта предварително набелязаните избраници. Останалите пък са нужни, за да има някаква навалица на екрана и да й се даде вид на състезание, за да задържи зрителите пред екрана в продължение на 12 епизода. В това време е важно да стане ясно, че не е достатъчно да наредиш грамотно няколко изречения, за да се наречеш автор – защото към свещената дума „писател“ напоследък посягат какви ли не пакостливи ръце.

Препятствията в „Ръкописът“ са като школа по творческо писане, в която бързите, сръчните и най-вече опитните съчинители имат шанс. Подобни умения са нужни – но не толкова на писателите, колкото на сценаристите и журналистите. Но и сред тях не са често срещани. Именно бързината спъна някои от участниците в първия епизод на „Ръкописът“, които имаха качества – например Пламен Глогов прочете зашеметяващ откъс от романа, с който се явява – „Паметник“, но пък се провали в задачите. Интервютата с кандидатите в началото пък не показаха най-креативната им страна – за тях обаче вината не бе на участниците. Журито вероятно е трябвало да се подготви за срещата с тях по-добре, за да извади по-вълнуващи истории, които показват защо тези хора са избрали да обясняват света чрез писане – шоуто щеше да е по-интересно и поучително, а и щеше да е жест към онези, които правеха калабалък пред екрана.

Слабото начало на шоуто вероятно прогони някои от зрителите, но онези, които останаха, бяха възнаградени от завладяващия двубой на двама участници, които драстично изпъкнаха над останалите – Георги Бърдаров и Денис Българанов. Българанов има очевидна дарба, той умее да бъде неочакван и безконтролно оригинален. Откъсът, който написа за 30 минути, имаше въздействието на удар с чук. На този етап той като че ли бе явният победител. Една разходка с Емилия Дворянова с асансьор обаче като че ли реши до известна степен финалиста – тя трябваше да бъде омагьосана с думи за 60 секунди от двамата поред, а погледът й, вперен в събеседниците, разцъфтя пленително. Тази жена определено трябва да остане в „Ръкописът“, обаянието й има силата да превърне всеки мъж в писател!

Откъсът на победителя не бе по-добър от този на Българанов. Но журито посочи Бърдаров, защото знаеше повече от зрителя – чели са ръкописа му. Има и още причини – една от най-важните носи заглавието „Петата ракия“. Чели ли сте я? Преди 2 години уханието й обиколи българския Фейсбук и стигна чак до края на света. Къде се намира ли? Някъде край Гудьовица, в Родопите. И по-нататък.

Географ в литературата

Георги Бърдаров e завършил климатология в СУ „Св. Климент Охридски“. Над 10 години е сценарист на тв шоуто „Стани богат“, както и на предаванията „Столът“, „Това го знае всяко хлапе“, „Аз обичам България“ и др. Преподава в Геолого-географския факултет на СУ география на населението и селищата, демография, геоурбанистика, етно-религиозни конфликти. Президент е на университетския клуб по петанк.