Ad Config - Website header

 

Article_top

Светослав Метанов

Изненада, шок и гняв. Това са настроенията, с които големите таксиметрови фирми приеха решението на парламента, което вчера скорострелно мина както на първо, така и на второ четене - шофьорите на жълтите коли вече задължително трябва да са наети от фирма.

Ако се чудите, какво толкова скандално има в случая, то това е малко трудно за обяснение за хора, работещи на трудов договор, внасящи данъци и осигуровки в хазната. Просто досега за огромната част от таксиметровите автомобили тия неща не съществуват. Законът позволяваше таксиметровата услуга да се извършва както от фирми превозвачи, така и от "водачи от името на превозвача, но за своя сметка". 

Това означава, че като клиентът се качва в жълта кола с логото и стикерите на някоя от най-големите компании, които непрекъснато се оплакват от фирми имитатори, вие всъщност попадате в колата на фирма, за чието съществуване изобщо не предполагате. Иде реч за всевъзможни еднолични търговци, повечето от които са регистрирали десетки и стотици жълти коли на един и същ адрес. Основно в циганските гета. Там уж се отчитат и приходите от таксиметровите апарати, но в крайна сметка в държавната хазна не влиза нищо. 

За голямата фирма с оригиналните и познати на клиентите стикери в случая няма проблем. Шофьорът, както казахме, работи за собствена сметка, не получава заплати и каквото и да е. Напротив - превозвачът има огромен интерес от него. Фирмата му продава лепенките върху капака и вратите, които привличат клиентите. Кара го да плаща и за радиостанция и да взема поръчки, често му пробутва и кола на лизинг. Така шофьорът в таксито се оказва, че не е служител, а клиент, който плаща месечно стотици левове на компанията, за която работи.

Според гласувания от Народното събрание текст този купон вече свършва и сега таксиметровите услуги ще могат да се извършват само от търговци, които притежават удостоверения за регистрация.

"С гласуваните промени се премахват затрудненията при извършването на контрола за спазването на изискванията на Закона за автомобилните превози, които към настоящия момент съществуват предвид необходимостта да се изследва въпросът кой действително е превозвачът, извършващ дейността", посочват вносителите на поправката Цветомир Михов и Иван Вълков от ГЕРБ.

Победата в пленарната зала би трябвало да реши огромни проблеми в сектора. В момента таксиметрови компании със стотици и дори повече от 1000 жълти коли отчитат 0 (нула) лева приходи от таксиметрова дейност. Върху оборотите им не се начислява ДДС, а фирмата "държач" на правата върху стикерите изобщо не се интересува от това дали шофьорът внася осигуровки или не. В резултат на този чадър над такситата държавата губи десетки милиони левове всяка година само от софийските таксита.

Естествено, скоростно гласуваната поправка в закона бе звучен шамар върху "големите" на пазара.

"Шефовете са се видели в чудо, никой не е очаквал, че това нещо ще бъде гласувано, а още по-малко да мине на първо и на второ четене в един и същи ден", заяви пред Клуб Z таксиметров шофьор от една от големите компании в столицата.

Това се оказа точно така.

"Няма как да ги наема шофьорите. Във фирмата са 1000 души. Как си го представяте да ми носят оборота всеки ден... Никой няма да дойде... Как ще водя счетоводство за толкова хора. Трябва да нося отговорност за хора, които не познавам, да назнача още десетки счетоводителки и изобщо няма да съм управител, ако трябва да е така", каза управителят на "СВ такси" Емил Игнатов пред Клуб Z.

Според него гласуваната поправка е напълно недомислена и не е консултирана с бранша и изобщо няма да проработи.

"Това е едно огромно разочарование. Ще търсим някакъв вариант... Решението може би е всеки шофьор да стане превозвач, да си изтегли удостоверение за професионална компетентност и след това ние да сключваме договори с него като превозвач с превозвач"

Доколко подобна идея е реализируема обаче е твърде спорно. Според наредбата за таксиметровите превози на предната врата трябва да стои името на фирмата, която е регистрирания превозвач, така че таксиджиите няма как да запазят стикерите на "СВ такси", дори и да сключат договор с компанията, коментираха експерти.

Резервиран към ефективността на законодателните промени е и шефът на най-голямата таксиметрова компания в София "ОК Супертранс" Людмил Лазаров. Там колите са около 1500.

"Не мисля, че това, което са намислили вносителите на тази поправка ще се случи в действителност", каза той пред Клуб Z.

Според него в оставащият един месец от приемането на закона до влизането му в сила ще бъде намерено решение в интерес на бизнеса. Лазаров обаче не пожела да съобщи какви са вариантите.

"Тепърва ще търсим начин да се справим. Едно е ясно - няма да назначаваме шофьорите", добави той.

Утре или вдругиден предстои среща на мощните таксиметрови компании, на която ще се търси изход от сложната ситуация.

И докато големите играчи на таксиметровият пазар  са притеснени от факта, че шофьорите вече трябва да работят за определен превозвач, то при някои от малките подобни опасения няма.

"Тази промяна е нещо невероятно добро. Най-накрая се появяват правила, които са в интерес на пазара и на хазната. Сега отговорностите ще са много по-ясно дефинирани и няма как да се губят по веригата", заяви пред Клуб Z Ромео Ценков, основател на таксиметровата компания "За един долар".

Фирмата на Ценков, както зелените екотаксита и "Евролийз" бяха сред малкото компании, които наемаха шофьорите си на трудови договори. При тях обаче шофьорите са няколко десетки, а не стотици и хиляди.

"Не съм очаквал, че това решение ще мине толкова решително и категорично. На пазара ще има катаклизъм, който обаче ще ще има ефекта на пречистване, което е необходимо, за да се подобри реномето на тази професия", добави Ценков.

 
Снимка БГНЕС

Изненада, шок и гняв. Това са настроенията, с които големите таксиметрови фирми приеха решението на парламента, което вчера скорострелно мина както на първо, така и на второ четене - шофьорите на жълтите коли вече задължително трябва да са наети от фирма.

Ако се чудите, какво толкова скандално има в случая, то това е малко трудно за обяснение за хора, работещи на трудов договор, внасящи данъци и осигуровки в хазната. Просто досега за огромната част от таксиметровите автомобили тия неща не съществуват. Законът позволяваше таксиметровата услуга да се извършва както от фирми превозвачи, така и от "водачи от името на превозвача, но за своя сметка". 

Това означава, че като клиентът се качва в жълта кола с логото и стикерите на някоя от най-големите компании, които непрекъснато се оплакват от фирми имитатори, вие всъщност попадате в колата на фирма, за чието съществуване изобщо не предполагате. Иде реч за всевъзможни еднолични търговци, повечето от които са регистрирали десетки и стотици жълти коли на един и същ адрес. Основно в циганските гета. Там уж се отчитат и приходите от таксиметровите апарати, но в крайна сметка в държавната хазна не влиза нищо. 

За голямата фирма с оригиналните и познати на клиентите стикери в случая няма проблем. Шофьорът, както казахме, работи за собствена сметка, не получава заплати и каквото и да е. Напротив - превозвачът има огромен интерес от него. Фирмата му продава лепенките върху капака и вратите, които привличат клиентите. Кара го да плаща и за радиостанция и да взема поръчки, често му пробутва и кола на лизинг. Така шофьорът в таксито се оказва, че не е служител, а клиент, който плаща месечно стотици левове на компанията, за която работи.

Според гласувания от Народното събрание текст този купон вече свършва и сега таксиметровите услуги ще могат да се извършват само от търговци, които притежават удостоверения за регистрация.

"С гласуваните промени се премахват затрудненията при извършването на контрола за спазването на изискванията на Закона за автомобилните превози, които към настоящия момент съществуват предвид необходимостта да се изследва въпросът кой действително е превозвачът, извършващ дейността", посочват вносителите на поправката Цветомир Михов и Иван Вълков от ГЕРБ.

Победата в пленарната зала би трябвало да реши огромни проблеми в сектора. В момента таксиметрови компании със стотици и дори повече от 1000 жълти коли отчитат 0 (нула) лева приходи от таксиметрова дейност. Върху оборотите им не се начислява ДДС, а фирмата "държач" на правата върху стикерите изобщо не се интересува от това дали шофьорът внася осигуровки или не. В резултат на този чадър над такситата държавата губи десетки милиони левове всяка година само от софийските таксита.

Естествено, скоростно гласуваната поправка в закона бе звучен шамар върху "големите" на пазара.

"Шефовете са се видели в чудо, никой не е очаквал, че това нещо ще бъде гласувано, а още по-малко да мине на първо и на второ четене в един и същи ден", заяви пред Клуб Z таксиметров шофьор от една от големите компании в столицата.

Това се оказа точно така.

"Няма как да ги наема шофьорите. Във фирмата са 1000 души. Как си го представяте да ми носят оборота всеки ден... Никой няма да дойде... Как ще водя счетоводство за толкова хора. Трябва да нося отговорност за хора, които не познавам, да назнача още десетки счетоводителки и изобщо няма да съм управител, ако трябва да е така", каза управителят на "СВ такси" Емил Игнатов пред Клуб Z.

Според него гласуваната поправка е напълно недомислена и не е консултирана с бранша и изобщо няма да проработи.

"Това е едно огромно разочарование. Ще търсим някакъв вариант... Решението може би е всеки шофьор да стане превозвач, да си изтегли удостоверение за професионална компетентност и след това ние да сключваме договори с него като превозвач с превозвач"

Доколко подобна идея е реализируема обаче е твърде спорно. Според наредбата за таксиметровите превози на предната врата трябва да стои името на фирмата, която е регистрирания превозвач, така че таксиджиите няма как да запазят стикерите на "СВ такси", дори и да сключат договор с компанията, коментираха експерти.

Резервиран към ефективността на законодателните промени е и шефът на най-голямата таксиметрова компания в София "ОК Супертранс" Людмил Лазаров. Там колите са около 1500.

"Не мисля, че това, което са намислили вносителите на тази поправка ще се случи в действителност", каза той пред Клуб Z.

Според него в оставащият един месец от приемането на закона до влизането му в сила ще бъде намерено решение в интерес на бизнеса. Лазаров обаче не пожела да съобщи какви са вариантите.

"Тепърва ще търсим начин да се справим. Едно е ясно - няма да назначаваме шофьорите", добави той.

Утре или вдругиден предстои среща на мощните таксиметрови компании, на която ще се търси изход от сложната ситуация.

И докато големите играчи на таксиметровият пазар  са притеснени от факта, че шофьорите вече трябва да работят за определен превозвач, то при някои от малките подобни опасения няма.

"Тази промяна е нещо невероятно добро. Най-накрая се появяват правила, които са в интерес на пазара и на хазната. Сега отговорностите ще са много по-ясно дефинирани и няма как да се губят по веригата", заяви пред Клуб Z Ромео Ценков, основател на таксиметровата компания "За един долар".

Фирмата на Ценков, както зелените екотаксита и "Евролийз" бяха сред малкото компании, които наемаха шофьорите си на трудови договори. При тях обаче шофьорите са няколко десетки, а не стотици и хиляди.

"Не съм очаквал, че това решение ще мине толкова решително и категорично. На пазара ще има катаклизъм, който обаче ще ще има ефекта на пречистване, което е необходимо, за да се подобри реномето на тази професия", добави Ценков.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

denim58

Много добра новина!
Анонимен's picture
Анонимен

тони

Не виждам какъв е проблема да си назначават шофьорите. Имали 1000 шофьора - ами браво, ама не се оплаквате като всеки автомобил ви носи по 30+ лева на ден аренда.
Анонимен's picture
Анонимен

дебелян пеевский

Съвсем правилна мярка, ако се изпълни и въпреки воя на таксиджиите.
Анонимен's picture
Анонимен

Кузмич

Ако това стане, тарифата на километър ще скочи двойно. Съответно ще намалят рязко и клентите. В един прекрасен ден г-н Лазаров може да се окаже с 500 трошки без шофьори....... Затова рИвАт големите!
Анонимен's picture
Анонимен

роско

А сега де....... хак да им е. Я сега да ми обясните каква е разликата между Юбер и тея педали? Че нещо не схващам..... Ама едните ги удариха, а сега и тези.... хак им е
Анонимен's picture
Анонимен

Kruger

Аха, целта е да се отчитат приходите. Само че и така се съмнявам, че ще стане. А и на каква цена? Колкото са спрени другите измами, толкова и тази. Подхода е грешен. Върху глинени основи колкото повече строиш по-паянтово става.
Анонимен's picture
Анонимен

Сия

"Консултиране с бранша" значи откровен лобизъм. Видяхме докъде го докараха производителите на автомобили с браншово консултирано законодателство в ЕС, та трябваше чак през океана и то не само заради екологични съображения да се вдигне шум.
Анонимен's picture
Анонимен

тука е така

Брех ти да видиш депутат да защитава интереса на гражданите и на държавата,не е за вярване.Явно реформаторите и ПФ добре си вършат работата.
Анонимен's picture
Анонимен

haha

Ами то си е ясно. Продават бизнеса на някой по-голям и се приключва с проблем!
Анонимен's picture
Анонимен

Ицо

Промяната е в интерес и на самите бакшиши, ама те как да раберат какво означава осигуровка за пенсия или здраве. Когато са свикнали 25 години така да я карат, естествено че ще са против промяната. И ще си висят по стоянките с миризливите коли до смърт, щото нямат за пенсия.
Анонимен's picture
Анонимен

5кофф

Ако в резултат на "удара" големите таксиметрови риби загубят пазарен дял - чудесно! Същият ще бъде зает от други, по-малки фирми, а колкото повече конкуренция - толкова по-добре за нас, потребителите.
Анонимен's picture
Анонимен

Законодател

Време е всеки в тая държава да си плаща данъците! На който не му харесва - да ходи в Ислямска държава или Сомалия...
Анонимен's picture
Анонимен

Чичо

Крайно време беше да се сложи някакъв ред в таксиджийския произвол. Тръпки ме побиват когато трябва да се кача в такси.
Анонимен's picture
Анонимен

леля

Нещо май се отклонява вниманието от юбер
Анонимен's picture
Анонимен

Марто

Какво стана бе бакшиши? Нали уж трябвало да има държава, данъци, контрол, регулации, ред? Ами, честито - така ви се пада smile emoticon Повече регулации и контрол ви желая!


Ето защо КЗК и ВАС трябва да се самосезират срещу самите себе си

https://martintarpev.wordpress.com/2015/10/07/%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%B7%D0%B0%D1%89%D0%BE-%D0%BA%D0%B7%D0%BA-%D0%B8-%D0%B2%D0%B0%D1%81-%D1%82%D1%80%D1%8F%D0%B1%D0%B2%D0%B0-%D0%B4%D0%B0-%D1%81%D0%B5-%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%81%D0%B5%D0%B7%D0%B8/
Анонимен's picture
Анонимен

Самознай

"И какво се оказва? Големите таксиметрови компании в София са едно към едно... Uber.
Нямат коли, нямат служители, имат една диспечерска централа, което е същото като да имаш ап за викане на такси. Дали шофьорите им имат застраховки и лицензи, дали плащат данъци и осигуровки върху приходите си, не е проблем и отговорност на компаниите.
Извинете, в едно се различават от Uber: при Uber всички плащания са на светло, защото минават през банка."
Анонимен's picture
Анонимен

Кое му е свртлото на юбер? Като ти превежда част от сумата за курсовете в банка, ти да не би случайно да декларираш този доход. Ако ти самия не го декларираш, от НАП няма как да научат за него, защото има Банкова тайна. НАП може да разбере за този доход само чрез съда. Та с какво си по-различен от онзи ,,бакшиш",който работи без трудов договор?
Анонимен's picture
Анонимен

Радев

Оня ден, без въобще да знам за готвения нов закон, се разговор с един бакшиш от 91280 именно по темата и останах изумен, че той работи без какъвто и да е договор. Взел нашия колата под аренда срещу 25 лв. на ден и оттам нататък нищо - ни договори,ни данъци, ни осигуровки, нищо! Викам, поне здравни не си ли плащащ? Не, вика, имам си познати доктори и пр. и пр. За пенсионни да не говорим, въпреки, че бил на 61 г. Представяте ли си какво мислене има българина?
Анонимен's picture
Анонимен

xxx

Аз не мога да разбера , защо едни фирми са наричани мощни и огромни с по 1000 - 1500 шофьора, като те изобщо не отговарят за тях и отчитат нулеви печалби. Кое им е мощното - връзките с политиците ли?
Анонимен's picture
Анонимен

Всичко е ясно!Излиза нов играч на пазара!
dollaridze's picture
dollaridze
dollaridze

dollaridze

Дали не дойде и края на медийното сътрудничуство на "ГОЛЕМИТЕ И ДОКАЗАЛИ СЕ
НА ПАЗАРА" с водещите на сутрешния блок на БТВ, и доказва ли се,че една лъжа
повторена дори стотици пъти в ефир не става истина?
Анонимен's picture
Анонимен

Голяма бъркотия ще настане.Да оставим нелегалните,нередовните,копърки и други,които можеха и досега да бъдат лесно елиминирани със съществуващото законодателство уредба на дейността.Да разгледаме един редовен обикновен таксиджия,работещ за своя сметка(по ЕГН)от името на лицензиран превозвач.Той извършва дейността като изпълнява регламентите на ЕС,които му дават много по-голяма свобода по отношение на раб. време,почивки и т.н.за разлика от ограниченията на КТ.Внася месечно осигуровки и др разходи по дейността около 160лева.Отделно плаща,ако работи на централа към някой превозвач 6лева на ден(за по-малките градове)за правото да ползва услугата,рекламните стикери(логото)по договор за франчайз,например.Освен това заплаща и такса от 15-20 лева на месец за заверка и издаване на пътна книжка на превозвача,с което превозвача поема отговорността,че автомобилът е годен и документите на водача са в ред.Или-този водач има разходи за месец около 320 лева.Какво трябва да направи сега:този водач трябва да си извади удостоверение за ръководител на транспортна дейност и подаде документи за лиценз за превозвач-като сума и ако не го скъсат два-три пъти ще му струва около 250 лева и време най-малко един месец.След получаване на лицензията трябва да кандидатства за бройка(квота)в съответната община.Ако има свободни такива,след не по-малко от две седмици ще получи такава и ще трябва да събере документи за разрешително,макар автомобилът му да има такова,за което е заплатил 108 лева,но то е собственост на друг вече превозвач.Самата документация изисква пък водачът да е изряден както към държавата,така и към общината до стотинка към момента и пет години назад.Ако и с това се справи,след заплащане на 108 лева ще получи съответните стикери(разрешително)за съответната община.След това трябва да направи договор(ако иска)със превозвач с централа за ползване франчайзинг за сумата от 6 лева на ден,ако централите междувременно не решим да вдигнем тарифите,защото се предполага,че ще отпаднат доста водачи(бройки)и централите няма да могат да се самоиздържат,въпреки твърденията за колосални печалби на "големите"фирми превозвачи.Или-така разгледаният водач ще трябва да инвестира около 500 лева,за да спести 15-20 лева от заверки.Хазната няма да получи нищо повече,освен ако не се въведе патентен данък.Този водач може да поиска да стане служител на превозвача.Не съветвам превозвачите да се хващат с такава неблагодарна и неконтролируема работа.
Анонимен's picture
Анонимен

dominici

София има прекалено много таксита. С тези промени половината ще изчезнат по естествен път и ще останат качествените и услугата ще стана използваема.
Анонимен's picture
Анонимен

Стефан

Тъй, тъй, а иначе големият проблем в/на държавата беше UBER, а?
Анонимен's picture
Анонимен

дебелян пеевский

Големият проблем в държавата в никакъв случай не е Убер, но уберастите зорлем правят от мухата слон. За сметка на това с новия закон край и на безотговорното поведение на шапките, и на шапката Убер, което не е най-лошият вариант. Стига, както вече казах, правилата да се изпълнят.
Анонимен's picture
Анонимен

Ще се получи дефицит на таксита тарифата ще стане двойна и клиентите пак ще плачат че сега пък няма и миризливи таксита за да ги закарат защото закъсняват
dollaridze's picture
dollaridze
dollaridze

dollaridze

До 13:11:06
То за да се оправи първо трябва да се разбърка.Има и такива водачи, за които
пишете - работещи за собствена сметка,но те са под 5% от такситата в София.
Неплащането на осигуровки от 01.01.2015 е наказеумо по НК и тези ГОЛЕМИ
нарушители си имат съучастници - ДАИ и общината.
Анонимен's picture
Анонимен

Здравко

Не исках те UBER, ей ви на сега закон :) По добре е UBER-ите да дойдат!
Анонимен's picture
Анонимен

Всеки един таксиметров шофьор в България работи за собствена сметка - оборота остава за него. Единствените легални фирми са тези на самия таксиметров шофьор, които работят за собствена сметка и хората плащат данъците на база на оборота , който имат , както и осигуровките си. А според изменението , което искат да се приеме за съжаление и малкото редовни фирма , които си плащат данъци ще бъдат принудени да търсят варианти да се закачат към тези така наречени кухи фирми - тези на които им се трупат стотици хиляди левове оборот , които никъде не го декларират . ЕДИНСТВЕНИЯ ЗАКОННОВ ВАРИАНТ Е ВСЕКИ ШОФЬОР ДА БЪДЕ ФИРМА БИЛО ТО ЕТ , ЕООД ИЛИ ПО БУЛСТАТ , КОЙТО ДА ПЛАЩА ОСИГУРОВКИТЕ СИ , ДАНЪЦИТЕ ИЛИ ДОРИ И ПАТЕНТ, КОЙТО ДА РАБОТИ ЗА СВОЯ СМЕТКА ОТ ИМЕТО НА ЛИЦЕНЗИРАН ПРЕВОЗВАЧ. ПРЕВОЗВАЧЪТ Е ТОЗИ , КОЙТО СЛЕДИ ЗА РЕДОВНИТЕ ДОКУМЕНТИ СЪГЛАСНО НАРЕДБА 34 ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ТАКСИМЕРТОВИ ПРЕВОЗИ И СЪОТВЕТНО ТОЙ Е ЗАИНТЕРЕСОВАН ДОКУМЕНТИТЕ НА ТАКСИМЕТРОВИТЕ ШОФЬОРИ ДА БЪДАТ ИЗРЯДНИ. МНОГО ПО ЛЕСНО Е ДА СЕ ПРАВИ КОНТРОЛ НА 10 ПРЕВОЗНИ ФИРМИ , ОТКОЛКОТО НА ХИЛЯДИ ЕДНОЛИЧНИ.
Анонимен's picture
Анонимен

Последният коментар е много точен и на място.Влизането на тези промени ще усложни положението не само на големите фирми а и на шофьорите и държавата няма да събере повече приходи. Според мен патента е най добрия данък, защото не зависи от оборота който може да бъде укриван.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какво се случва в съдебната система според вас?