Американските власти са отправили запитване до втория по големина световен производител на автомобили - „Тойота“, как така „Ислямска държава“ е успяла да се сдобие с огромно количество джипове и пикапи от марката, които присъстват неотменно в пропагандните клипове на групировката от Ирак, Сирия и Либия.

Компанията „Тойота“ твърди, че не знае как е станало това и изрази подкрепа за разследването, започнато от звеното срещу финансирането на тероризма към американското финансово министерство, съобщи ABCnews.

"Информирахме американските власти за дилърите си в Близкия Изток и процедурите, които „Тойота“ прилага в региона“, казва Ед Люис, говорител на „Тойота“ от Вашингтон.

Той твърди, че "Тойота“ има стриктна политика да не продава коли на потенциални купувачи, които могат да ги използват или модифицират за паравоенни или терористични дейности. Според Люис е невъзможно компанията да проследява откраднатите коли или пък препродадените през посредници.

Пикапите Hilux и джиповете Land Cruiser задължително присъстват в клиповете на джихадистите, снимани в Ирак, Сирия и Либия. Каросериите им обикновено са претоварени от оръжия, а от прозорците се подават бойци с автомати в ръцете.

Иракският посланик в САЩ Лукман Фаили казва пред ABC News, че освен модифицираните стари коли, „Ислямска държава“ се е сдобила със стотици чисто нови тойоти в последните месеци.

"Задаваме този въпрос на съседите си – как може тези чисто нови високопроходими коли, стотици коли, откъде идват всъщност?“

Клиповете на „Ислямска държава“ показват въоръжени мъже, които патрулират по улиците в Сирия с един на вид по-стар и един по-нов модел на пикапа Hilux, окичени с черното знаме на Халифата. Други кадри показват конвой от лендкруизъри, които прекосяват либийската пустиня по залез.

Когато бойците на „Ислямска държава“ преминаха като на парад през центъра на Ракка, над две-трети от колите бяха добре познатите бели тойоти с черната емблема. Останалите коли са от различни азиатски марки – Мицубиши, Хюндай и Исузу.

Жалко е, че тойотите се превърнаха в част от запазената марка на „Ислямска държава“, казва Марк Уолъс, бивш американски посланик в ООН, който оглавява неправителствения Проект срещу екстремизма, който разследва финансовите мрежи на терористичните групи.

"ИД използва тези коли във военни или терористични дейности, но почти във всеки клип на ислямистите ние виждаме конвой от тойоти и това е изключително притеснително“.

"Тойота“ твърди, че повечето от показаните в клиповете модели не са нови.

Невъзможно е за нас да контролираме напълно индиректните или незаконни канали, по които нашите коли могат да стигнат до терористите“, казва Люис от „Тойота“.

Въпросът защо ИД предпочита „Тойота“ не е нов. Миналата година Public Radio International обърна внимание, че Държавният департамент е доставил 43 пикапа „Тойота“ на сирийските бунтовници. След това австралийски вестник писа, че над 800 пикапа са откраднати от Сидни през 2014 и 2015 година. Предполага се, че част от тях са транспортирани до управляваните от ИД територии.

Американските и иракски власти се затрудняват да проследят пътя на колите до джихадистите.

Отчетите на „Тойота“ показват, че продажбите на Hilux и Land Cruisers в Ирак са се увеличили три пъти от 6000 през 2011 г. до 18 000 през 2013 г., след което спадат до 13 000 през 2014 г.

Бригаден генерал Саад Маан, говорител на иракската армия, е казал пред ABC News, че вероятно посредници вкарват контрабандно колите от съседни държави в Ирак.

"Ние използваме времето си, за да се бием с тези терористи и не можем да кажем, че успяваме да пазим границата между Ирак и Сирия. Имаме огромна нужда от отговори“.

"Тойота“ твърди, че не знае някой от нейните дилъри да продава автомобили на терористите, но „незабавно“ ще вземе мерки, ако установи подобно нещо. Мерките са прекратяване на договора за представителство.

Компанията нарече започнатото разследване от американското финансово министерство „полезно“.

„Не можем да предоставим повече детайли от нашето взаимодействие с министерството, за да не компрометираме усилията им“, казва още говорителят на „Тойота“ Люис.