Както от Реформаторския блок (РБ) вече обявиха, след хаоса и огромният брой сгрешени протоколи от изборите, ще предложат свои изменения в Изборния кодекс, основна част от които е въвеждането на машинно броене на гласовете от хартиените бюлетини. Идеята е да се сведе до минимум човешкият фактор при попълването на протоколите с изборните резултати.

Но как точно ще става това отчитане на резултатите? Клуб Z разполага с проекта за промяна, който влиза за разглеждане в Народното събрание. Ето как в РБ си представят машинното броене:

Описана подробно е цялата процедура. След отваряне на избирателната кутия след приключване на гласуването машината за преброяване на бюлетините се включва от техническия сътрудник, какъвто се предвижда да има във всяка Секционна избирателна комисия (СИК) и той проверява изправността й. Ако всичко е наред, председателят на съответната СИК изважда бюлетините една по една от избирателната кутия, прочита волята на избирателя, изразена в бюлетината, и я поставя в машината.

Машината визуализира получените данни на екран, видим от всички членове на СИК и присъстващите в помещението лица. Ако някой от членовете на избирателната комисия не възрази, председателят потвърждава отчетения от машината за преброяване вот и той се записва в паметта на машината. 

Ако има възражение обаче председателят натиска бутон, с който изтрива отчетения в вот. Оспорената бюлетина се оставя на отделна купчинка от одобрените бюлетини. По същия начин се постъпва и когато бюлетината не може да бъде разчетена от машината. След като неправилно отчетеният вот бъде изтрит, машината не допуска въвеждане на нова бюлетина в системата. Затова СИК въвежда ръчно данните в паметта й. 

След края на преброяването на хартиените бюлетини машината визуализира на екран броя на недействителните гласове, на получените от всяка партия, коалиция или независим кандидат гласове, включително и преференциите. Всичко приключва с разпечатването на електронен протокол с обобщените данни. Той трябва да съдържа уникален номер, както и уникалния регистрационен номер на самата машина за преброяване. Всички данни в протокола са изписани както при стандартните, попълнени на ръка - с думи и с числа. Всяка оспорена бюлетина заедно с данните за ръчно въведения вот се отбелязва в електронния протокол на отделен ред, на който членовете на секционната избирателна комисия задължително се подписват при подписване на протокола.

Предвижда се и глоба от 2000 лв. за длъжностно лице, което предаде в Районните избирателни комисии (РИК) или  Общинските избирателни комисии (ОИК) протокол с различен номер от този на преброителната машина. 

"Законопроектът не отменя дългосрочната цел за въвеждане на машинното гласуване, нито отменя възможностите за ръчно преброяване на гласовете. Машинното преброяване се въвежда само като временна стъпка преди въвеждане на машинното гласуване, а след пълно въвеждане на машинното гласуване машинното преброяване ще бъде използвано само за хартиените бюлетини, които ще са допълваща възможност", уточняват вносителите.

До машините - само висшисти

С предлаганите изменения от Блока уреждат и статута на техническите помощници, които предлагат да се зачислят към всяка СИК и ОИК заради машинното броене. Те няма да са членове на комисиите и дa изпълняват техни функции. От РБ въвеждат за помощниците и образователен ценз - да са с висше или със средно специално образование в сферата на компютърните технологии.  

Помощникът също ще получи възнаграждение за времето, в което е бил зает в изборния процес като "заплатата" му ще се определя от ЦИК, както ЦИК определя възнагражденията за членовете в изборните комисии. За техническите сътрудници също ще важат ограниченията да не са в конфликт на интерес с кандидати на вота, да не членуват в политически партии, да не са на изборни длъжности, служители в силовите ведомства и пр.  

Колко ще струва на държавата

Точни финансови разчети за осигуряване на техническите средстваза машинно преброяване не са направени, посочват от Блока. "Въпреки това при определена максимална цена на машина за преброяване, сравнима с такава на оптичен скенер за паспорти – около 1000 лева, и общ брой на секциите в страната около 12 000, разходите за закупуване на машини ще бъдат около 12 милиона лева - около една пета от цената на изборите през 2015 г. (50 милиона лева)", пресмятат от там. Закупените машини могат да се използват многократно на следващи избори.

61 "общински съветници" отчитат протоколите

От Блока предлагат още да се увеличат членовете на РИК от 13 на 17 за изборни райони с до 9 мандата и от 17 на 21 за такива с 10 и повече мандата. Предлагат и увеличение на членовете на ОИК в по-големите райони. Именно недостатъчният брой на тези членове в София, едва 19 според сега действащия ИК, стана една от причините за т.нар. заложническа криза в зала "Арена Армеец". Според РБ в общините с районно деление, като Варна и Пловдив например, членовете на ОИК трябва от 17 сега да станат 35. А в София от 19 - 61.

Мотивът за увеличаването на членовете на РИК и ОИК, който посочват вносителите, е "постигане на целта за забързване на преброяването на резултатите от гласуването". За членовете на ОИК в София е взета бройката на общинските съветници - 61.

"Този брой на членовете е предложен, тъй като при време за обработване на резултатите от една изборна секция около 15 минути (установено опитно на последните избори при протоколи без грешки) се получават по около 7 часа за обработка на всички протоколи от около 1500 изборни секции в София. Това гарантира възможност до ранната сутрин след изборния ден да бъде приключено броенето на протоколите, за да не се допускат ситуации на затваряне на членове на секционните избирателни комисии", пишат в мотивите си от РБ.

Предлага се обаче броят на членовете на СИК да бъде закован на точно петима. В момента законът предвижда те да са 5 до 7 в секции с до 500 избиратели и 5 до 9 с над 500. Петима да са членовете и на подвижните СИК, ще настоява още РБ. Очаква се обаче дебат в парламента по този въпрос, защото парламентарно представените партиите може и да се противопоставят заради липсата на представителство в комисиите. Членовете на СИК се избират след консултации с формациите в НС, които ги излъчват.

"Тъй като секционните избирателни комисии се разтоварват от нуждата да броят на ръка, допускайки грешки, то е оправдано и намаляване на състава им. С това ще бъдат спестени около 720 000 лв., тъй като ефективно броят на заетите с подготовката на изборите намалява с поне един човек на секция (12 000 секции по 60 лева)", смятат от Блока.

От РБ предлагат също така избирателните комисии по места да се ръководят от правилници, които ЦИК да одобрява. Предвижда се законът да влезе в сила от 1 януари догодина, или най-късно от 1 март.