НИЯ КАРАДЖОВА

В последните дни на няколко пъти в социалните мрежи избухват бунтове срещу проектите на МОН за нови учебни планове и програми. Причината е, че ведомството ги качва на сайта си тихомълком, без да обясни философията, която е залегнала в идеите му за промяна. Засега реформата в училище се прави на парче, като първо се променят програмите за първи и пети клас. Не е ясно обаче как това ще се отрази на учебните програми в останалите класове, ще се преместят ли там отпадналите произведения от уроците по литература или чисто и просто ще паднат от учебниците. 

Голямото бързане е поради факта, че до началото на новата учебна година трябва да са готови учебниците за първи и пети клас, тъй като за тях влиза в сила новият училищен закон. Затова само до месец програмите трябва да минат на обществено обсъждане и да бъдат утвърдени, за да има време да бъдат написани учебниците, за които е даден срок от седем месеца. Не е ясно дали тази ситуация няма да предизвика по-голям хаос в програмите, отколкото в момента.

Родната история - задълбочено едва в гимназията

Най-ярък е примерът с програмите по история. Във вторник МОН качи на сайта си проект, съгласно който в пети клас вече няма да се учи българска история. Досега децата изучаваха периода на създаването на българската държава и първите ханове. Вече обаче в пети клас „слиза“ материал, който се учеше в седми. Става дума за периода на праисторията и античността, като в програмите фигурират Древен Египет, Древна Гърция и Рим. От ведомството неофициално обясниха, че идеята е от пети до седми клас децата да минат през цялата световна история, като се следва хронологичният принцип. Паралелно със световните събития ще се преплита информация за това какво се е случвало по българските земи – в пети клас например ще се учи за траките. Задълбочено обаче родната ни история най-вероятно ще започне да се изучава едва в гимназията, твърдят от МОН. Учители по предмета коментират, че им е много трудно да дадат бележките си по програмите за пети клас, без да са наясно какъв материал е предвиден в останалите класове.

Отговор на житейски въпрос

Подобна е и ситуацията в програмите по литература. Без обяснение от уроците за пети клас е отпаднало стихотворението „Родната реч“ на Иван Вазов,  липсва и „Даваш ли, даваш, Балканджи Йово“, „Хитър Петър“, няма ги и Братя Грим. Като компенсация за отпадането на Вазов стихотворението на Христо Ботев „Хайдути“ слиза от шести в пети клас. От МОН обаче не уточняват дали „Родната реч“ въобще ще се изучава в някой от останалите класове. За първи път в програмите на пети клас влиза и нов жанр – отговор на житейски въпрос. Децата ще трябва да защитават аргументирано своята позиция по житейски проблеми както устно, така и писмено. За сметка на това е отпаднал жанрът "съчинение – описание".

В първи клас се учи как се пише SMS. И то на кирилица

Много в по-голяма степен в програмите навлизат съвременните технологии. Още в първи клас децата ще се учат как се пише sms и че това трябва да става само на кирилица. Ще се учат и да търсят информация от различни източници в интернет. В пети клас от тях се очаква вече да могат да правят мултимедийни презентации и това да формира част от оценките им.

Намаляване на часовете по английски език?

Учители се оплакаха преди броени дни от намаляването на часовете по чужди езици в езиковите гимназии. В действителност обаче става дума за факта, че част от учебните часове вече ще бъдат не задължителни, а избираеми, като изборът се прави от педагогическия колектив. Очакванията за езиковите гимназии са учителите да изберат тези часове да бъдат именно по език. Въпреки това обаче не е ясно как децата, учили английски или немски с различен брой часове, накрая ще се явяват на матура, която е по общи критерии.

Вълнения в социалните мрежи имаше и около часовете по изобразително изкуство и музика. Във фейсбук бяха големи притесненията, че се намаляват чувствително. От МОН преди ден обясниха, че те ще присъстват в учебната програма и в 10 клас включително. Без такива часове ще са учениците в 11 и в 12 клас.