Петър Томов

Наш кореспондент

Тампа, Флорида – Опашка от над 3 км, съставена от 39 танкери, пълни с нефт се е образувала в Мексиканския залив срещу пристанището Галвестън, щата Тексас, съобщи местна радиостанция. Грамадните кораби заедно пренасят около 28,4 милиона варела суров петрол. Повечето пристигат от Ирак, след като нефтените складове в Китай се задръстиха. Не се знае дали суровият петрол ще може да бъде разтоварен, защото и в САЩ складовите мощности бяха попълнени още през юни т.г. Върволицата от танкери се присъединява към струпаните по-рано, които се използват като плаващи резервоари. На тях и в гигантските контейнери на сушата са натрупани 100 милиона барела. Експерти, цитирани от „Файненшъл таймс“ заявяват, че само в пристанищата на Тексас и нефтените складове на рафинериите край делтата на река Мисисипи има резерви, които не могат да бъдат преработени поне една година.

Само в танкерите закотвени срещу брега на Галвестън се съдържа течно злато, чийто обем се равнява на цялото световно производство за един ден, допълва бизнес изданието. „Файненшъл таймс“ анализира ситуацията в Мексиканския залив с помощта на сателитни снимки, които показват флотилиите от съдове, натоварени с петрол.

Препълнен е капацитетът и на другите големи нефтени пристанища – в Индонезия, Малайзия и Сингапур, съобщава експертът от компанията „Петроматрикс“ Оливие Джейкъб. Той търгува с актуална информация за нефтените доставки по света.

Очаква се Китай да измести САЩ като най-големият вносител на петрол. Грамадни танкери, всеки с капацитет от 2 милиона барела са закотвени край големите индустриални пристанища в Цингдао, Далиан и Тианджин.

В Европа също се наблюдава задръстване, но мащабите са по-скромни. Край пристанището на Ротердам в Северно море танкерите са забавени само за по няколко дни, но и там нефтеният наплив е в най-високата си точка от две години насам. В Средиземно море грамадни съдове обсаждат Малта от септември насам.

Край брега на Обединените арабски емирства върху вълните се полюшват кораби с 8 милиона барела петрол. До няколко месеца ще изтече и ембаргото срещу Иран, което принуди Техеран да складира всичко, което е изпомпано. На супертанкери близо до Ормузкия пролив са натоварени над 40 милиона барела. По-голямата част от тях съдържат кондензат – суперлеко течно злато.

За разлика от предишната нефтена криза по време на световната рецесия, започнала през 2008 г., на танкери бе складиран много по-малко петрол. Тогава търговците го държаха на вода, изчаквайки краткосрочно възстановяване на цените. Освен това невероятно високите наеми за супертанкерите не им разрешаваха да го съхраняват на тях за по-дълго време.

Независимо от пресищането на пазарите страните, които добиват нефт не дават признаци, че са готови да помпат по-малко. Саудитска Арабия и Русия, които досега са най-големите доставчици са изправени пред сериозни икономически проблеми, които може да прераснат в политическа нестабилност. По тази причина дори при сегашните цени те запазват относително висок ръст на производство.

В САЩ петролните компании също страдат от задръстването на пазара. Те обаче намаляват добива незначително и използват момента да направят структурни промени, за да реализират икономии. Броят на работещите нефтени платформи и кули до 6 неомври т.г е намалял само със 7 и сега възлиза на 771. Подобно е положението и в компаниите, които използват шистовите залежи и разработват нефтени пясъци в Минесота, Северна и Южна Дакота.

На европейските борси вчера петролът с марка Брент затвори при цена от 44.38 долара за барел, а тексаският нефт, търгуван на „Уолстрийт“ в Ню Йорк струваше 42,06 долара за същото количество.

Изглежда, че задръстването на световните пазари отива към по-лошо“ заявява Мат Смит, директор на изследователската компания „Kлипър дeйта“.

И ако за повечето фирми и потребители ниските цени на нефта водят до евтин бензин, само до началото на септември добивните корпорации и енергийните компании са уволнили 86 хиляди души. Надеждата да бъдат наети отново на работа в близките 1-2 години са много слаби.

Иначе изненадите край бензиновите помпи на бензиностанциите са почасови. Миналата седмица 1 галон (3,8 литра) безоловен бензин средно струваше 1.89 долара в югозападна Флорида. Рекордът обаче принадлежи на Тексас, където горивото слезе на 1,28 долара за галон. Никой не е в състояние да предскаже колко ще струва нефтът и съответно бензинът до месец, а още по-трудна прогнозата за една година.