Бизнесменът Веселин Марешки хвърли ръкавицата на големите вериги, като откри във Варна първата си бензиностанция, на която продава горивата с 20-30 ст. по-евтино, отколкото са средните цени в Европа.

Преди ден пред Нова тв той обяви, че така е направил сметките си, че да излиза на печалба и коментира, че неговите конкуренти, които също смъкнаха цените на горивата в близките до неговата бензиностанции, продават на дъмпинг. Той обеща да открива обекти на своята верига VM Petroleum в цялата страна, като това ще доведе до съответния спад на цените и на други места, вероятно.

Хората се запитаха: Добре де, няма ли все пак големите вериги да го натиснат с този дъмпинг и да доведат до фалит бензиностанциите му? Има ли достатъчен ресурс, за да продължи експанзията на бензиностанциите?

Трудно е да се даде отговор. Компанията "ВМ Петролеум", която оперира бензиностанцията, е регистрирана тази година и не е представила отчет. Но защо все пак не погледнем в Търговския регистър какви фирми има и какъв е капацитетът на неговия бизнес. Колко е спечелил през последната финансова година - 2014 г.?

Марешки е известен човек - бизнесмен и политик от Варна, а в почти всеки по-голям град има аптека, която носи неговата фамилия. Известен е с колекцията си от луксозни и суперспортни автомобили. (малко ще се отклоним от темата, но той май е единственият в България собственик на хиперколата Koenigsegg SSC Ultimate Aero, която е с мощност от 1287 к.с.)

Бизнесът му е фамилна собственост. Заедно с майка си Веска, съпругата си Светлана и децата им Александрина и Веселин, фамилията управлява и е в съдружие в повече от 200 компании. Може да се каже, че в Търговския регистър трудно ще намерите подобно количество фирми на една фамилия.

Много, много фирми

Основната причина за купищата фирми е една от основните линии на бизнеса на Марешки - аптеките. Поради ограничението една фирма да притежава повече от 4 обекта, фамилията е регистрирала над 100 дружества, които са с предмет на дейност търговия на дребно с лекарствени продукти, медицински изделия, хранителни добавки и др.

Аптеките са сериозен бизнес.

Приходите на една такава компания, зад която по закон стоят до 4 обекта, са от порядъка на 5-9 млн. лв. годишно. Може да се предположи, че един обект има годишни приходи от 2-3 млн. лева. Аптеките му са известни с по-ниските си цени, но въпреки това почти всичките са на печалба. Но нейната стойност не е висока - средно 2-3% нетно, отнесена към приходите.

Както самият Марешки обяснява, моделът на бизнеса му е такъв: "по-ниски цени, по-голям оборот".

Най-голямата компания в групата е "Фармнет" - търговец на едро на лекарства, който държи около 20% от пазара и е доставчик на неговите аптеки. Приходите ѝ са за почти половин милиард, но и при нея печалбата е под 2%.

Въпреки че фамилията има почти 200 фирми, голяма част от тях са новорегистрирани или с по-малки приходи. В случая ще се спрем само на тези, които имат приходи от над 1 млн. лв. през 2014 г.

Това са 68 дружества, като зад повече от 60 от тях стоят аптеки. Сметката показва, че приходите им възлизат на почти 870 млрд. лв., а общата печалба е над 54 млн. лева (вижте по-долу списък с имената и финансовите им резултати).

Марешки печели повече, отколкото печелят заедно бензиностанциите на Shell, OMV, EKO и Rompetrol - общо 53,3 млн. лева. В сметката не включваме "Лукойл България", "Петрол" и "НИС Петрол" (бранда "Газпром"), които са на загуба за 2014 г.

Е, тук има малко счетоводни тънкости. Най-печеливша в групата "Марешки" е "Хигия" - някогашен дистрибутор на лекарства на едро, чийто бизнес беше прелят във "Фармнет". "Хигия" печели 39,4 млн. лв., като 32,3 млн. лв. от тях идват от отписани задължения.

И все пак фамилията печели десетки милиони годишно и защо наистина да не задвижи идеята за национална верига бензиностанции?

Тогава ще се види дали Марешки успешно ще пренесе своя модел на големи продажби и ниски маржове на печалба и дали ще остави отстъпките от 20-30 ст. за литър гориво. Но дори 10 ст. разлика пак ще доведат до опашки пред обектите му. При всички случаи ако Марешки застане сериозно зад идеята с бензиностанциите, това сериозно ще промени статуквото на пазара, при това, по-успешно от действията на Комисията за защита на конкуренцията.

Цялото счетоводство на веригата "Марешки" се извършва от фамилната компания "Сити", която е управлявана от Светлана Марешка. Приходите ѝ за 2014 г. са над 1,4 млн. лв., което буквално означава, че са похарчени милиони за счетоводство.

При това, "Сити" е на загуба.

Основните компании на фамилията Марешки и техните финансови резултати за 2014 г. В първата колона са приходите, а във втората - печалбата. Данните са в хил. лева.