Децата трябва да ходят с желание на училище, нещо, което все по-трудно се постига. Понякога ги отблъсква и мястото, в което трябва да прекарат часове наред - олющени сгради, неуютно и неудобно вътре в тях. Класната стая трябва да е място, което носи радост и спокойствие, казват учители.

Ето и предложението на Би Би Си за някои от най-красивите училища в света. 

Стау в Бирмингамшир 

Едно от най-запомнящите се с красотата си училища е открито е през 1923 г. в едно от най-романтичните имения на Англия, което по това време е заплашено от разрушаване. Джон Фергюсън Роксбърг, първият директор на училището казва, че то ще е място, където всеки ученик ще се научи да познава красотата, където и да я види през живота си. Учениците са обгърнати от красота всеки ден - от пленителните градини, пасторалната гледка до класическата архитектура на сградите му, създадени от велики архитекти през 18 век.

Стау в Бирмингамшир.

 

Лагуна на знанието

Не всяко училище може да бъде като Стау, място на привилегии и елитно образование, но красотата може да бъде открита и на много по-скромни места. Кое училище може да бъде по-специално от плаващото училище в Макоко, град във водата на брега на Лагос. Тук архитектите от холандската фирма NLE, водени от родения в Нигерия Кунле Адеями са направили просто, но изключително красиво училище, плаващо между къщите лодки. Макоко е бедно място, но и то подобно на Стау преди 90 години е било заплашено от унищожаване. Властите смятали, че е незаконно селище. Сега, с училище, което събира възхищението на цял свят, Макоко е повод за гордост за все повече нигерийци. С работата си с местните хора холандската фирма не само даде възможност на децата от Макоко да се образоват, но предостави досег до нещо красиво на това бедно селище.

Плаващото училище в Макоко.

Средновековният блясък на Магдалин

Красотата на средновековните колежи на Оксфорд и Кеймбридж през вековете се превръща в модел за много училища по света.

Някои ученици избират колеж като Магдалин в Оксфорд не само заради неговите качества на преподаване, но и заради красотата му - неговата кула, проектирана от Уилям Орчард и по-късните добавки на паладински и викториански елементи.  Вероятно не е съвпадение, че библиотеката на колежа има прекрасна колекция от книги за архитектура, включително първото холандско издание от 1649 г. на De Architectura на Витрувий, трактат ог първи век преди новата ера. Витрувий напомня на архитектите за тяхното задължение да строят здраво, удобно и красиво.

Колежът "Магдалин" в Оксфорд.

 

Дългата стая в колежа "Тринити"

Най-приятните места за учене винаги са били пълни с книги. Да бродиш из Дългата стая на Старата библиотека на колежа "Тринити" в Дъблин е изживяване, което носи и академична, и архитектурна наслада. Помещението, което е дълго 65 м е покрито с мрамор и тъмно дърво и макар че таванът е плосък, покривът на сградата е издигнат, за да може да побере повече книги. Тук се съхранява "Книгата на келтите", считана за национално съкровище на Ирландия. Писана е през 800 г. от монаси. Библиотеката е създадена през 1732 г. по проекти на полк. Том Бърг, военен инженер, архитект и член на парламента.

Дългата стая в "Тринити".

Манастири и съдилища

Независимо дали са в готически или класически стил, дали са в Северна Африка, Близкия изток или по Пътя на коприната, колежите адаптират архитектурата на манастири и съдилища. Те предлагат спокойствие, тишина, вглъбяване, изучаване и залягане над книгите  и знанието. Едно от най-изисканите места за обучение в САЩ е "Скрипс", либерален колеж за жени, основан през 1926 г. от 89-годишната Елън Браунинг Скрипс. Той е пределян като малък град от "дървета и докторанти", намира се близо до Лос Анджелис. Неговата издържана в испански колониален стил архитуктера създава усещане за спокойствие и чудесно отговаря както на калифорнийския климат, както и на местоположението на колежа в близост до планината Сан Гейбриел. 

Колежът "Скрипс" в Калифорния

Магдалин, Тринити и Скрипс са специални места, които са строени с финансова щедрост и които се конкурират с по-нови училища и колежи като извисяващия се Московски държавен университет "М. В. Ломоносов", строен от Лев Руднев през 1953 г., представител на т. нар. съвестки барок, или лекия, съпротивляващ се на гравитацията Учебен център на Ролекс, част от Еcole Polytechnique на Лозана, дело на японската архитектурна фирма САНАА от 2010 г. Красотата обаче може да струва и по-малко пари, урбанистична или селска.

Московският държавен университет.

Новото поколение

Веднага след Втората световна война, местните власти в Хертфордшир започват програма за бързо строителство на училищни сгради. Олекотени метални конструкции по проект на местни архитекти - Стират Джонсън - Маршал и Дейвид и Мери Мед - предлагат светли и просторни класни стаи, другите пространства в училищата са реализирани така, че учениците и учителите да се чувстват добре в тях. В някои има скулптури от Хенри Мур. Това е алтруистичен дизайн по времето, когато Великобритания е опустошена след войната.

Днес някои архитекти се опитват да върнат част от този дух на алтруизъм в ново поколение на британски градски училища. Чисто новото нескъпо струващо училище в Източен Лондон, проектирано от Хенли Хейлбраун Рорисън, се вписва в градската среда редом до бивши индустриални сгради. То не може да предложи простора на следовоенните училища в Хертфордшир или класическата красота на Стау, но успешно използва максимално вътрешното пространство - като се разделя с безкрайните коридори - и е тиха опозиция на много училища или академични сгради от последните десетилетия, които са като фабрики или офис сгради.

Очарователно, но по-много различен начин, е Училището на Белия лотус в Ши, високо в планинските райони на Ладакх, Индия. Проектирано от "Аруп Асошиейтс" и "Ов Аруп енд Партнърс", това училище се строеше през последните 15 години. То трябва да приюти децата от планиските селища, доколкото позволяват парите и свирепият климат. Хималайските деца трябва да получат в него съвременно образование, като обаче се има предвид и тибетският будизъм, който изповядват. Училището е замислено да бъде място за мъдрост, щастие и красота.

Тези примери ни показват, че не цената, а въображението трябва да е водещо при проектирането и строителството на училищата и колежите, както, разбира се, и идеята, че те са преди всичко място, в което децата ни учат и растат.