След разгорещен двучасов дебат и множество прегласувания парламентът ратифицира договора с Полша за ремонт на изтребителите ни МиГ-29, който от месеци е обект на дискусии и коментари. 

Така финално България ще изпрати за ремонт в полските частни заводи двигателите на МиГ-овете, вместо при производителя - руската държавна компания "РСК МиГ". Заради това, очаквано, дебатът зави по оста "русофили и русофоби", про и анти НАТО. Чеха се и намеци за корупционни практики.

Военният министър Николай Ненчев направи кратко изложение по параметрите на договора: цена на двигател (всеки самолет има два, б.р.) - 1 023 000 евро, транспортните разходи за сметка на полската страна, гаранция 2 години, първите два двигателя ще бъдат доставени в срок от 7 месеца от влизане в сила на споразумението, следващите - 11 месеца. Гарант за качеството ще е полското военно министерство, респективно полската държава. Всички спорове се отнасят към междинаросния арбитраж. 

А може би заради комисионна от поляците?

"Според европейското законодателство удължаването на срока на живот на двигателите може да се извърши само от главния конструктор - "РСК МиГ". Според наредбата за летателната годност само производителят може да извърши ремонт. Защо, г-н министър, отивате в Русия? Каква ще е безопасността на полетите ни след ремонта в Полша - тя не може да даде гаранция за качеството на ремонта. Министерство на отбраната иска да се хареса на САЩ, които не желаят да имаме руска военна техника. А може би заради комисионна от поляците?", зададе тон на дебата независимият Велизар Енчев, който още преди няколко дни заяви, че вероятно някой в МО е взел "5% комисионна", за да се осъществи сделката, но не даде подробности с каква информация разполага (ако).

По думите на Енчев "поне 10-ина пилоти са отказали да летят със самолети, чиято годност не е гарантирана от руската страна". Той се обърна към реформаторите и към Патриотичния фронт, излъчил Димитър Кюмюрджиев за зам.-министър на отбраната - преговарящ с Полша с думите:

"Вие ще носите политическата отговорност за приземяване на нашите МиГ-ове и вие ще отговаряте за живота на българските пилоти. Готови ли сте да носите тази отговорност!"

"Ген. Александър Александров, герой на НРБ и на Съветския съюз, попита по каква логика миналата година ремонтирахме 8 двигателя без ратификация, а сега искаме такава. МО отхвърля отговорността за ремонта върху парламента!", продължи Енчев, визирайки вторият български космонавт, сега представител на "РСК МиГ" за България, който по покана на независимият депутат даде преди дни брифинг в Народното събрание.

Енчев върна лентата, разказвайки за паднал алжирски самолет, ремонтиран в Полша със стари части от Украйна и предрече такава съдба на нашите МиГ-ове.

Някой да се занимае с това открито лобиране

Петър Славов (Реформаторски блок) видя откровен лобизъм от парламентарната трибуна за руския самолетостроителен консорциум и призова:

"Тук се говори и се хвали една чужда компания. Дали не е редно етичната комисия да се занимае с това открито лобиране. Чуват се и упреци за някакви комисионни, нека и тук да се намеси комисията. Иначе е клевета".

В експертен - технически дебат влезе Атанас Зафиров (БСП):

"Г-н министър, не знам какъв личен автомобил имате, но когато се развали вашият министерски мерцедес, вие в завод на трабант ли бихте го ремонтирали? Забраните за търговия с оръжия между ЕС и Русия не важат за резервните части. Т.е. нищо освен политически инат и тежко русофобство, не би трябвало да ни спре да ремонтираме при оригинала, а не при ментето", заяви Зафиров.

По думите му Полша ни лъже, че няма да има цена на доставката. По негова информация тя ремонтира своите двигатели за 900 000 евро, а нас ни взимала за "наивници" със сумата малко над 1 милион. Припомни и написаното в последното писмо от "РСК МиГ", което бе публично обявено -  че Русия е била готова да гарантира на България ресурса от 500 полетни часа, докато Полша - едва 350. Тоест на България ще й се наложи да плати почти два пъти по-често. Заплахата на руската страна, че няма да доставя резервни части на Полша, Зафиров коментира:

"Преди дни Полша се е опитала да сключи договор с Русия за резервни части, но е получила категоричен отказ. И по моя информация се е оправдала с настоятелността на българската страна. От тези 7-8 двигателя или от нещо поостанало от Украйна вероятно ще дойдат резервните части. Ние бракуваме нашата авиация, защото освен двигателя, самолетът има и други части и не е ясно къде ще се ремонтират".

Ненчев пръв да тества самолетите

Корман Исмаилов (РБ) разказа как лично е тествал полските МиГ, ремонтирани в Полша, при посещението си в полските заводи.

редлагам вие с г-н Ненчев да сте първите, които ще се качите на тези самолети, когато пристигнат от Полша", отвърна му Зафиров.

Светослав Белемезов (АБВ) пък зададе няколко въпроса - какво налага ратификацията на това споразумение, след като между България и Полша от 1994 г. насам има рамково споразумение за сътрудничество; както налага НС да се произнася по техническо споразумение и констатира, че това сппразумение има частно правен характер, а парламентът не може да ратифицира търговски договор.

 В джобовете на руски мекерета, които да създават медийните си империи

Илиян Тодоров от "Атака" направи класическо за партията си изказване:

"За пореден път министър, в случая на отбраната, се покланя на своите господари - САЩ. Като караш мерцедес, го ремонтираш в Германия".

"Карам тойота и се притесних да не ми се наложи да я ремонтирам скоро, че до Япония да я карам ще излезе много скъпо", взе думата и Радан Кънев (РБ).

"Става дума за междудържавно споразумение, а не само за ремонт. То поставя въпрос за сигурността на българската държава, за публичните средства, има и вътрешно политически параметри. Това е междудържавен договор със значение за националната сигурност на България, за бюджета на България, а не техническите въпроси. Подписването на договор, с който авиацията ни не зависи от Русия превръща България в пълноправен член на НАТО. Това е геостратегическо решение. Ако някой е против да излезе и да го каже, а не да ми говори за лопатката на турбината. Не парите ни да изтичат в джобовете на руски мекерета, които да създават медийните си империи да тровят живота ни", продължи Кънев.

Руската водка не сменя идентичността на натовец

Думата взе и лидерът на ДПС Лютви Местан, за да затвърди непрестанно заявяваната евроатлантическа ориентация на Движението.

"България е формален член на НАТО от 2004 г. Дебатите днес показват, че имаме да извървим още много път, за да трансформираме членствота си в реално, при което не сме само консуматор, а поемаме реални ангажименти за общата сигурност. Атлантизмът и евроатлантизмът не са лакардии. Кой кой е в българската политика - гласуването на този договор е един от тези моменти, в които това става ясно. Ние сме пронатовска партия, ще подкрепим", посочи Местан.

Заяде го Таско Ерменков (БСП), визирайки четенето на декларации преди дни от ДПС и от левицата по случая със сваления от Турция руски самолет:

"Декларацията ви от сряда не беше достийна за български, а за турски парламент". 

"Това, че и аз понякога пия руска водка, не сменя идентичността ми на натовец", възползва се от правото си на отговор Местан.

Валери Симеонов (ПФ) също зашити сделката:

"Направихме демонстрация на логорея, многословие и нищо по същество. Тук няма място за руски, американски или турски мекерета. А за търговска сделка. Следователно има три важни неща - цената, качеството и срока. По отношение на първото - нямаме никакви съмнения, че е добра; качеството - фирмата е извършвала такива ремонти, самолетите летят, а по отношение на срока - той е удовлетворителен. Това са нещата, които трябва да ни интересуват, всичко останало е връщане в миналото".

На финала се изказа Валентин Радев (ГЕРБ), генерал, бивш зам.-министър на отбраната, който подкрепи договора с Полша, въпреки информациите от изминалите няколко дни, че в групата на ГЕРБ има колебания.

"Лично аз започнах да си мисля, че дебатът е за това във Варшавския договор ли сме или в НАТО. Имаме две години да направим нещо, за да летят самолетите ни докато започнем да придобиваме нов изтребител. В момента, ако не знаете, МиГ-29 се поддържа със собствени сили, на собствен риск. След като не можем по политически причини да го направим в оторизирания сервиз, ми да го направим в този, в който го правят най-добре. В Полша го правят и го правят добре и техните летци не се притесняват".