Европейската комисия представи днес намеренията си в областта на гражданската авиация. Стратегията ѝ в сектора включва предложения за изменение на регламент за авиационната безопасност, за сключване на споразумения в областта на въздушния транспорт от името на целия ЕС със страни и региони извън него и индикативен план за действие през идните години.

Приоритет на стратегията е европейските въздушни превозвачи да получат достъп до нововъзникващи световни пазари при равностойни условия и по-добри цени за пътниците. ЕС трябва да рационализира въздушното движение чрез намиращия се в процес на приложение  проект за „Едно европейско небе“, да оптимизира използването на летищата и да намали задръстваията по тях. Трети приоритет е поддържането на стандартите на ЕС по отношение на безопасността, сигурността, околната среда, социалните въпроси и правата на пътниците. Четвърти приоритетен елемент са иновациите, цифровите технологии и инвестициите.

„Стратегията... ще поддържа европейските компании конкурентоспособни чрез нови инвестиции и възможности за бизнес, позволявайки им да растат по устойчив начин“, каза комисарката по транспорта Виолета Булц.“Европейските граждани също ще спечелят от по-голям избор, по-ниски цени и най-високите нива на безопасност и сигурност“.

Комисията ще поиска от държавите-членки да я упълномощят да договори от тяхно име всеобхватни двустранни споразумения в областта на въздушния транспорт с Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН), Съвета за сътрудничество на страните от (Персийския) залив, Турция, Китай, Япония, Мексико и Армения. Тези държави и региони сами са поискали такива споразумения вместо двустранни спогодби с всяка от 28-те членки на ЕС, посочи Булц.

ЕС вече има такива споразумения със САЩ и Канада и е в процес на завършване на споразумение с Бразилия.

Съществуващото европейско законодателство позволява на инвеститори извън ЕС да придобиват до 49 на сто от европейски авиолинии. Булц не беше ясна дали Комисията ще предложи промяна на това положение. То ще е предмет на предстоящите двустранни споразумения, посочи тя.

В съобщение за стратегията, което публикува днес, Комисията казва, че „предлага да публикува тълкувателни указания за прилагането на Регламент 1008/2008 що се отнася до разпоредбите за собствеността и контрола върху авиолиниите в ЕС, за да се се даде повече правна сигурност както за инвеститорите, така и за авиолиниите“.

Инициативата „Едно европейско небе“ цели да бъдат съкратена дължината на полетите, а оттам – себестойността, времетраенето и въглеродните емисии – чрез по-координирано управление на въздушното движение. Сегашната раздробеност на въздушното пространство на ЕС струва 5 милиарда евро и 50 милиона тона въглероден двуокис в атмосферата годишно заради излишно удължени маршрути и летателно време, съобщи Комисията. Ограниченията в капацитета на летищата биха осуетили създаването на 818 000 работни места до 2035 г., каза още тя.

Стратегията включва осъвременяване на правилата за безопасност във въздушния транспорт на Европа. Тя също има за цел да намали неудобствата при проверките за сигурност на пътниците по летищата, като за целта се използват съвременни технологии.

В областта на изследванията и технологиите стратегията включва създаване на правна рамка за дроновете.  Неин предмет ще са правни въпроси на използването на безпилотните летателни апарати като например неприкосновеността и опазването на данните (доколкото дроновете могат да се използват за наблюдение от въздуха), сигурността и околна среда.

Освен това Комисията предвижда ЕС да инвестира 430 милиона евро годишно до 2020 година в „СЕСАР“ - научно-изследователски проект, свързан с „Едно европейско небе“. За този период той може да създаде 300 000 нови работни места, смята Комисията.

Въздушният транспорт в ЕС има годишен оборот от 110 милиарда евро годишно и наема 2 милиона души. Комисията прогнозира, че през 2035 година броят на полетите ще стигне 14,4 милиона, което е с 50 на сто повече отколкото през 2012 година.