ПЕТЪР ДИМИТРОВ

Формула 1, сезон 2014.

Стартове досега – 4.

Най-много победи – „Мерцедес“, с 4 (3 двойни).

Най-много полпозишъни – „Мерцедес“, с 4.

Най-много най-бързи обиколки – „Мерцедес“, с 4.

Интрига – засега няма.

Скука – засега пълна.

И преди началото на сезона се знаеше, че „Мерцедес“ е с едни гърди пред останалите отбори, но такава доминация едва ли някой е очаквал. И по-важното – едва ли на някого му харесва, освен на хората в самия тим. Интригата вече се върти около това кой измежду Люис Хамилтън и Нико Розберг ще грабне победата, кой от тях ще завърши втори и кой ще е невероятният щастливец да се нареди до двамата пилоти на „Мерцедес“, стъпил на третото стъпало на подиума. Но кой помни третите? Помнят се само победителите.

Хегемонията на „сребърните стрели“ от този сезон напомня на тоталната доминация на „Ферари“ с Михаел Шумахер в края на миналия век и началото на този, когато още на петия старт се знаеше, че германецът (отново, пак, за пореден път) ще бъде шампион, а съотборникът му Рубенс Барикело – втори, вечно втори. Сега поне двама пилоти на „Мерцедес“ наравно спорят за трофея (на този етап) и това е известен плюс за този сезон спрямо ерата „Ферари“. 

И все пак надежда има, защото сезонът едва сега започва. Но тя не е гола, а е свързана с това доколко останалите отбори ще успеят да наваксат голямото изоставане от „Мерцедес“. Формула 1 е най-високотехнологичният спорт и много пъти в историята сме били свидетели на драстични промени в хода на сезона. Дори при една от титлите на Шумахер (предпоследната, през 2003 г.) се случи тъкмо това – в началото най-бързи бяха „Макларън“ с Кими Райконен, после, в средата на годината, дойде ред на „Уилямс“-ите на брата на Шуми Ралф и Хуан Пабло Монтоя, но накрая „Ферари“ се стабилизира и спечели титлата, макар и едва в последното Гран при. Или пък триумфът (отново със „скачащите кончета“) на Кими Райконен през сезон 2007. Един сезон, доминиран от „Макларън“, но спечелен драматично от „Ферари“ буквално на финалната права в последния старт. 

Или пък сезон 2009, когато „Браун“ с Дженсън Бътън и Рубенс Баричело, в своята вечна роля на втора цигулка, буквално отвя конкуренцията в първата половина на сезона, но във втората сякаш отборът бе друг – и просто доигра (докара) сезона на трета скорост, а другите наваксаха. Но все пак тогава Бътън ликува с титлата.

Сега все още не е ясно кой ще ликува накрая, защото е минала едва една пета от сезона. Но всичко е в ръцете на „Ферари“, „Ред Бул“, „Макларън“… А и на „Мерцедес“, които трябва да поддържат темпото, за да не допуснат изненади до края!