В края на седмицата излиза списъкът с деветте кандидатури за чуждоезичен Оскар и нашите надежди са сред тях да попадне и българското предложение „Съдилището“ на Стефан Командарев. Представяме селекцията на сайта „Дедлайн“ с филмите, които според тях имат най-големи шансове да попаднат в заветната деветка на номинираните за Оскар. Представени са десет заглавия, както и няколко алтернативни варианти, които не е изключено да промъкнат в окончателния списък.

Номинациите за Оскар ще бъдат обявени през януари 2016-а.

Топ 10

„Убийцата“ (The Assassin), Тайван, Хоу Сяосиен

Определен от списание „Сайт енд Саунд“ за най-добрия филм на 2015 г., „Убийцата“ разказва за младо момиче, отритнато от своето село и тренирано от майстор в бойните изкуства. След 13 години в изгнание, тя се завръща в родната си провинция, за да убие бившия си любим.

„Клубът“ (The Club), Чили, Пабло Ларан

„Клубът“ спечели Голямата награда на журито в Берлин и бе номиниран за Златен глобус миналата седмица. Към него обаче не бива да подхождаме с твърде голям оптимизъм – през 2012 г. до номинация вече стигна един чилийски филм – „Не“. „Клубът“ разказва за четирима свещеници, прокудени към крайморско градче, чието мрачно ежедневие рязко е нарушено от кървав инцидент.

„Овни“ (Rams), Исландия, Гримур Хаконарсон

Режисьорът заявява, че основната му цел е да разкаже „честна история за овцевъдите в Исландия“. В родината му това е препитание, което се радва на особена почит. Филмът се базира на истинска история, разказана на Хаконарсон от баща му – „универсален разказ за важността на човешките отношения в криза или трудни времена“.

„Мустанг“ (Mustang), Франция-Турция, Дениз Ергювен

Франция имаше труден път до номинациите за чуждоезичен филм в последните години. Но може би съвместната продукция с Турция „Мустанг“ ще е следващият кандидат за статуетката? Филмът разказва за онова, през което преминават младите турски момичета в родината си – и по-рано тази година спечели наградата LUX на Европейския парламент.

„Лабиринт от лъжи“ (Labyrinth of Lies), Германия, Джулио Ричиарели

С основна тема Холокоста, „Лабиринт от лъжи“, който дебютира на фестивала в Торонто през 2014-а, разказва истинска история за млад прокурор, който в края на 50-те години се впуска в търсене на случилото се в Аушвиц и открива конспирация на важни институции и правителството да се прикрият нацистки военни престъпления.

„Изцяло Нов завет“ (The Brand New Testament), Белгия, Джако ван Дормел

Бог е жив и живее в Брюксел със съпругата и дъщеря си. Той също си пада малко гадняр. Това е основната идея в „Изцяло нов завет“, сатирична комедия, която има номинация за Златен глобус. Тя бе излъчена в Кан и бе обявена за най-добра комедия на Фантастик Фест.

„Война“ (A War), Дания, Тобиас Линдхолм

Съвременната драма за живота и решенията на Тобиас Линдхолм дебютира във Венеция през септември, където прожекцията бе последвана от 15 минути овации и аплодисменти. Историята следва пътя на офицер, даден на съд заради завръщането си от служба в Афганистан, където е бил принуден на направи невъзможно решение да спаси хората си.

„Втората майка“ (The Second Mother), Бразилия, Анна Мюлерт

Бразилската режисьорка Анна Мюлерт разказва, че идеята за „Втората майка“ ѝ дошла, когато родила за пръв път преди двайсет години. Тогава разбрала, че майчинството не е оценено в нейното общество, въпреки че навярно е най-важното нещо там. Творбата описва жените в съвременна Бразилия – все още управлявана от анахронични правила, които е време да бъдат изкоренени. Филмът спечели специална награда на журито на фестивала Сънденс.

„Инксанул“, Гватемала, Джайро Бустаманте

Гватемала за едва втори път изпраща свой кандидат в надпреварата – но чрез режисьор, който спечели приза „Алфред Бауер“ в Берлин миналия февруари. Филмът разказва за тинейджърка от племето маи, която живее и работи с родителите си на плантация за кафе в подножието на активен вулкан. Тя мечтае да замине за големия град, но като местна жена това не ѝ е позволено – докато змия не я ухапва и не я принуждава за замине за модерния свят, където животът ѝ да бъде спасен.

„Син на Саул“ (Son of Saul), Унгария, Лазсло Немез

Силната драма на Лазсло Немез е фокусирана около затворник в Аушвиц, който е принуден да помага на нацистите, пълнейки крематориумите с поток от тела. Поставен само в ден и половина, филмът следи отблизо Саул (Геза Рьориг), който открива сред мъртъвците едва оцеляло момче и започва да вярва, че това е синът му.

Сред алтернативните варианти, предложени от „Дедлайн“, попадат австрийският филм на ужасите „Лека нощ, мамо“, аржентинският „Кланът“, поставил рекорд по приходи в родината си, „Вълната“ от Норвегия, „Прегръдката на змията“ от Колумбия, ирландският „Вива“, „Феликс и Майра“ от Канада, както и нашето предложение за Оскар – „Съдилището“ на Стефан Командарев.

За българския филм изданието прави логичния паралел с бежанския поток по света. „Дедлайн“ напомня, че Командарев е единственият български режисьор, достигал някога до краткия списък с девет заглавия преди номинациите – с филма „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“.

Площад Славейков