Моделът за тол таксите, който Министерството на регионалното развитие и благоустройството предлага да влезе в сила от 2018 г., е напълно сбъркан. Около това мнение се обединиха експерти и представители на най-големите транспортни фирми в България на форум в София.

Представителите на бранша открито обвиниха експертите на министерството на Лиляна Павлова в некомпетентност и остро разкритикуваха предложения модел от екип на Световната банка. 

Анализът предвижда от 2018 година колите да останат с електронни винетки, а всички пътища от републиканската пътна мрежа да се плащат на изминато растояние от превозните средства над 3,5 тона. Освен магистралите това означава автобусите и камионите да плащат и за първокласни, второкласни и третокласни участъци.

Представителят на МРРБ Лазаринка Стоичкова обясни, че след време тол системата можело да се разпростре и върху общинските пътища, повечето от които в момента са надупчени като швейцарско сирене.

"Вие топлата вода ли искате  да откриете или колелото. Можем да ви ги покажем", разгневи се зам.-председателят  Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов. 

Той обвини регионалното министерство във вземане на решения на тъмно и че сметките им ще излязат криви.

Борис Марков, представител на австрийската компания "Капш", която се занимава основно с изграждането на тол системи, също се опита да обясни на Стоичкова, че няма държава в Европа, в която да се плащат тол такси за второкласни и третокласни пътища и че примерите с платени първокласни пътища са малко на брой. Той попита представителката на министерството дали има друга държава в Европа, за която Световната банка да е писала доклад за тол система, но не получи отговор.

Според избраният вариант от регионалното министерство приходите от въвеждането на тол системата за тежкотоварните автомобили ще вкарва в хазната по 1,276 милиарда лева на година. Изграждането на системата щяло да струва 678 милиона лева, но след това се очаква годишната ѝ поддръжка да гълта по 253 милиона лева всяка година. Тази сума е по-висока от годишните приходи от продажба на винетки у нас и според Красимир Лалов апетитът точно за тези пари е в основата на избрания модел за заплащане на пътищата.

"Това, което МРРБ възнамерява да направи е пагубно за всички. Предложенията не са придружени от комплексен анализ за това какво ще се случи. След въвеждането на тол таксите ще спаднат приходите от ДДС и акцизи, ще има фалити на транспортни фирми, а това не е изгислено. Системата, която се предлага просто противоречи на здравия разум", заяви депутатът от БСП проф. Румен Гечев.