НИЯ КАРАДЖОВА

Първолаците вече ще изучават азбуката по нов начин, съобщиха от просветното министерство. Проф. Тодор Танев и заместничката му Ваня Кастрева представиха окончателните промени в учебните програми за първи и пети клас, направени след събиране на мнения от синдикати, неправителствени организации, родители и учители.

В резултат на тези промени буквите от азбуката вече ще бъдат групирани в три големи групи според честотата, с която се появяват в езика ни. Тази статистика е взета от БАН, уточни Тодор Танев. В първата група ще бъдат най-често срещаните гласни и съгласни като а, м, л. Във втората постепенно ще се въвежда опозицията звучни беззвучни (б-п, д-т), заедно с по-малко срещаните гласни. В третата са „особените случаи“ като щ и ь, разказа експертът от МОН Евгения Костадинова. На авторските колективи на учебниците се дава правото как точно да решат да групират буквите, уточни Кастрева. До момента първокласниците учеха първо всички гласни, а след това преминаваха към съгласните. Така обаче се забавял стартът на обучението по четене, защото само с гласни не се образува нито една дума.

Тодор Танев бетонира и „Аз съм българче“ в буквара – то е записано вече като задължителна част от учебната програма. „Родната реч“ на Вазов, която отпада от пети клас, вероятно ще влезе във втори или трети. Българска история ще се изучава в контекста на световната. В шести клас, когато се учи Средновековие по света, децата ще учат и за основаването на българската държава. По-задълбочен курс по история ще има едва в десети клас.