През 2015 година частните железопътни компании са продължили да отнемат товари от държавните БДЖ. Това показват предварителните данни за пазара на Асоциацията на железопътните превозвачи в България, които бяха предоставени на Клуб Z от браншовата организация.

По показателя обем на извършената работа в милион тонкилометри пазарният дял на БДЖ-Товарни превози за първи път пада под 50%. Държавната компания, за която чисто формално е открита приватизационна процедура, е превозила през м. г. 1680 млн. тонкилометра, които ѝ осигуряват пазарен дял от 47,5%. Преди година по обем работа БДЖ държеше 51,2%.

В същото време най-голямата частна жп компания у нас - БЖК АД продължава да расте. Дружеството през м. г. е превозило 850 млн. тонкилометра, което ѝ отрежда пазарен дял от 24 на сто. Това означава, че дружеството с персонал от около 600 души върши наполовина от работата на БДЖ, която е с 6 пъти по-голям персонал.

 

Отличниците

 

Мощно пазарни позиции печели и българското поделение на германския гигант "Дойче Бан". Компанията "ДБ Шенкер Рейл България" през миналата година е превозила 634 милиона тонкилометра товари, което ѝ отрежда 18 процента от общия обем извършена работа с жп транспорт у нас. Данните на компанията показват, че тази компания за последните 5 години е увеличила товарите си почти петорно.

И все пак "ДБ Шенкер" не е жп компанията, която пробива най-бързо на пазара. Шампионът по ръст на превозите е австрийската "Рейл Карго". През 2014 година това дружество е превозило 85 млн. тонкилометра товари, а през м. г. обемите са се увеличили с над 54% до 131 млн. тонкилометра, които са равни на 3,7% от общия обем на жп бизнеса у нас.

Значителен пазарен дял има и русенската компания "Булмаркет ДМ". Дружеството е превозило 242 милиона тонкилометра през 2015 г., които му осигуряват 6 на сто пазарен дял.

Останалите играчи на жп пазара са с незначителни дялове. Въпреки това трябва да бъде обърнато внимание на две други компании. Това са "Порт Рейл" ООД и "ТБД ТП" ЕАД. Първата от тези дружества се занимава изключително с маневрена дейност, от която през последната година БДЖ започна да се отказва като губеща. "Порт Рейл" обаче печели и то добре само от маневри и въпреки че пазарният ѝ дял за 2015 г. е 0,1% срещу тях стоят отлични печалби.

Разшифровката на "ТБД ТП" е "ТЕЦ Бобов дол товарни превози". Това е компания на бизнесмена Христо Ковачки, която навлезе на пазара в самия край на 2015 г. За м. г. обемът ѝ на дейност е едва 6,4 млн. тонкилометра или 0,2 процента от пазара, но е ясно, че през тази година ще се увеличи многократно. Именно през 2016 г. БДЖ ще се усетят отлива на товари от мините до тецовете на енергийния бос и благодетел на парламентарната група на Български демократичен център.

 

Какво друго?

 

През тази година на пазара е ясно, че ще се появят и нови силни играчи, които допълнително ще стъжнят живота на държавната компания БДЖ. Може би най-сериозният от тях е на ТИР компанията "ПИМК", която се очаква да подаде документи за жп превозвач съвсем скоро. Компанията вече е поръчала чисто нови локомотиви от "Сименс" и вагон-ремаркета от жп завода в град Септември, които да превозват камионите ѝ от България към Западна Европа.