Много хора имат отрицателно отношение срещу исляма, като в голяма степен това се дължи на откъслечна информация, свързана с текстове от Корана, пише Mic.com.

Но проект на анализатора Том Андерсън обръща представите за един от основните стереотипи - че Коранът е много по-кървав от Библията. С инструменти за анализ на текста, създадени от OdinText, Андерсън определя какъв процент от текстовете в Корана е свързан с насилие и какъв - в Библията. Неговото изследване може да намерите тук (на англ. ез.).

Както пише Андерсън, целта на проекта му е да даде представа доколко обхватът на текстовете количествено и качествено е свързан с насилие, любов и т.н.

От трите разглеждани книги Старият завет е свързан с най-много насилие, с 5,3% от текстовете, препращат към "разрушение и убийство". В Корана това са 2,1% от текстовете, а в Новия завет - 2,8%.

Докато Новият завет води в споменаване на концепции, свързани с любовта, Коранът е лидер по милост - все пак, прозвището на Аллах е "Милостивия".

Но една от най-значителните разлики е между честотата на положителните емоции в Корана, сравнени с двете книги на Библията, което е показано по-долу.

* Емоцията "Любов", както е приета в българската класификация на осемте основни емоции на Робърт Плучик на английски е Trust, което има много по-широк кръг от положителни чувства - вяра, упование, доверие и т.н.

Андерсън обръща на много места недостатъците на неговите находки, като предупреждава, че изследването му няма за цел да дава заключения.

"Това е изследване от птичи поглед на трите текста - Корана, Стария и Новия завет", пише той.

Също така има и сериозен проблем при използването на автоматизирани системи за анализ на текста, при които е много трудно да бъде отчетен самият контекст, при който са използвани думите.

Андерсън е категоричен, че от трите текста Старият завет изглежда да е натоварен с най-много насилие.

"Разбирането на връзката между религията и насилието изисква много по-дълбок анализ", пише в Atlantic професорът по религиозни изследвания от колежа Светия кръст в Устър, Масачузетс Кейнър К. Дейгли. "Определянето на това какво текстът иска да каже не е лесно само от забелязването на някои думи", обяснява Дейгли. "Интерпретативната традиция на исляма съществува, защото разликите между явното и скритото, заобиколното и прякото, абсолютното и конкретното, не винаги са видни", пише той.
 direct, absolute and qualified, are not always obvious."