Комисията за защита на конкуренцията откри производство за установяване на наличието на картел на пазара на горива на дребно в България след като излезе секторният анализ на пазара на горива на дребно. Обхванатите в производството компании са седем - "Шел България", "Ромпетрол България", "Еко България", "ОМВ България", "Петрол", "НИС Петрол" (бензиностанциите "Газпром") и "Лукойл България". Освен това ще бъде извършена и проверка за злоупотреба с господстващо положение от страна на единствения производител на горива в България - "Лукойл Нефтохим България".

ДЪРЖАВАТА ЗАПОЧНА РАЗСЛЕДВАНЕ СРЕЩУ "ЛУКОЙЛ"

За коментар по тези теми потърсихме варненския бизнесмен Веселин Марешки, който отскоро навлиза и на пазара на горива с цени значително по-ниски от тези на големите вериги бензиностанции. 

 

- Г-н Марешки, Комисията за защита на конкуренцията започна производство за картел срещу 7 компании. Как ще го коментирате?

- Най-накрая. Явно вече е дошло времето институциите в България да се задействат и на пазара на горива нещата да си дойдат на мястото.

- Вие какво очаквате от това разследване?

- Мисля, че този път трябва да се стигне до края, защото вече се е насъбрала обществена нетърпимост в тази посока. Хората очакват решения, които да са в тяхна полза. Няма как безобразията да продължават и накрая никой да не носи отговорност. Търпението на обществото просто е изчерпано.

- Смятате ли, че вашето навлизане на пазара на горива изигра някаква роля за това?

- Абсолютно, казвам го без излишна скромност. Иначе щяха да го покрият наново, както се случваше на няколко пъти досега. Ако ние не им бяхме показали как са реалностите, това нямаше да се случи. Вие виждате колко време се извиваше и се мънкаше. Не се казваше нищо конкретно. Така че аз съм сигурен, че щяха да го замотаят за пореден път и щяха да си се точат пак години, в които щяхме само да се питаме защо у нас горивата са скъпи, а в други държави са по-евтини. Наслушахме се на обяснения: "Ама, ние не можем да го кажем" и "То е много трудно"... Явно е, че процесът се катализира след нашата намеса.

ПРИКАЗКИ ПОД МАРКУЧА (ГРАФИКИ)

Отделно ние сме внесли жалба в КЗК, по която няма как да не се реагира. Защото ние сме дали папки с доказателства за всички неща, които деформират пазара.

- Доказателствата ви в каква посока са?

- Предоставили сме голямо количество материали за незаконни действия спрямо конкурентното право.

- И срещу 7-те компании, обект на разследването, ли са те?

- Срещу някои от тях, не срещу всички. Сезирането ни е срещу две от компаниите от този списък и срещу още една, която не е включена в списъка на КЗК.

- КЗК започна и проверка за злоупотреба с господстващо положение срещу "Лукойл Нефтохим"?

- Това е абсолютно задължително, защото в момента аз купувам дизела на 1,46 лева/л и го давам на 1,48 лева/л, което ми осигурява макар и минимална печалба, спазвайки всички закони. А производителят си позволява, за да пречи на моя бизнес, а не в интерес на обществото, да продава на 1,45 лв./л. Тоест те продават по-евтино, отколкото аз купувам. Ако те могат да си позволят на тяхната колонка да продават на 1,45 лв./л, то цената на едро за мен трябва да е 1,40 лв. Така че комисията е права. Всъщност нашите сигнали и доказателства са за точно такива практики. Аз очаквам този път да не може да бъде прикрито нищо, този път няма как да го скрият.

- КЗК предлага създаването на държавни данъчни складове до гранични пунктове, които да се ползват от доставчиците на горива при недискриминационни условия и цени. Какво мислите?

- Това е супер. По този начин ще се гарантират приходите в държавата. Защото нея я интересува преди всичко да няма контрабанда. С държавните данъчни складове няма как да я има - всичко ще влиза там. Това ще е от полза за хазната, защото така тя ще прибира по най-бързия начин всички приходи. Това ще доведе до огромни постъпления, пречупване на сивия сектор и нормализиране на бранша. Ако се постигне това нещо, ще има много добър ефект и за бизнеса, и за държавата, което пък означава по-добър живот за хората.

- В доклада е записано, че "Лукойл" продава горивата си на едро в България на цени, които са по-високи от тези, на които ги изнася?

- Много е вероятно да е така и това според мен е абсолютно безобразие. Такива неща имаше и в други сектори. Точно тези безобразия трябва да бъдат изкоренени.

- Преди ден отворихте втора бензиностанция. Продължавате ли?

- Да, плановете ни остават без промяна. Бензиностанции ще открием във всеки областен град, а най-вероятно и в по-малките общини. Трудно е да се каже колко бензиностанции до края на годината. Ако можехме да купуваме, щеше да става по-бързо, но минимумът ни е да са 30.

- След старта на разследването на КЗК какво очаквате да се случи с цените на горивата? Ще паднат ли?

- Мисля, че би трябвало да има лека корекция. Надявам се да започнат да се държат по-пазарно, което неминуемо ще доведе до спад на цените. Дано по-скоро заживеем в по-нормална държава.