Задължителното ползване на зимни гуми от шофьорите в България в месеците от ноември до април да отпадне от промените в Закона за движение по пътищата. И да остане само изискването за определена дълбочина на грайферите на гумите, както е сега. 

Това ще предложат депутатите от Реформаторския блок (Гражданска платформа) Мартин Димитров и Петър Славов между двете четения на проекта в парламента. Поправките на управляващите, сред което е и задължението за зимни гуми, бяха гласувани на първо четене в края на февруари.

"Задължителното изискване хората да си купят зимни гуми, които може да се окаже, че са нужни една 10-15 дни през студените месеци, натоварва излишно бюджетите на домакинствата", обясни пред Клуб Z Мартин Димитров. 

По думите му преценката за вида гуми трябва да е на шофьора. Отговорността за избора в случай на инцидент - също, както е в съседна Румъния - страна на север от България, в която няма задължение за вида гуми на колите в различните сезони.

"Направих проверка - дори в много северната европейска страна Финландия, където суровостта на зимата далеч не може да се сравнява с нашата, задължението да се кара със зимни гуми важи до края на февруари!", обясни Димитров. И припомни, че у нас през март и април понякога температурите са дори над 20 градуса. А каучукът на специалните зимни гуми, който е по-мек, се износва много бързо, ако е топло. 

Друго предложение на двамата депутати в закона ще е да се даде възможност за отнемане на място на шофьорските книжки на водачи, хванати с превишена скорост от над 40 км/ч в населено място или с над 50 км/ч извънградско. Идеята е мярката да замести записаното в настоящия проект наказание до 3 г. затвор при превишение на позволената скорост с над 60 км/ч. 

Според Димитров и Славов по-добрата алтернатива е, ако шофьор бъде хванат да кара недопустимо бързо, книжката му да бъде отнемана на място. Максималният срок, в който полицията може да я задържи, да е до установяване на вината на водача, но не повече от 3 месеца. 

"Често делата и процедурите за административни наказания се бавят, а има рискови шофьори, които могат да извършат още опасни нарушения", обясни мотивите Димитров. По думите му новата мярка трябва да действа и като стимул за полицията и институциите да не бавят производствата за превишена скорост. 

В случай, че превишаването на максималната допустима скорост съставлява и хулиганство, освен предложените в Закона за движение по пътищата санкции, водачът подлежи и на наказание по член 325 от Наказателния кодекс, уточнява Славов.

Депутатите ще предложат още на превозни средства със зимни гуми да се дава право на преценка кога и дали да поставят зимни вериги в тежки зимни условия. Отговорността в случай на грешна преценка отново да е на водача, искат те.