Гражданската инициатива "Спаси София" се обяви категорично против поскъпването на билетчето за еднократно пътуване в градския транспорт с 60% до 1,60 лева. В момента цената му е 1 лев.

ОТ 1 ЮНИ БИЛЕТЧЕТО В СОФИЯ СТАВА 1,60 ЛЕВА

"Днес Центърът за градска мобилност (ЦГМ) обяви, че ще популяризира ползването градския транспорт не чрез разнообразяване на превозните документи, ускорено завършване на електронната система за таксуване, която чакаме вече над 10 години, или чрез подобряване качеството на услугите си, а с увеличаване цената на билета за еднократно пътуване", посочват от организацията.

Според "Спаси София" в период, в който цените на горивата са ниски, а г-жа Йорданка Фандъкова не пропуска да препотвърди ангажимента си да направи градския транспорт по-привлекателен, увеличаването на цената на билета без то да е обвързано с каквото и да е подобряване на услугата е неоправдано и недопустимо.

От организацията припомнят, че преди три месеца са внесли за разглеждане в Транспортна комисия към СОС предложение за въвеждане на нов почасов билет, позволяващ неограничен брой прекачвания в рамките на 90 минути на цена 1,50 лв.

"Такива билети биха направили градския транспорт много по-предпочитан, както от редовно ползващите го, така и от хората, на които им се налага да пътуват с него инцидентно. Компромисният вариант, гарантиращ подобрение на услугата за пътниците и повишаване на приходите на ЦГМ, е точно въвеждането на почасов билет на цена 1,50 лв.", посочват от "Спаси София".

От организацията обясняват, че това предложение е било отхвърлено от ЦГМ като „икономически неефективно и дискриминационно“ с обяснението, че така се давали необосновани привилегии на онези, които ще закупят почасов билет, въпреки по-високата му цена от тази на единичния.

"За пореден път, доказало се като работещо решение, използвано във всички европейски столици, включително Белград и Скопие, само в София е икономически необосновано. Стана навик на ЦГМ да обяснява, че София е специално изключение, където нищо нормално не може да се случи", посочват от организацията.

Според "Спаси София" вместо да се пребори с гратисчиите, ЦГМ предпочита да покрива финансовите си загуби чрез поскъпване на цената на билета.

"Непрекъснатото намаляване на броя коли на линия, отсъстващата поддръжка на подвижния състав, неадекватните разписания и сега – необоснованото увеличаване на цената на билета могат да се тълкуват само като целенасочена политика на пропъждане на пътници от градския транспорт", добавят от гражданската инициатива.

Те призовават Столична община да започне да насърчава използването на градския транспорт, вместо да търси оправдания за пасивността си и да предприема действия, които са в ущърб на пътниците и противоречат на всякакви международни принципи и стандарти за устойчиво, зелено и мобилно градско развитие.