Лобистката поправка в Закона за автомобилните превози, с която се връщат превозите на шофьори за собствена сметка, но от името на регистриран превозвач, мина на първо четене в парламента. 

За връщането на стария ред гласуваха 106 депутати, 41 бяха "против", а 9 се въздържаха. Така на практика се запазва статуквото в бранша.

Със законопроекта се правят и изменения в Закона за местните данъци и такси, с които се въвежда и еднократен общински данък за жълтите коли. Той ще се определя от местните парламенти като ще варира между 400 и 1000 лв. 

ПРЕДСТАВЛЕНИЕТО НА ТАКСИТАТА

Дебатът в пленарната зала премина при изострени дебати, при които често се използваше думата лобизъм.

"Истинският вносител на този законопроект е мафията", каза независимият депутат Георги Кадиев.

И недвусмислено намекна, че негови колеги са получили пари, за да мине законопроектът в парламента.

"В кулоарите разговарях с колеги от ГЕРБ. Питам ги какви са причините да се вкарва подобен закон. Всички ми казаха, че причините били 500 000. За 500 000 лева ли става дума", обърна се към народните представители от мнозинството Кадиев.

Изказвания в същия дух се чуха и от депутати от БСП и Реформаторския блок. Особено остър бе доскорошният председател на парламентарната комисия по транспорт Гроздан Караджов от Гражданския съвет на Реформаторския блок.

"Това е третият напън да се запази статуквото в таксиметровите превози. Не храня илюзии. Знам, че този път законът ще мине. Чувам, че големите таксиметрови фирми са се погрижили, че са преброили добре гласовете ви. Няма да допуснат издънка този път. Все пак са бизнесмени и ценят парите си", каза той.

След това Караджов добави, че от въвеждането на поправките губят както обикновените шофьори на таксита, така и бюджетът и всички граждани.

"Новият проектозакон допуска клиентите откровено да бъдат лъгани, че ги вози “превозвач”. Грознта истина е, че ги вози водач, който в най-добрия случай е на договор с някоя куха фирма, предназначена да гръмне като бушон при всеки по-сериозен проблем. Ако пострадате в ПТП, ако шофьорът кара рисковано, ако закъснеете, ако е мръсно, шумно и т.н., превозвачът не носи никаква отговорност. Неговото разрешително ще остане непокътнато. Ще бъде целият в бяло, а вас ще прати да си търсите правата от някой “ЕТ”, регистриран на някой малоимотен гражданин на фалшив адрес", добави народният представител от гражданския съвет на Реформаторския блок. 

Караджов директно атакува ГЕРБ, че чрез големите такси компании партията на премиера Бойко Борисов ще финансира следващата си предизборна кампания.

"Предложението да се плаща патент е смешно прикритие за огромните обороти от по 600 млн. лв. реализирани на този пазар. Ако сте решили така да си осигурите финансирането за следващите избори, ще трябва малко по-умно да прикриете намеренията си. Защото тези поправки отвсякъде крещят, че са лобистки. Всички видяха цирка, който разиграхте на "Орлов мост". Така че няма скрито покрито. Картите са на масата", каза Караджов.

Председателят на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова защити внесения проект, като обяви, че и от думите на другите депутати по време на дебата се е разбрало, че проблем номер едно в този бранш е, че не плаща данъци - нито корпоративен, нито осигуровки.

"Има много фиктивни служители на трудов договор в големите фирми, не може да се идентифицира за кого работят така наречените копърки. Тези проблеми ще бъдат отстранени с този законопроект", обясни Стоянова.

Тя обясни, че наистина в момента касовите апарати на такситата не дават възможност за онлайн връзка с НАП и явно следваща стъпка е да се променят изискванията към тях.