Кампанията на Николай Бареков и коалицията му "България без цензура" (ББЦ) става все по-скъпа. Всяка вечер най-големите телевизии излъчват платени репортажи за проявите му из страната, стените в градовете вече са облепени с негови плакати, а билбордовете с лика му са сред най-често срещаните по кръстовища и магистрали.

"Ние правим най-скромната кампания", заяви само преди дни в интервю за бТВ Бареков.

Публикувани данни от мониторинга на Института за развитие на публичната среда обаче опровергаха това изявление. Изследването е включило договорите между политическите сили и най-големите медии за излъчване или публикуване на предизборно съдържание. Изборният кодекс задължава медиите да направят това. 

Най-големите телевизии и радиостанции са изпълнили закона, пропуски има сред вестниците и онлайн изданията, не всички от които са изпълнили закона. От наличните данни се вижда, че най-високи разходи за медийно отразяване са направили две политически сили - управляващата партия БСП и нововъзникналата "България без цензура".

Николай Бареков е договорирал с медиите пакети за над 600 хиляди лева, като данните са само до 11 май. Новият политик не е задминал единствено БСП, която е похарчила с 3 хиляди лева повече. (Окончателните данни от мониторинга ще бъдат публикувани по-късно днес)

Тези разходи обаче не включват всички медии - Николай Бареков е широко отразяван в редица онлайн издания и т.нар. жълти вестници, които обаче не са публикували договорите с партиите, ако имат такива. Затова и не е ясно дали масираното му присъствие в тези медии е резултат от плащане или е просто приятелско отношение.

Откъде са парите?

Направените разходи от "България без цензура" са значително повече от тези 600 хиляди лева. Изработването и поставянето на билбордове, отпечатването и разлепването на плакати, наемът на зали за срещи, производството на тениски, шапки и знаменца с лика му, както и разходите за транспорт и нощувки на екипа му, правят кампанията много по-скъпа. Тези данни обаче не са публични засега, а отчетът трябва да бъде внесен в Сметната палата след изборите.

Законът задължава партиите да декларират в седемдневен срок всяко получено дарение. ББЦ e обявила 16 дарения на обща стойност малко над 113 хиляди лева. Таванът за всеки един дарител е 10 хиляди лева годишно, т.е. до края на кампанията Бареков трябва да си осигури още поне стотина дарители с максималната сума, за да може да оправдае разходите.

Друг законов път за финансиране е държавната субсидия. Като нова партия, която не се е явявала на парламентарни избори, ББЦ не получава пари от държавата, но се явява на избори в коалиция с ВМРО-БНД, която спечели миналата година 66 803 гласа и има право на 734 833 лева годишно от държавата.

По мнение на участници в предизборни кампании, кампанията на Николай Бареков изглежда отдавна е надхвърлила тези стойности.