Ad Config - Website header

 

Article_top

Светослав Метанов

Моделът на тол таксите, който Министерството на регионалното развитие и благоустройството планира да въведе, е тотално сбъркан. Това обяви пред Клуб Z бившият министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Мутафчиев.

Според него заданието на търга за изграждането на тол системата е абсурдно и ще натовари с непосилни плащания както товарните автомобилни превозвачи, така и автобусните фирми.

"Такова чудо няма никъде. Замислили са да се плащат 88% от пътищата в страната. В Германия има много добре развита магистрална мрежа още от 40-те години на миналия век, но въпреки това там такси за преминаване се събират върху 14 процента от пътната мрежа, а в повечето от другите държави са планети 5-6% от пътищата", обяснява Мутафчиев.

Според него финансовото бреме от свръхвисоките пътни такси няма да бъде върху преминаващия транзитен ТИР трафик, а върху българските превозвачи.

Мутафчиев е категоричен, че бъдещата тол система ще генерира огромни разходи и издръжката ѝ ще струва прекалено скъпо.

"Според тръжната документация за тол системата сега се избира изпълнител, който ще трябва да изгради системата за около 200 милиона лева. Това дружество след това ще получава стотици милиони левове на година за поддръжка на системата, а отделно от това ще има и ново държавно дружество, което ще събира таксите за преминаване и ще извършва контрол. В него плановете са да бъдат назначени 500 души", обяснява бившият транспортен министър.

Според Мутафчиев тол такси трябва да има само за магистралите в България, но те да се плащат както от тировете и автобусите, така и от леките коли.

"Всичко би могло да стане много по-лесно и елементарно. Ремонтите по първокласните, второкласните и третокласните пътища би трябвало да са за сметка на постъпленията от акцизите. Те се плащат от хората, които карат коли и съответно рушат пътищата", смята той.

Мутафчиев е категоричен, че на пазара на горивата в България има спекула и че огромни суми, които се плащат от българските граждани се преразпределят между посредници, вместо да бъдат инвестирани в поддръжка на пътната мрежа.

"Видяхме какво стана като се появиха две-три бензиностанции, които продават на по-ниски цени (б. а. - Мутафчиев явно визира обектите на варненския бизнесмен Веселин Марешки). Държавата не би трябвало да си затваря очите и не може горивата да се продават у нас и в Австрия на почти еднакви цени при положение, че там акцизът е с 24 ст. на литър по-висок", категоричен е бившият министър.

Според него министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова трябва да отговаря на много въпроси за тол системата.

"Най-важният от тях е защо нямаше едно нормално обществено обсъждане по тази тема. Сега превозвачите са настръхнали и това е съвсем нормално", добави той.

 
Снимка БГНЕС

Моделът на тол таксите, който Министерството на регионалното развитие и благоустройството планира да въведе, е тотално сбъркан. Това обяви пред Клуб Z бившият министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Мутафчиев.

Според него заданието на търга за изграждането на тол системата е абсурдно и ще натовари с непосилни плащания както товарните автомобилни превозвачи, така и автобусните фирми.

"Такова чудо няма никъде. Замислили са да се плащат 88% от пътищата в страната. В Германия има много добре развита магистрална мрежа още от 40-те години на миналия век, но въпреки това там такси за преминаване се събират върху 14 процента от пътната мрежа, а в повечето от другите държави са планети 5-6% от пътищата", обяснява Мутафчиев.

Според него финансовото бреме от свръхвисоките пътни такси няма да бъде върху преминаващия транзитен ТИР трафик, а върху българските превозвачи.

Мутафчиев е категоричен, че бъдещата тол система ще генерира огромни разходи и издръжката ѝ ще струва прекалено скъпо.

"Според тръжната документация за тол системата сега се избира изпълнител, който ще трябва да изгради системата за около 200 милиона лева. Това дружество след това ще получава стотици милиони левове на година за поддръжка на системата, а отделно от това ще има и ново държавно дружество, което ще събира таксите за преминаване и ще извършва контрол. В него плановете са да бъдат назначени 500 души", обяснява бившият транспортен министър.

Според Мутафчиев тол такси трябва да има само за магистралите в България, но те да се плащат както от тировете и автобусите, така и от леките коли.

"Всичко би могло да стане много по-лесно и елементарно. Ремонтите по първокласните, второкласните и третокласните пътища би трябвало да са за сметка на постъпленията от акцизите. Те се плащат от хората, които карат коли и съответно рушат пътищата", смята той.

Мутафчиев е категоричен, че на пазара на горивата в България има спекула и че огромни суми, които се плащат от българските граждани се преразпределят между посредници, вместо да бъдат инвестирани в поддръжка на пътната мрежа.

"Видяхме какво стана като се появиха две-три бензиностанции, които продават на по-ниски цени (б. а. - Мутафчиев явно визира обектите на варненския бизнесмен Веселин Марешки). Държавата не би трябвало да си затваря очите и не може горивата да се продават у нас и в Австрия на почти еднакви цени при положение, че там акцизът е с 24 ст. на литър по-висок", категоричен е бившият министър.

Според него министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова трябва да отговаря на много въпроси за тол системата.

"Най-важният от тях е защо нямаше едно нормално обществено обсъждане по тази тема. Сега превозвачите са настръхнали и това е съвсем нормално", добави той.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

Не харесвам Пешо Траверсата, но в случая е напълно прав с това мнение.
Лилито не е за тази работа.
Анонимен's picture
Анонимен

Лилито е точно за тази работа , другото са просто опорни точки
Анонимен's picture
Анонимен

Кочияш

И Без да питат Лилито отговорът е ясен. Практиката показва че при ГЕРБ поне 30-40% от всяка обществена поръчка потъва в джобовете на властващите герберасти. От тази гледна точка високата цена на проекта е оправдана. Няма защо да се заблуждаваме че фирмите за поддръжка ще са чужди на ГЕРБ компании. Така Лилито и Боко ще осигурят приходи до живот на себе си и на правнуците си. Покрай многото празни приказки които избълва Лилито покрай винетките и тол таксите се спомена и Световната Банка. Лилито работела по нейните разчети! Ако Световната банка прави разчетите и ние сме длъжни да ги изпълняваме, за какво са ни тогава Лилито и Боко?
Анонимен's picture
Анонимен

Изкарахте го и този от нафталина :))))
а Лилито е тотално зле, пълна кукувица, не разбира нищо от това, за което е сложена.
ZAZ's picture
ZAZ
ZAZ

ZAZ

Лиленце, даже и Пешо "Кюлотката" е 100 пъти по-"в час" с материала от теб. Да се смея ли, да плача ли, да бягам ли?!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета