Повече от половин година в САЩ върви кампания за уникална, тотална и умна образователна реформа. Неин автор и вдъхновител е вдовицата на Стив Джобс – Лорийн Пауъл Джобс, а името на проекта е XQ Super school project. Съпругата на IT кумира обикновено оставаше в сянка, докато беше жив, но тя е предприемач с блестящо образование, получено от университетите в Пенсилвания и Станфорд, където двамата се срещат.

Решението си да организира конкурса многодетната майка обосновава с думите, че е отчаяна от консервативността на образованието и недостига на средства, и че е взела в ръцете си инициативата в памет на своя съпруг, който много би се радвал, ако успее.

През септември миналата година Лорийн Джобс обяви конкурса XQ Super school project с награден фонд от $50 млн. за този, който представи на Америка най-добрия проект за „новото супер училище“. Изричното й условие беше това да е екипен, а не индивидуален проект, защото за реформирането на образователната система в САЩ е нужна мащабност, да се въвлекат в процеса на промяна милиони хора и да се организира национално движение.

Стив и Лорийн Джобс с децата си (от ляво на дясно) Ив, Рийд и Ерин. Снимка www.allaboutstevejobs.com

Името на инициативата XQ Super school project идва от първоначалната идея да се включи абревиатурата IQ за коефициента на интелигентност, като вместо буквата I слагат буквата X, като символ на неизвестното.

Заявките за участие се приемаха до 15 ноември 2015 г., проектите – до 11 февруари, а поканите за участие — до 4 април. На 8 април бяха обявени полуфиналистите по всички централни американски телевизии.

Финалистите ще бъдат избрани до 23 май, а победителите ще станат известни през август 2016 г. Обявените 50 млн. долара ще бъдат разпределени между 5-те най-добри проекта, но не веднага, а по 2 милиона на година в течение на 5 години. Така огънят на реформите ще бъде поддържан през всичките 5 години, а няма да угасне още в началото, обяснява Лорийн Джобс.

До 11 февруари пристига лавина от 70 000 участници, които започват да създават първите екипи и да определят лидерите в тях. Над 2000 такива тимове се създават във всичките щати. Финалистите ще бъдат избрани от 50 проекта.

Проектът е структуриран на раздели. В първия, „Изследвания и прогнози“, целта е да се опише какво и как трябва да учат учениците в XXI век днес, за да станат успешни утре. Във втория, „Дизайн“, да отговорят на въпросите каква е мисията на училището, какво искат да построят; какво би било ефективно днес и утре в образованието; как да се осъществи въвличането на учениците в мотивацията за самообучение; какви трябва да бъдат учителите.

В раздела „Развитие“ въпросите са как ученикът да изгради от себе си успешен човек; как да се реорганизират мениджмънтът и оценяването; как да се пречупят закостенелите правила за това, какво да учим, как и къде; каква да е връзката с технологиите и как да се управлява училището.

Най-важният въпрос към участниците е: „Готови ли сте да построите училището на вашите мечти с всичките предстоящи трудности, които ви очакват“?

В хода на разработките на проектите проучванията показват какво искат учениците: да се учат чрез придобиване на навици в проекти, а не със скучни лекции и тестове; да работят в екипи с квестори в тихи помещения, а не в шумни класове, където шумът е над 100 децибела; класните стаи да са добре оборудвани така, че да могат да правят всичко със собствените си ръце, а не само да гледат; учителите да бъдат ментори, съветници, а не преподаватели, и да са готови да слушат и да чуват, а не само да плашат с оценки; в училището да има повече пространство за спорт и тренажори и повече занятия на открито.

Всички участници твърдят, че дори и да не спечелят конкурса, вече никога няма да бъдат същите, а ще се променят, защото в страната се е появила една съвсем друга аура, и, че ако проектът XQ стане трамплин за по-широко движение, това ще сложи край на архаичното училище в САЩ.