Правителственото решение Летище София да бъде отдадено на концесия, от която основната част от таксите да се изтеглят авансово и парите да бъдат хвърлени в бездънната каца БДЖ, не се приема еднозначно нито в професионалните, нито в политическите среди.
Лидерът на ДСБ Радан Кънев вече обяви, че в лондонското сити отдавна се говори, че най-голямата аерогара у нас е нарочена за германската "Фрапорт", подчертавайки че концесионната процедура няма да е честна.
Тъмносините от известно време са откровено критични към работата на транспортния министър Ивайло Московски и само през последния месец на два пъти му поискаха оставката. Първият път бе заради корупционния скандал в ДАИ, а след това и заради лошото управление на държавните фирми в транспортния сектор, сред които особено внимание бе обърнато именно на Летище София. Именно ДСБ първи обърнаха внимание, че летището работи с минимална печалба и не прави нищо, за да си събере многомилионните задължения от страна на "България Ер". Въпрос, който бе повдигнат и от нискотарифната авиокомпания "Райънеър", която обвини българската държава във фаворизиране на авиокомпанията на варненската групировка "Химимпорт". Лоу кост превозвача обърна и специално внимание на темата с летищните такси - че те не трябва да бъдат повишавани през следващите години.
Това обаче е трудно постижимо при положение, че от бъдещият концесионер на столичната аерогара ще се искат 550-600 милиона лева авансово плащане, с което да се покриват задължения на практически фалиралите БДЖ. При сегашните норми на печалба на аерогарата, подобна сметка изобщо не се връзва. Положителният финансов резултат на летището е едва 4-5 милиона лева на година. Въпреки това министърът на транспорта Московски не спира да обяснява как има страшно много кандидат-концесионери на летището, което в случая означава не друго, а че сегашният мениджмънт на аерогарата, назначен от същия министър, просто не си върши работата.
Според източници на Клуб Z кандидати за концесията наистина ще има. Специалисти от авиобранша говорят за много сериозен интерес от страна на поне три компании. Това са споменатата от Радан Кънев "Фрапорт", "Копенхаген еърпорт" и летище Мюнхен. Според тях "Фрапорт" на практика не може да си позволи да не участва, тъй като евентуалното получаване на концесия в София би им осигурило практически монопол в оперирането на пътнически летища у нас.
"Концесионната процедура, която сега започва е свързана с много условности. Европейската комисия трябва да одобри предоставянето на средства за подкрепа на БДЖ. Провеждането на процедурите ще отнеме време, а след това изборът на конкурсната комисия ще бъде обжалван. Така че не сегашното, а следващото правителство ще реши кой ще е концесионерът на най-голямото ни летище", заяви пред Клуб Z бившият министър на транспорта Кристиан Кръстев.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни