Обществена поръчка за електронните винетки е спряна заради жалба на неизвестната фирма "Мархинженеринг", която не се занимава с електронни системи за управление на пътен трафик. Това заяви в сутрешния блок на БНТ шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров. 

"Подозираме, че това е жалба, която е пусната с цел да облекчи някого при подготвянето на документи или пък да отложи във времето изпълнението на тази система. С пускането на тол системата реално се засягат много интереси, но най-вече на тези, които досега пътуваха почти безплатно по българските пътища, особено при преминаването на един граничен пункт от единия до другия край на България. За товарните автомобили това се осъществява за 10 евро - никъде в Европа няма преминаване на такава ниска цена. Дори в Гърция това е цената за преминаване на лек автомобил, да не говорим за европейските страни, където е десетократно по-висока", каза Лазаров.

Според него с въвеждането на електронната винетка, тя ще има предимството да важи от датата на закупуване до датата на изтичане на съответния срок. Тя щяла да се купува от интернет, в пункт, както и досега, както и по банков път.

"Ние сме отворили всички възможни средства, за да може да бъде закупена тази винетка. След това когато се въведе регистрационния номер на автомобила, той влиза в една база данни и от там нататък човека се чувства сигурен за купената винетка. Контролът ще бъде извършван по няколко начина - със стационарните камери и с мобилни екипи, които ще се занимават само със снимане на пътния трафик, т.е. съответния автомобил като мине да се провери дали той има закупен винетен стикер", обясни още Лазар Лазаров.

Според изчисленията на АПИ с новите по-високи цени на винетките се очаква да бъдат събрани 280-300 млн. лв. приходи, а след въвеждането на тол таксите за автомобилите над 3,5 тона постъпленията щели да се увеличат в пъти. Очакванията били за между 800 млн. лв. и 1.5 млрд. лв. на година. 

Според Лазаров минималните средства за поддържане на пътната мрежа, за да бъде тя с нормални параметри, са около 600 милиона лева на година.

"Дори приходите от тол такси да са на най-ниското ниво от 800 млн. лв. мисля, че за състоянието на пътната ни мрежа ще бъдат добре дошли. Тепърва ще мислим законодателно от тези средства да заделяме пари за ново строителство", заяви шефът на АПИ.