КЕЛИ ГРОВИЪР, БИ БИ СИ

Това е архетипна сцена, повтаряна безброй пъти върху напуканото сърво на старинни олтари и избледнелите ленени платна в историята на изкуството: жертвена фигура на мъж, унизително лишен от дрехите си от бруталните власти, стои пред съда. Но в този случай изображението не датира от средновековната или ренесансова християнска иконография и не може да бъде открито по стените на западен музей, църква или катедрала.

По-скоро, цифровизираните пиксели, образуващи изображение на раздърпан китайски адвокат, който твърди, че е бил нападнат от полицаи тази седмица пред очите на съдии в окръжен съд в Китай, пулсират през оптичните влакна на онлайн новинарски платформи и социални медии, оставяйки зрителите по света втрещени при вида на такова явно задушаване на правосъдието.

Снимката е направена в Нанинг, Гуанкси, малко след като Ву Ляншу бил уведомен, че молбата му да бъде заведено дело е отхвърлена. Обвинен в незаконен запис на съдебните процедури, Ву получил нареждане да предаде мобилния си телефон за проверка. Адвокатът твърди, че когато отказал, съдебните полицаи се нахвърлили върху него и разкъсали дрехите му като едва не го оставили гол. Съзнавайки, че раздърпаният му вид ще бъде по-мощно изявление срещу държавната бруталност от всичко, което би могъл да каже или напише, Ву излязъл от съда и се изпревил пред мерниците на репортерските обективи отвън.

Резултатът е един изумителен образ, който през погледа на западната естетика изглежда отразява хореографията на много изображения от последните часове преди разпъването на Христос – арестуван, блъскан и довлечен, за да бъде съден от първосвещеника. Колкото и светската снимка на Ву да е лишена от религиозни конотации, неговото насилствено разсъбличане на фарсовата арена на държавното правосъдие все пак е културно споделяна поза – и тя го поставя в традицията на незабравимите изображения на Христос от Средновековието до ХХ век.

„Христос пред Пилат“ (1649-50) от холандския художник Николас Маас показва сцена на насилствено разсъбличане.

Снимката става още по-силна, когато бъде поставена до картината от XVII век „Христос пред Пилат“ (1649-50), която дълго време бе смятана за произведение на Рембранд. Сега като неин автор се сочи холандския художник Николас Маас, а творбата представя физиката на изтерзания, но непобедим Христос, чиито дрехи са отнети. Контрастът между Христовата кожа, накитите и празните очи на тези, които ще го съдят, намира своя паралел в несъответствието между опърпания вид на Ву и идеализирания пейзаж в каменния фриз зад него, без съмнение предназначен да символизира здравината на правосъдието.

Площад Славейков