Ако не се вземат мерки и не се атакува неравенството до 2030 г. 

- 167 млн. деца ще живеят в крайна бедност

- 69 млн. деца под 5-годишна възраст ще умрат между 2016 и 2030 г.

- 60 млн. в начална училищна възраст няма да посещават училище.

Тези стряскащи данни се извеждат в новия доклад на УНИЦЕФ Състоянието на децата по света 2016 – Справедлив шанс за всяко дете“ .

През 2015 г. около 5,9 млн. деца починаха преди да навършат 5 години, най-вече в резултат от болести, които са лечими или които с имунизации могат да бъдат избегнати. Милиони други деца все още нямат достъп до образование, защото родителите им са бедни или от стигматизирани групи, защото са се родили от женски пол, или защото растат в страни, които са във война или други тежки конфликти. И въпреки че в глобален план бедността намалява, почти половината от най-бедните хора по света са деца, много повече страдат от най-различни форми на нищета и ограничения, отбелязват от световната детска организация. 

Близо 16 хил. деца под 5 години умират всеки ден. Ранната детска смърност продължава да бъде един огромен проблем.

България не се справя особено добре. 10 промила е резултатът на нашата страна. В нашата група са Бруней, Коста Рика, Шри ланка, Уругвай и Русия. За сравнение държавите в челото са с едва 2 на хиляда смъртност.  Такова е положението в Люксембург, Финландия, Исландия. Със смъртност три на хиляда са Швеция, Корея, Сингапур, Чехия и т.н. 

Отказът на справедлив шанс в живота за милиони деца е много по-вече от заплаха за тяхното бъдеще, той подхранва междупоколенчески пропасти и лишения, като подкопава бъдещето на обществата, в които живеят. Имаме избор: да инвестираме в тези деца сега или да позволим нашия свят да стане дори още по-несправедлив и разединен.“ Това заявява изпълнителният директор на УНИЦЕФ Антъни Лейк.

Докладът се позовава на доказателства, според които инвестициите в най-уязвимите деца могат да доведат до незабавни и дългосрочни ползи. Средно всяка допълнителна година, която детето прекарва в училище, повишава неговите възможности и бъдещ доход с 10%, като средно за всяка допълнителна година в училище, процентът на бедност за съответната страна намалява с 9 на сто.