Планета-джудже с размери колкото половин Великобритания е открита да се върти в пространството в най-далечните краища на Слънчевата система. Гигантската топка от скали и лед лежи на девет милиарда километра по орбита, която достига далеч отвъд царството на Нептун, най-отдалечената от пълноправните планети в нашата част на космоса.

Новата и най-далечна планета е била открита при наблюдение от обсерваторията „Мауна Кеа“ на Хаваите (САЩ), а данните за наблюдението на небесното тяло, за които накратко съобщава в. „Гардиън“, привежда Международният астрономически съюз (МАС).

Най-вероятно повърхността на небесното тяло се състои от замръзнал азот, вода, въглеродни окиси и малки количества по-сложни съединения на този химически елемент. Според учените, температурата на външните ѝ слоеве достига минус 220 градуса по Целзий, което позволява материята на планетата-джудже да се съхрани в почти неизменен вид от образуването си.

Небесното тяло, наречено 2015 RR245, се движи около Слънцето по издължена траектория на разстояние 34-120 астрономически единици с период от 730 години. Радиусът на планетата-джудже е около 350 километра.

Най-близо до Слънцето 2015 RR245 ще се окаже през 2096 година. До това време учените планират да изучат по-подробно параметрите на орбитата на небесното тяло и да разберат физико-химичните му свойства.

Площад Славейков