БДЖ е на печалба от 1,3 млн. лв. за първите 6 месеца на годината, но в същото време задълженията на компаниите в холдинга са 455 млн. лв. Това стана ясно от думите на изпълнителния директор на държавните железници Владимир Владимиров. Той обаче се похвали, че въпросните задължения са намалели наполовина в сравнение с 2009 г. 

Погасили сме над 400 милиона лева, а и сме се разбрали с банките. Облигационерите са проблем, там имаме заеми, нямаме правен механизъм да взимаме от дружествата пари, за да погасим, трябва ни разрешение от ЕК за държавна помощ, обясни Владимиров.

По думите му обаче ако е нямало такава голяма задлъжнялост, е можело да се модернизира БДЖ отдавна, като се купят нови влакове:

Старите влакове и да се ремонтират, те са на 40-50 години, веднага дават дефект след ремонт. Трябват нови влакове. Необходима ни е инвестиция, ако искаме да имаме модерна железница.

Владимиров обясни, че очаква концесията на летище "София", от която парите трябва да се използват за оздравяване на БДЖ, да се случи до края на годината и да е приключила в началото на 2017 г. Директорът обаче се надява железниците да успеят да изплатят дълговете си по-скоро - в рамките на следващите няколко месеца.

Владимиров и Димитър Костадинов, управител на "БДЖ Пътнически превози", се съгласиха, че най-големият проблем в момента е липсата на локомотиви. Костадинов обясни, че от 2008 г. няма договор за поддръжка на дизеловите мотриси, купени от кабинета "Сакскобургготски". Причината била, че тогава управляващите държавната железница са решили, че компанията може да се справя сама с тази поддръжка. Така от 25 дизелови мотриси "Дезиро", 3 били "тотална щета" след инциденти, 5 са спрени заради нужда от основен ремонт, а останалите са в движение. Две от електрическите мотриси също са неизползваеми в момента заради катастрофи. Затова и предстои да се обяви обществена поръчка за сключване на договор за поддръжка на най-новите на практика влакове в системата на БДЖ.

Костадинов каза още, че се очаква до 15 септември да приключат ремонтите на стари локомотиви и да се възстановят спрените в момента линии.