Името на бизнесмена Христо Ковачки отново излезе на преден план покрай аферата с купуването на гласове в Бобов дол в полза на БСП. Скритата камера на Нова телевизия от инструктажа е скандал, но не е новина. Там така се прави на всички избори. 

Тези хора наистина нямат избор. Мината дава хляб на 2300 души, които заедно със семействата си са целия Бобов дол. Друга работа за тях там няма. В ръцете на Ковачки е и хлябът, и ножът.

За БДЖ също!

Ковачки е много важен за миньорите, за служителите в ТЕЦ-овете му, но също така става и все по-важен и за закъсалите сериозно БДЖ. В момента превозът на въглищата от мините на Ковачки до топлоцентралите му представлява почти 40 процента от общия тонаж на "БДЖ - Товарни превози". След като фалира гордостта на социндустрията "Кремиковци" и след като от услугите на железопътния превозвач се отказаха някои от другите големи клиенти като Лукойл (за цистерните с гориво се ползват услугите на частна жп компания) Ковачки се оказа в ролята на ВИП клиент на БДЖ, който може и да не плаща, но само и само да вози с държавните влакове кюмюра. Номерът всъщност е да се демонстрира, че държавните железници вършат работа, въпреки че не получават или получават в непълен размер парите по фактурите.

Ковачки и коалиционните взаимоотношения

Когато дойде на власт сегашното правителство се оказа, че в министерството на транспорта квотите на БСП и на ДПС трудно се сработват. Чу се за открит конфликт между министър Папазов и заместника му Антон Гинев, който бил готов с оставка още през декември миналата година. Гинев се смята за назначение на БСП и отговаря за различните видове транспорт. Включително и за железниците.

Оказа се, че проект на промени в Закона за железопътния транспорт бе стигнал до фаза на обществено обсъждане без да е съгласуван със зам.-министъра. В него имаше куп формални промени за реда за разследване на железопътни инциденти и за функциите на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Сред тях обаче бе вмъкнат и нов текст, разрешаващ на компании, които имат свои вагони и локомотиви да извършват жп превози без лиценз за превозвач. 

Тук следва да уточним, че Ковачки вече се е оборудвал със стотици товарни вагони, купени от БДЖ на старо и отговаря на условието. 

Парадоксално, но миналата есен скандалната поправка не мина заради силния отпор на БСП, че този текст е в полза на Ковачки и в ущърб на интересите на държавните железници.

Черен влак се композира

Въпреки че законодателният подарък не мина, Ковачки изобщо не се отказва от намеренията си освен на входа (мините) и на изхода (ТЕЦ-овете) да бъде и по пътя (превоза). В началото на тази година в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) официално бе подадено искане за лицензиране на нов превозвач "ТБД - Товарни превози". Според справка в търговския регистър фирмата е собственост на... ТЕЦ "Бобов Дол". 

Засега желанието на Ковачки за собствен жп превозвач не е удовлетворено от ИАЖА, но след като миньорите му дружно подкрепиха БСП на евровота, е възможен втори подарък, какъвто безспорно бе разсрочването на невнесените осигуровки за 41 млн. лева.

Едни пари се губят

Задълженията на Ковачки към БДЖ достигнаха обща стойност от 15 млн. лева тази пролет. Забавянията на плащания към жп превозвача започнаха още през есента на 2012 г. Тогава въглищата му се превозваха чрез спедиторската компания на бившия изпълнителен директор на БДЖ Наско Цанев "Ти Рейл България". Цанев властваше  в железниците по време на управлението на правителството на Симеон Сакскобургготски.

После двамата се скараха и от пролетта на 2013 г. Ковачки започва да вози кюмюра с посредничеството на офшорната си фирма "Ти Би Ел". През първите месеци тя плаща превозите на БДЖ редовно, но от есента на миналата година започва да забравя да се издължава.

Преди два месеца БДЖ и Ковачки постигнаха споразумение бизнесменът да се издължава на вноски по неизплатени фактури, издадени на "Ти Би Ел". Според източници от БДЖ в момента компанията получава от Ковачки редовно пари както за текущите превози, така и погасителни вноски по старите дългове.

Но за неплатените фактури от "Ти Рейл - България" споразумение няма. Формално погледнато нарушителят е точно тази компания. БДЖ им е издала фактури, а Цанев не е платил 5,7 милиона лева, за които в момента държавните железници са завели няколко дела в Софийски градски съд. Тук подробностите са две. Едната е, че "Ти Рейл - България" няма активи, с които да покрие сумите, а втората, че всички неплатени превози са от мините до ТЕЦ-овете на Ковачки.

Така изглежда почти сигурно, че закъсалите финансово БДЖ ще пият една много скъпа студена вода - за 5,7 млн. лева!