През септември започва строителството на автомагистрала „Струма“ между Кресна и Сандански. Това заяви пред бТВ министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Отсечката е с дължина от 24 км и е обособена в лот 3.3. Договорът с изпълнителя на строителството Консорциум "Струма – Лот 3.3" бе подписан през септември м.г. за близо 281 млн. лв. с ДДС.

Павлова посочи, че догодина през новия строителен сезон ще започне да се строи и отсечката от Благоевград до Крупник с дължина от 13 км. Договорът за строителството е подписан в края на м.г. с обединение "АМ Струма 3.1" за 186 млн. лв. Паралелно с това ще се изгражда и тунел „Железница“, който се очертава да бъде най-дългият в България с обща дължина на двете тръби от почти 5 км на стойност 250 млн. лв.

„17 фирми подадоха оферти за строителство. Този факт показва доверие на компаниите към нас и нашата работа“, коментира министър Павлова.

Според нея става дума за изключително сложно съоръжение, като освен тунел с магистрален път в него, ще се изградят два виадукта на входа и изхода, както и всички видове системи за безопасност на движението.

„Не може да се правят паралели при строителството на тунели, защото всичко е специфично“, подчерта министър Павлова.

По отношение на строителството през самото Кресненско дефиле до момента са предложени 4 варианта за преминаване на 20-километровото трасе. Най-новият вариант, който среща сериозна подкрепа, е изграждане на отделно трасе в посока Кулата - Благоевград. По този начин сегашният път ще се ползва само за движение по посока Кулата. Вариантът включва изграждане на околовръстен път на Кресна и трасе, с което ще се заобиколи дефилето.

По проект има 5 тунела, доста виадукти и съоръжения. Тя бе категорична, че новият вариант няма да оскъпи проекта.

„Категорично отпада строителството на дълъг тунел в дефилето, а идеята за съоръжение тип „етажерка“ не среща солидна подкрепа от еколозите, защото все пак става дума за сериозно строителство“, каза още регионалният министър.

Регионалният министър съобщи още, че е възложила проектиране и изграждане на кръгово кръстовище, с което щ се реши проблема с пътния възел на „Струма“ при Кочериново. „Трябва да отбележим, че инцидентите там не са заради опасно съоръжение, а заради висока скорост и неспазена дистанция. Съгласна съм, че левият завой е опасен, но все пак не може да се подхожда непредпазливо. Заради честите инциденти имаме идея за ново кръгово движение и така ще се облекчи влизането и излизането от Кочериново“, заяви министър Павлова.

Павлова потвърди и приоритета на правителството за изграждането на АМ „Хемус“. През септември ще са готови документите за обявяване на процедура за избор на изпълнител за строителството на 16,5 км от пътен възел „Белокопитово“ към Търговище, а до края на август ще се отварят офертите за строежа на 10-километров участък от Ябланица до Боаза.

„Там имаме готовност да започнем строителството незабавно, защото нямаме проблем с отчужденията на земи, което е най-сериозният проблем при изпълнението на инфраструктурни обекти“, отбеляза Павлова.

За останалите участъци от северната магистрала ще се извърши препроектиране, за да се избегне строителството на скъпи съоръжения през местности със сложен релеф.

„Целта ни е да постигнем по-ниска цена на магистралата и с ресурса, който осигурим, да построим повече“, заяви тя. Павлова напомни, че не може да разчитаме на европейски средства за строителство на „Хемус“, затова финансирането ще идва от бюджета, тол-такси и продажбата на винетки.

„Изграждането на тол-системата ще е на стойност 200 милиона лева, но ще бъде за сметка на избрания изпълнител. Идеята е изграждането на самата система да бъде направена за сметка на избрания изпълнител, да я авансира и след като заработи и започнем да събираме приходи от тол-такси, да започнем да му изплащаме внедрената система, а в бъдеще тя сама да се издържа и съответно да можем да реинвестираме в тези пътища, които искаме да изградим“, обясни министърът.

Тя за пореден път каза, че тол-таксите ще бъдат само за водачите на тежкотоварни автомобили, които ще заплащат на изминат километър.