Google изгради бизнес за половин трилион долара като предугажда какво искат хората, на базата на няколко написани думи в полето за търсене. Така компанията се натъкна на мощен инструмент за проникване в главите на някои от най-неразбираемите и най-опасни хора в мрежата – потенциалните бойци на „Даеш“. Сега едно от поделенията на Google се опитва не само да открие евентуалните джихадисти, но и да ги промени, пише Wired.

Притежаваният от Google инкубатор Jigsaw, който доскоро бе известен като Google Ideas, в последната година разработва нова програма, която се надява да може да използва комбинация от алгоритъма за реклами в търсачката и видео платформата YouTube, за да открива потенциални наемници за „Даеш“ и в края на краищата да ги разубеди в намерението им да се присъединят към терористичната група.

Програмата е наречена „Метод на пренасочване“ и трябва да бъда пусната този месец. Тя ще поставя реклама успоредно с резултатите от всяка ключова дума или израз, които се предполага, че привържениците на „Даеш“ търсят. Тези реклами ще се свързват с канали на YouTube на английски и арабски, където се публикувани клипове за противодействие на промиването на мозъци от „Даеш“ - например, разкази на бивши джихадисти, имами, които обясняват как т.нар. „Ислямска държава“ преиначава исляма, както и тайно заснети кадри от битовите провали на халифата в северна Сирия и Ирак.

"Методът на пренасочване“ всъщност е таргетирана рекламна кампания – нека да открием тези, които са предразположени към пропагандата на „Даеш“, и да им покажем вместо това оборваща информация

Jigsaw е пуснала пилотно програмата в началото на годината и резултатите са били изненадващо добри. В продължение на два месеца над 300 хиляди души са били привлечени да гледат „анти-Даеш“ каналите в YouTube. Потребителите дори са кликали три-четири пъти по-често върху тези реклами в сравнение с обикновените кампании. А тези, които са кликнали, са прекарали почти два пъти повече време в гледане на тези клипове в сравнение със средното прекарано време в YouTube.

Докато технологичните компании се опитват от години да противодействат на екстремисткото съдържание, машината за онлайн пропаганда на „Даеш“ доказа колко ефективна може да бъде в агресивното набиране на бойци. Twitter забрани стотици хиляди профили, но те се появяват отново и отново, а някои просто мигрират към по-затворената услуга Telegram. Facebook и YouTube водят безкрайна битка да свалят съдържанието с обезглавявания и опожарявания, което „Даеш“ разпространява.

Тези кампании са насочени срещу хората, които все още са „меки“ привърженици. Подходът към тях не е толкова директен. Клиповете са били подбрани от екипа на Jigsaw и две партньорски компании – Moonshot CVE и ливанската Quantum Communications. Те създали две плейлисти на арабски и английски, които показват от умерени духовници, разказващи за лицемерието на „Даеш“, до опашки за храна в неофициалната столица на джихадистите Рака. В друг клип възрастна жена се кара на членове на „Даеш“ като им цитира строфи от Корана.

Jigsaw е подбрала над 1700 думи, които задействат техните реклами. Например, имена на градове и маршрути, които се използват за събиране на бойци. Или пък изрази като „Фетва за джихад в Сирия“. Включени са имената на екстремистки проповедници, които имат последователи в САЩ. Повечето послания в рекламната кампания са „невинни“ - например появяват се надписи като „Легитимна ли е Даеш?“ или пък „Искате ли да се присъедините към Даеш?“

Трудно може да се измери действителният ефект от тази кампания. Засега сигурното е, че поне рекламите привличат вниманието на радикализираните потребители. Около 9% от хората кликат върху тях, докато средно при рекламата в Google този процент е между 2 и 3.

Работата на Jigsaw повдига един въпрос: Защо да не се насочат усилията към проследяване и арестуване на потенциалните джихадисти? Защото ранното идентифициране и задържане на потенциалните привърженици на „Даеш“ ще спаси не само техния живот, но и този на бъдещите им жертви. Jigsaw сътрудничи с правителството на САЩ – само за последната половин година компанията е предала информация на властите за 64% от постъпилите над 40 хиляди искания за съдействие.

Основната цел на „Метода на пренасочването“ обаче не е да проследява и идентифицира потенциалните джихадисти, а да ги образова. Целта на кампанията е да предостави повече и по-коректна информация на всички онези, които под някаква форма проявяват интерес към „Даеш“. А това е философията на Google – да помогнем на хората да открият това, от което се нуждаят.