
България няма да успее да усвои евросредствата по Оперативна програма "Транспорт" за периода 2007-2013 г., а за следващия период на програмата са заложени мини, които ще направят невъзможна реализацията на проектите. Това е записано в анализ за направеното в транспортния сектор от правителството на Пламен Орешарски през първата година от мандата. Документът, с който Клуб Z разполага, е за вътрешно ползване в БСП.
В доклада се казва, че въпреки че "правителството предприе поредица от важни мерки за стабилизиране на железопътния транспорт, както и за подготовка и пълноценно усвояване на средствата по програмите по линия на ЕС възниква проблем по пълното усвояване на средствата поради недостиг на време".
София не е България
Транспортните корифеи на Столетницата вещаят в мрачни краски и бъдещето на проектите по ОП "Транспорт", заложени за реализация в периода 2014 - 2020 г.
По отношение на програмата за предстоящия програмен период се очертават редица несъответствия по водещите приоритети, пише в документа.
Според разчетите на БСП стойността на приоритетните проекти по жп направлението от София до Бургас и за довършването на автомагистрала "Струма" са необходими над 2 млрд. евро.
Това е два пъти повече от осигурените средства, пише в анализа. В същото време от БСП завистливо обръщат внимание, че отново София, в която червените традиционно получава слаба подкрепа на избори, се очертава пак да бъде отличник по усвояване на еврофондовете.
Изграждането на третия диаметър на метрополитена е осигурено на 90% със средства от ЕС, гарантиращи пълната му реализация, което контрастира с огромното изоставане по изпълнението на Общия генерален план за развитието на транспорта в Република България, пише в тайния червен анализ.
Освен това от Столетницата посочват, че "териториалното разпределение на гарантираните средства по основните приоритети на ОП "Транспорт" до 2020 г. са насочени изцяло към Южна България. Подготовката и реализацията наосновните инфраструктурни проекти, определящи развитието нарегионите, не могат да преодолеят дебалансираното развитие на траспортната инфраструктура между Северна и Южна България".
В БСП имат сериозна забележка и към други стратегически действия на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). От управляващата партия дори директно обвиняват министър Данаил Папазов в действия, които не съответстват на правителствените политики:
Без да са записани в програмата на правителството, от МТИТС са организирани и се провеждат действия по предоставянена концесия на гражданските летища София, Балчик и Пловдив, пристанищни терминали Варна – център, Русе – изток и Русе – Зимовник, както и жп гара Варна. Посочените действия се предприемат без да е готова цялостна оценка за ефективността на концесионирането от гледна точка на интересите на националната икономика и без да са осъществени необходимите законодателни и административни промени.
Друга критика е свързана с това, че транспортното министерство не е направило критичен анализ за завареното финансово състояние на държавните компании от сектора към идването на власт на кабинета Орешарски. Посочва се още, че част от кадровите назначения в министерството са "съмнителни" и че в БДЖ не е постигнат "качествен прелом в експлоатацията и финансово-икономическото състояние на компанията".
И още проблеми
В секретния анализ на БСП е посочено още, че проблемът с тировете между България и Турция всъщност е бомба със закъснител, която изобщо не е обезвредена.
"Заради противопоставянето на браншовите организации на превозвачите от двете страни не може да се постигне съгласие по въпросите на междуправителствената спогодба между България и Турция за международния автомобилен транспорт. Нерешени оставали ключови въпроси за транзита и ползването на права за трети страни".
В документа се посочва още и че българските превозвачи са поставили ултиматум правителството да реши проблемите до 26 юни т. г. Ако това не стане, пак можело да се стигне до протести и затваряне на граничните пунктове.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни