Всяка година губим десетки милиони човеко-часа в администрацията, а можем да спестим по 1,1 милиарда лева, обяви днес председателят на Държавна агенция "Електронно управление" Росен Желязков. Това ще стане със стратегията на новата агенция, която той представи днес.

През следващата година първо ще се работи за надграждането на съществуващите регистри, така че да издържат на натоварването, да са бързи, да не спират и да са добре защитени. Очакват се и 400 нови услуги да се електронизират.

В планът на екипа на Желязков прозрачността на системите и киберсигурността са пряко свързани. Освен обичайните защити, които ще бъдат съобразени с европейските стандарти, държавната агенция ще предоставя и на гражданите информация, по която ще могат сами да забележта промени - например кой конкретно е ползвал личните им данни и по каква причина, независимо дали става дума за НАП, ГРАО или която и да е администрация.

"Тези системи не са изолирани, ние сме в ЕС, няма как да не се съобразяваме с европейските директиви и стандарти", посочи като ключова точка в подхода си Желязков.

Той отбеляза, че сме под средното европейско ниво по отношение на електронните услуги.

Желязков започна презентацията си с проблемите на дългогодишния проблем, заради който тази година парламентът гласува да се създаде нова държавна агенция.

Целта на ДА "Електронно управление" е да централизира специфичната дейност на институциите, така че да се координира по-добре електронизирането на административните услуги, което тече вече 15 години с частичен успех. Скоро ще бъде публикуван и уебсайт, но не се бърза, тъй като с него екипът искат да демонстрира подхода си.

Една от причините - 60% от транзакциите на различните администрации, които работят с вече разработените системи са помежду им. Което означава, че повечето крайни потребители на услугите реално са други администрации, а гражданите. В момента яма консолидирани версии на повечето системи и те работят в една джунгла.

"Хората са се превърнали в куриери между администрациите", заяви Желязков.

Допълнителни затруднения създават огромния брой действащи нормативни актове, които са остарели и често директно противоречат както на Закона за електронното управление, така и на текстове в Административния-процесуален кодекс. Става дума за 357 закона, 476 правилника и над 2000 наредби, които пречат на електронното управление.

Като проблемен Желязков описа и начинът на мислене в административните звена.

"Моята администрация, моята крепост - тази феодализация, в която се мисли, че данните са на организацията. А те всъщност са събрани в процес на изпълнение на обществена задача", обясни директорът.

Ключов проблем е и многократното събиране на данни за еднократна употреба, данни, които не се ползват и не се обменят между различните институции. Консолидацията на системите ще реши и този проблем.