От 2018 г. физическите лица ще подават годишните данъчни декларации за своите доходи само по електронен път. Това е едно от най-интересните и спорни изменения в пакета данъчни закони, приет на първо четене от Народното събрание.

Целта на подготвената от финансовото министерство промяна е да намали административните разходи, свързани с отпечатването и обработването на декларациите, както и да минимизира вероятността от допускане на грешки, които са сведени до нула при онлайн попълване. Преминаването към електронна комуникация с данъчните е тенденция в най-развитите държави по света. Въпросът е, че в България не всяко лице има нужната компютърна грамотност и достъп до интернет.

По време на дебата в Народното събрание депутати предупредиха, че новото задължение ще доведе до проблеми.

"Готови ли сме всички данъчни декларации на физически лица да се подават по електронен път? Готови ли са вашите избиратели, колеги от ГЕРБ и Патриотичния фронт? Готови ли са хората на село да подават декларации по електронен път, защото трябва да мислите и за тях? Такава готовност дори и през 2018 г. няма да има", заяви Мартин Димитров от Реформаторския блок.

Според него, ако задължението влезе в сила от 2018 г., възрастните хора, които не знаят как става, нямат интернет и не могат да си извадят специален код от данъчната администрация, ще трябва да плащат за тази услуга. Ще трябва да си платиш, за да подадеш данъчна декларация - това е наразумно и прекомерно, обясни Димитров.

"Да насърчаваме електронното подаване на декларации е правилната посока. Но да не казваме, че всички декларации от 2018 г. ще се подават по електронен път. Да не създаваме условия хората да започнат да плащат и за такава услуга като търсят фирми, които да им подават декларацията", допълни зам.-председателят на ПГ на Реформаторския блок.

Идеята на финансовото министерство и данъчната администрация е новият текст да се приложи за първи път за сумите, получени през календарната 2017 г. За онлайн декларирането лицето трябва има електронен подпис, който е платен, или персонален идентификационен код (ПИК), който е безплатен. Кодът се издава за минути от офисите на Националната агенция за приходите.

Вариантите за компютърно неграмотните (предимно възрастни хора, но не само) са няколко – да потърсят помощ от роднина, приятел или да се обърнат към експерт. Повечето счетоводни къщи и сега предлагат услугата „попълване на данъчна декларация” като цената при две приложения (доходи от трудов договор и от хонорари) най-често е в границите 20-50 лв. Очаква се от 2018 г. тези фирми да предложат още една услуга - „подаване на данъчна декларация за физически лица по електронен път”. Счетоводителите и сега попълват и изпращат по интернет данъчни декларации, но главно на фирми и самоосигуряващи се лица.

"Разбирам желанието на приходната администрация всичко да става по електронен път. Но силовото налагане ще накара част от задължените лица да избягват декларирането на данъци, защото за голяма част то може би ще стане невъзможно. Не знам дали сме помислили за гражданите в отдалечените населени места, където интернет не се поддържа толкова добре или въобще няма", коментира и Георги Търновалийски от БСП.

По думите му с промяната само ще се даде повече бизнес на счетоводните кантори и фирмите, продаващи електронни подписи. И завърши с думите, че предложението не е дообмислено и не му е дошло времето.