Деца от IX и X клас, които имат успех над 3,50 и се самоопределят като роми (цигани, ако предпочитате) могат да кандидатстват за месечна стипендия от 30 евро. Проектът „Подкрепа на ромски ученици за успешно завършване на средно образование" е финансиран от Ромски образователен фонд (създадена от Джордж Сорос организация с централа в Будапеща) и Министерството на образованието и науката в съотношение 60:40. По думите на министъра на образованието Меглена Кунева, за следващите две години ще бъдат подпомогнати около 700 ученици. Целта е повече ромски деца да завършат средно образование, това да увеличи шансовете им на пазара на труда и да бъде намалена безработицата сред тази група. Толкова.

Олелията е пред очите ви. Безстрашни чеверме-патриоти поискаха равенство: „Как така циганите ще получават по трийсе евра, а българите няма!“ Ромски активисти заповтаряха старата мантра: „Ние сме дискриминирани, трябват помощи!“ Телевизорът се включва от гетото и показва хора, изгубили отдавна връзка с пазара на труда: „За какво по-напред с тия трийсе евра бе, како!“ А министърката се опитва да обясни някакви неща, но пък хората изобщо не й вярват.

Хайде, да спрем с глупостите. Имаме проблем, трябва ни решение. Поне веднъж можем да се опитаме да подходим хладнокръвно и да уважаваме числата:

Актуализираната стратегия за демографско развитие на населението в република България (2012г. - 2030г.) показва, че докато през 2001 г. всеки 100 пенсионирали се са били замествани от 124 млади, днес новите попълнения са под 70. Т.е. от една страна хората, които биха могли да работят, намаляват. От другата страна стои още една тенденция – около 19% от все по-малко влизащите в пазара на труда се самоопределят като роми.

В същия документ са цитирани и добре познатите данни, че неграмотните българи са 0,5%, докато при ромите те са двайсет пъти повече – 11,8%. Почти една четвърт от ромските деца между 7 и 15 години не учат.

Т.е. след малко на брой години ще имаме още повече неподготвени хора, които още по-трудно ще си намират работа, което още повече ще задълбочава проблема с/на ромите, което ще прави още по-грозни гетата, ще увеличи още повече бедността там, ще стимулира престъпността, ще задълбочи здравните проблеми сред тази общност, ще я направи още по-податлива към всякакъв вид радикализация. А в същото време развиващата се (да се надяваме) икономика ще изпитва все по-голям недостиг от работна ръка.

Проблем?

Който не вижда проблем в тази перспектива, очевидно не планира да свързва остатъка от живота си с България. Всички останали сме наясно, че е по-добре да се опитаме да променим тази реалност.

Ето още малко числа:

Делът на ромите в трудоспособна възраст (екстраполацията не отчита смъртност, миграция и динамика на етническото самоопределение), според данни от изследване на „Отворено общество“, е бил и ще бъде както следва:

2011 – 4,7%

2020 – 6,1%

2030 - 7,8%

Тези числа показват дела от всички в трудоспособна възраст. А както вече стана дума, навлизащите на пазара на труда роми ще бъдат една пета. Повечето необразовани, много и напълно неграмотни.

Можем да постъпим „патриотично“ и да кажем: „Майната ви! На мен кой ми е помагал, за да уча, че да помагаме сега и на вас!“ Можем да поставим високи изисквания за владеене на български език и за резултати в усвояването на учебния материал. Можем да бъдем принципни и безкомпромисни: Който не се справя, вън от училището! Можем и лесно да предвидим резултата.

Можем да продължим както и досега. Да се правим, че не виждаме проблема, а от време навреме да си организираме „сеир сеанси“ в телевизионното студио, да се надъхваме на „патриоти“ срещу „толерасти“, а на следващия ден пак да се правим, че не виждаме проблема.

Можем и да се опитаме да потърсим и заедно да намерим решения.

Преди няколко години екип на Световната банка извърши изследването „Икономическата цена от изключването на ромите“ в няколко държави от Централна и Източна Европа. Екипът е използвал данни за публичните социални разходи, за образованието, за икономическото развитие и т.н. И накрая предостави „сметката“ от неуспешното участие на ромите в пазара на труда в България:

370 млн. евро годишни фискални загуби,

526 млн. евро годишни загуби от ниска производителност и фискален принос към правителството,

От 1,8 до 3,7% са икономическите загуби като дял от БВП,

7,7 пъти повече ползи за фиска от всяко евро, инвестирано в образованието на ромите,

83% по-високи са доходите на роми със средно образование в сравнение с тези с по-ниско.

Още през 2006 година българските икономисти Лъчезар Богданов и Георги Ангелов изготвиха по поръчка на „Отворено общество“ доклада „Интеграция на ромите в България: необходими реформи и икономически ефекти“. Те разглеждат ситуация, в която обществото е положило усилия и е успяло да стигне дотам, че ромските деца прекарват средно с 3 години повече в училище или пък поне 40% от ромските деца завършат средно образование, или пък поне половината от децата, попадащи в най-ниската група по ниво на функционална грамотност (според изследванията на PISA), се изкачат дори една група нагоре.

Тогава след 20 години:

ромите на пазара на труда ще имат по-висока производителност и доход с между 5 и 10 %,

икономическият растеж на България ще е с между 0.8 и 1.9% по-висок,

с натрупване за целия период икономиката ще създаде с 10 до 27% по-голям БВП.

Конкретните стипендии, от които тръгна всичко, вероятно не са достатъчно усилие за постигане на осезаем резултат. Вероятно не са и най-добре премереното усилие. Вероятно ефектът от тях ще бъде бързо изгубен, ако не последват и други действия. Вероятно някой ще се опита и да злоупотреби с част от тези пари. Можем и трябва да бъдем силно скептични към всяко действие на българската администрация. Но това е отделен въпрос.

Имаме проблем, а не търсим решение. Това ми звучи по-важно.