Евентуалната смяна на правителството не би трябвало да попречи на изпълнението на инфраструктурните проекти с европейско финансиране в България, стига да се спазват неговите правила, каза днес министърът на транспорта Ивайло Московски.

В Брюксел той заедно с Дирк Бекерс, директор на Изпълнителната агенция "Иновации и мрежи" на Европейската комисия, подписа споразумение за безвъзмездна помощ за България за модернизация на 24,4-километрова отсечка от Костенец до Септември на железопътната линия София – Пловдив. 

Тя е част от европейския коридор, свързващ Източна Европа с Източното Средиземноморие и трябва да подобри трафикат по линията, която в момента не отговоря на съвременните стандарти за превоз на пътници и товари.

Общата стойност на проекта е 180 милиона евро, като 151 милиона от тях идват от бюджета на ЕС.

"Не би трябвало да има драма, ако се смени едно правителство с друго и не би трябвало това да създава драма за изпълнение на този вид проекти. Те излизат извън рамките и на един мандат на което и да е правителство и излизат като значение и извън територията на България", каза Московски.

"Ако обаче поради други причини и други фактори фондове бъдат спирани заради съмнения за нерегламентирани практики, ако по някакъв начин се влияе на тези процеси, така че по административен път да се спира финансирането, тогава естествено, че няма да могат да бъдат довършени тези проекти... Това зависи от политическата воля на тези, които управляват. Досега поне ние сме показали, че няма практики, които да налагат спиране на фондове при нас", добави той.

"Ако обаче има политическа дестабилизация, това означава друго. Тогава евентуално би се стигнало до затруднения в изпълнението именно поради честата практика да бъдат спирани фондове. Проектите са с национално съфинансиране. Ако бюджетът не работи добре, тогава, по такъв начин, би могло да се стигне до проблем", каза министърът.

Крайната цел на правителството е през следващите 4-5 години страната ни да има завършен модерен железопътен коридор от Бургас и от Свиленград до Пловдив и оттам до София и Калотина.

"Проектът, на който даваме зелена светлина днес, беше избран заради важността си за модернизацията на ключова отсечка от българската инфраструктура, която е част от по-широката европейска транспортна мрежа. Само с такива проекти, които имат не само местен, но и общоевропейски ефект, можем да създадем транспортната инфраструктурна мрежа, от която бизнесът и гражданите на Европейския съюз се нуждаят", каза Бекерс. 

"Проектът е от стратегическо значение не само за България, но и за всички страни от Югоизточна Европа. Железопътната отсечка Костенец – Септември е част от линията, която свързва сръбската граница с границите ни с Турция и Гърция, както и с черноморското пристанище Бургас. Тези две жп линии са основен приоритет за нашата страна и планираме да ги завършим изцяло до 2022 г.", каза Московски.