Репутацията на България за политическа стабилност, сравнена с някои от съседките й, е заплашена след избирането на Румен Радев - бивш командващ националните ВВС без предишен политически опит, но с голяма преднина, за президент.

Радев - независим кандидат, подкрепен от проруската БСП, спечели много избиратели като патриот без връзки с будещата недоверие политическа класа в страната. Популярността му скочи, когато той подкара самолет "МиГ-29" при демонстрация на аеробатика по време на авиошоу край София преди две години. Изпълнението имаше над 1 милион гледания в YouTube.

Още преди изборните резултати да бъдат потвърдени, премиерът Бойко Борисов обяви оставката си като ръководител на коалиционно правителство начело с неговата дясноцентристка партия ГЕРБ. Изборите се смятат за лично поражение на Борисов, тъй като кандидат-президентката на ГЕРБ и председателка на парламента Цецка Цачева бе негов личен избор.

Президентството на България не е пост в американски или френски стил. То има някои незначителна правомощия като правото на вето над законопроекти и посредничеството при формирането на ново правителство във времена на политически трусове. Оставката на Борисов оставя страната без ефективно ръководство и без шансове избори да бъдат проведени преди април 2017 г.

Според конституцията отиващият си президент Росен Плевнелиев няма право да свика предсрочни избори в такъв кратък срок преди края на мандата му. А Радев може да насрочи избори едва след като встъпи в длъжност на 22 януари 2017 г. и това не може да стане в срок, по-кратък от два месеца.

Страната е изправена пред нерадостната перспектива да бъде управлявана от две поредни служебни правителства. Плевнелиев има отговорността да състави служебен кабинет, докато новият държавен глава встъпи в длъжност. след което Радев ще трябва да направи същото. В опит да избегне това Плевнелиев свика "консултации" с група висши политици от всички партии, сред които Радев, което трябва да бъде първото изпитание за независимостта на новоизбрания президент от социалистите, които го подкрепиха.

Според някои наблюдатели в София Радев е поредният пример за влиянието на Москва в страна, която бе най-близкият сателит на СССР в комунистическата епоха и продължава да бъде силно зависима от руския природен газ. Проучванията показват, че над две трети от българите изпитват положителни чувства към Русия, която е смятана за освободител на страната от османско управление в края на XIX век.

Радев, който говори добре английски, немски и руски и е учил във военновъздушния колеж в Алабама, САЩ, обеща, че като президент ще работи за прекратяването на санкциите на ЕС срещу Москва заради анексирането на Крим и намесата в Източна Украйна. Той също наблегна на привързаността на България към западния модел, като каза, че членството й в ЕС и НАТО не подлежи на съмнение, но допълни:

"Но да да си проевропеец не означава непременно, че трябва да си срещу Русия."

Въпреки масовото недоволство от двете най-големи партии, ГЕРБ вероятно ще победи социалистите на парламентарни избори, но няма да може да спечели абсолютно мнозинство, смята Огнян Шентов, председател на Центъра за изследване на демокрацията - сафийски мозъчен тръст.

"Борисов ще се завърне със силна контраатака, - казва той. - ГЕРБ са силни също извън София и други градове."

ГЕРБ контролира три четвърти от общините и служителите на местните управи отговарят за разпространяването на щедрите фондове на ЕС колкото се може повече в регионите с висока безработица.

Малко на брой наблюдатели предричат, че ГЕРБ ще бъдат в състояние да вземат повече от 25-27 на сто от вота. Това ще принуди Борисов да се опита да формира още едно коалиционно правителство под натиска на приближаващия краен срок. България трябва да поеме 6-месечното ротационно председателство на ЕС през януари 2018 г. и ще й трябва време да се подготви за европейските отговорности.

Повечето от над половин дузината възможни коалиционни партньори на ГЕРБ изглеждат непривлекателни. Като ехо на нарастващата популистка тенденция в Европа три т. нар.- патриотични партии, включващи десни от всякакъв сой, се засилиха, макар само една от тях - ултранационалистическата ВМРО, има вероятност да получи значителен процент от гласовете.

Разпадащият се Реформаторски блок - естественият съюзник на ГЕРБ като другата главна проевропейска партия, може да не прескочи 4-процентния праг за влизане в парламента. Иначе го има ДПС, представляващо турското етническо малцинство в страната и мощна група местни бизнесмени с интереси в строителството, банковото дело и енергетиката, контролирани чрез сложна мрежа от компании. В няколко предишни правителства ДПС бе балансьор на властта.

Макар да остава най-бедната членка на ЕС, спъвана от корупционни практики и слаби институции, България постигна напредък по времето на Борисов - бивш телохранител, който започна политическата си кариера като кмет на София и влезе в парламента през 2009 г.

Макар икономиката да беляза спад с 5,5 на сто през онази година на глобална рецесия, България избегна международен спасителен пакет, за разлика от Румъния, Сърбия и Гърция. Оттогава досега тя постигна годишен ръст от 1-2 на сто. Тази година прогнозите за ръста са 3 процента, подхранвани от нарастващите доверие и потребление. Валутният борд, наложен преди 20 години, който върза лева към еврото, продължава да бъде икономическа котва.

Безработицата - 7 на сто през третото тримесечие, е на най-ниското си равнище от 7 години, докато в бързо развиващите се региони като столицата София и Пловдив - център на производство и високи технологии на юг - тя е 4,5 процента според икономисти от частния сектор.

Божидар Лукарски - отиващият си министър на икономиката, е уверен, че България е на път да постигне устойчив по-висок ръст чрез увеличаване на инвестициите.

"Положихме сериозни усилия в осигуряването на устойчив бизнес климат и привличането на чужди инвеститори, - заявява той. - И значително намалихме административното бреме."

Заради успеха на подкрепяната от ЕС програма за финансиране на малки и средни предприятия и стартъпи втори транш за този вид бизнес е включен в настоящия пакет от 10 милиарда евро европейско финансиране са периода 2014-2020 г.

"Имаме амбциозна програма за постигане на икономически фокус към иновативното производство", казва Лукарски.

Той изтъква, че задаващата се роля на България като технологичен център й позволява да задържи висококвалифицираните специалисти в областта на информационните технологии и да върне висококвалифицираните българи, работещи зад граница.

Необходими са обаче и по-нататъшни структурни реформи, за да има страната шанс да стигне страните с по-високи доходи в Централна Европа. Сред приоритетите е справянето с корупцията по високите етажи, която е просмукала политическата и съдебната системи според Европейската комисия. Отиващото си правителство отговори на критиките, като наблегна на напредъка в борбата с укриването на данъци и контрабандата. Важна задача за следващата администрация ще бъде увеличаването на ефективността на новосъздадената независима агенция за борба с корупцията.

Независимо от планираните усилия за реформи обаче следващите няколко месеца вероятно ще бъдат разочароващи за инвеститорите.

"Съвсем ясно е... частните проекти в развитие ще се забавят поради политическата ситуация, а новите ще бъдат отложени, - казва Георги Ганев, икономист от Центъра за либерални стратегии - базиран в Дофия мозъчен тръст. - Това ще има отражение върху прогнозата за растежа идната година."

---------

* Авторката е балкански кореспондент на в. "Файненшъл таймс", където е публикувана статията. Материалът е част от специалното приложение "Да инвестираш в България".