Следващата 2017 година е ключова за реализацията на участъка на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле - по отношение на проектирането и отчужденията на имоти.

„Имаме осигурено финансиране и проект. Сега е въпрос на политическа воля да се реализира на практика. Ако през 2017 г. не направим идейно проектиране, разширен идеен проект и парцеларен план за отчуждение на имотите на сложния проект, ще изпуснем европейското финансиране. Имаме всички предпоставки това да се случи без проблем“, заяви министърката на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова в Благоевград.

В областния център бе представено и обсъдено изследване за нагласите на обществото по отношение на доизграждане на инфраструктурата в страната и по-точно Лот 3.2 на магистрала "Струма". Данните бяха оповестени от директора на агенция „Екзакта рисърч груп“ Лидия Йорданова.

Най-голямо одобрение - както на национално, така и на регионално ниво - среща вариантът за преминаване през дефилето чрез изграждане на отделно трасе. По него ще минава трафикът в посока Кулата - Благоевград. А съществуващото трасе ще се запази за движение в обратна посока. Отсечката е предвидена за финансиране със средства по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 - 2020 г.

Според проучването, проведено сред 1000 жители на национално ниво и 500 души от региона, завършването на проекта е от изключително значение за подобряване на пътната безопасност, комфорта на пътуване и създаването на нови работни места и поминък за общините, през които преминава магистралата. Хората са на мнение, че обектът ще допринесе за намаляване на тежките пътни инциденти и задръстванията. Като евентуални проблеми анкетираните поставят невъзможността за използване на безвъзмездно европейско финансиране, както и дали следващо правителство би продължило строителството.

„Оптимист съм и имаме всички основания да започнем реализацията на най-сложния участък от „Струма“ през 2017 г. Това са най-тежките и драматични 20 километра от магистралата, защото в Кресненското дефиле са концентрирани на най-много ПТП-та със загинали”, коментира Лиляна Павлова.

Това проучване ни помага да придобием увереност, за да приключим последната фаза – да изберем най-добрия вариант по технически, екологични и финансови показатели. Ясно разбрахме, че на местно и национално ниво имаме фаворит и това е вариантът, към който сме се насочили и ние – разделено преминаване, с ново трасе на изток през Кресна и Симитли, заяви регионалният министър.

Павлова увери местните жители, че са предвидени всички мерки за гарантиране на достъпа до населените места и земеделските имоти чрез изграждане на необходимите пътни връзки и съоръжения. За местните производители ще се изградят специални тържища около магистралата, с което ще се гарантира техният поминък.

Накрая министърът предупреди, че ако през 2018 г. не започне строителството на магистралата, има риска да се загуби европейското финансиране.