Ad Config - Website header

 

Article_top

"Игра на тронове" е рекордьор – не само на телевизионния екран, но и в торент сайтовете.

Всеки епизод на епичното тв шоу на HBO се сваля от милиони хора по различни причини. Някои нямат достъп до кабелна телевизия и известния американски канал. В някои държави сериалът не се излъчва. Други просто си спестяват някой лев. Вероятно има и такива, които просто са изпуснали премиерата и са си свалили филма, въпреки че освен това практически са си платили за него.

Някои приемат пиратството като комплимент. Какъвто несъмнено заслужават актьорите Питър Динклидж и Конлет Хил, изиграли Тирион Ланистър и Лорд Варис.

Разбира се, ситуацията с последния шести сезон бе много по-добра от преди – изтеклите 4 епизода на петия сезон, и то 24 часа преди премиерата, доведоха до абсурдните 13 милиона сваляния за първия.

Последния път обаче HBO взеха всички възможни мерки и епизодите не изтекоха. Така числата спаднаха под нормалното за 3-ти и 4-ти сезон. Което пак е много – последният епизод е свален над милион пъти за 12 часа след премиерата.

Така "Играта" е не само впечатляващ телевизионен шедьовър, но и прекрасен пример за правилните и грешните решения в борбата срещу пиратството.

Пиратите растат заедно със зрителите

Първото забележително е, че пиратите растат едновременно със зрителите. Прекрасен пример за това е Австралия, където HBO се предоставя само от един доставчик, чиято такса за трите месеца, в които върви шоуто, е около 120 лева. Само на най-малкия континент 200 000 души свалиха последния откриващ епизод на сезон 6 за първите 12 часа след излъчването му.

Дори и Джордж Мартин да не иска, HBO имат парите да държат Джон Сноу и „Играта“ живи. Като Нощния крал.

Макар ситуацията в Австралия да не е добра, HBO в действителност се стремят да разпространяват по-добре съдържанието си и да го предлагат в повече страни и през повече доставчици. Явно обаче това още не е достатъчно, макар усилията им все пак да са довели до лек спад в пиратството спрямо предишните сезони.

Същевременно старанието на тв канала да преследва, доколкото може, пиратите сякаш не е същото. Спрямо нестихващите крясъци от Холивуд и музикалната индустрия за това как пиратството води до огромни загуби програмният директор на HBO Майкъл Ломбардо наскоро представи една различна гледна точка:

Вероятно не трябва да казвам това, но пиратството е един вид комплимент. Търсенето е налице. И пиратството определено не навреди на продажбата на дивидита."

Това не е дори сценаристът или режисьорът, а програмният директор. Не че режисьорът Дейвид Петрарка не каза същото, при това по-рано.

Макар тази ситуация да важи в по-голяма степен за продукцията на HBO (която не работи с рекламодатели като другите телевизии), тя е факт и за цялата индустрия – броят хора, които са свалили филма през торенти, не означава брой загубени месечни такси за телевизия, билети за кино или купени дивидита.

И това не е просто предположение, което звучи логично. Но въпреки това е факт, явно игнориран от всички големи студиа, които броят всеки "лийчър" (свалящ, букв. "смучещ") на филма им за крадец на трудно изкараните им стотинки.

Принципът, който никой не знае

Малко изследвания са правени по темата, но едно е особено ключово – "Изчисляване на ефекта от филмовото пиратство върху печалбите в боксофиса" на Артур де Вейни, професор по икономика в Калифорнийския университет, и Дейвид Уолс, на същата позиция в Университета на Калгари.

Австралийците щурмуват торентите при всеки нов епизод, както Тормунд и диваците - Зимен хребет.

Първото, което Вейни и Уолс отбелязват, е, че е адски трудно да се предположат печалбите от един филм – дори наричат това правило "принципа, който никой не знае". И съветват, че е неразумно просто да се вади реалната печалба от това, което лентата "щеше да направи", ако нямаше пирати, един от другите популярни методи.

Според техните изследвания пиратството влияе както върху разпространението на филма, така и върху търсенето, така че ефектите от него са теоретично условни. Което в същото време съвсем не означава, че няма никакви загуби от пиратството.

Друга двойка изследователи – Рафаел Роб и Джоел Уолдфогел, от Университета в Пенсилвания, смятат, че са открили данни по въпроса, експериментирайки със студентски филм в университета. При техния пример тези, които не са платили (5,2% от гледалите), за да видят лентата, са довели до намаляване на плащащите с около 3,5%.

Но първо си говорихме за продажби на дивидита, нали?

Малките губят

Повечето филми, сериали и прочие са само това – те не прескачат форматите и не се превръщат във франчайз. Огромните продукции обаче като "Игра на тронове", "Междузвездни войни", "Стар трек", "Отмъстителите" и други произведения на „Марвел“ например имат изключително много странични продукти – т.нар. мърчандайз. Официални играчки, фигури, костюми, игри – всички те добавят много печалба. А при тях пиратството е далеч по-малко.

За пиратство не режат ръка или пръсти, но в западните държави глобите са огромни.

Според Майкъл Смит и Рахул Теланг, професори от Университета в Карнеги Мелън, наличието на пиратско копие на един епизод по време на излъчването му не влияе по никакъв начин на продажбите на дивидита след това.

Загубите от продажбата на билети обаче са сериозни – според грубите изчисления на Вейни и Уолс е възможно до 40% от възможните печалби на една кинолента да се губят заради пиратството.

Какво означава това?

Ако си свалите "Игра на тронове" от някой от стотиците торент сайтове, едва ли ще навредите особено на шоуто, освен може би на съвестта си – все пак получавате нещо, без да заплатите за нечий труд. Но пък това се случва до голяма степен заради специфичния бизнес модел на HBO. Това не е критика – те правят всичко възможно, за да намалят пиратството, без да съдят милионите посетители на торент сайтовете. (Дори и Джордж Р. Р. Мартин да не иска, HBO има парите да поддържа Джон Сноу и „Играта“ живи.)

„Игра на тронове“ може да губи от пиратството, но има един актьор, който несъмнено уцели джакпота в кариерата си – любимецът на публиката Кит Харингтън.

Едва ли „Марвел“ ще фалира, ако не успеете да отидете на кино за следващите "Отмъстители", а вместо това си ги „дръпнете“ - те не продават само това. За "Междузвездни войни" да не говорим – само от фигурки на Дарт Вейдър, а сега и на внука му Кайло Рен вероятно ще изкарат в пъти повече от билети.

Но малките филми, кратките сериали, които не се превръщат във франчайз и разчитат на разпространението на един канал или само на кината, те ще загубят потенциално над една трета от възможните си печалби. И тези хора ще имат по-малко пари за следващия си филм, по-слаба готовност от студията да влагат в тях. Което ще доведе до още по-подчертана доминация на франчайзите, безкрайните поредици, "римейкове" и "рибуутове".

Ако това ви устройва – сваляйте.

----

* Този материал е публикуван в списание „Клуб Z” през юли 2016 година. Поради непреходната му стойност и актуалност днес го предлагаме на читателите на www.clubz.bg. Ако искате да четете качествени политически, икономически, културни и спортни материали навреме, списанието „Клуб Z” ще излиза всеки месец и през 2017 г. и можете да го намерите на будката до вас. Или да се абонирате – каталожен № 1403 за „Български пощи“ или каталожен № 525-1 за „Доби прес“.

 

"Игра на тронове" е рекордьор – не само на телевизионния екран, но и в торент сайтовете.

Всеки епизод на епичното тв шоу на HBO се сваля от милиони хора по различни причини. Някои нямат достъп до кабелна телевизия и известния американски канал. В някои държави сериалът не се излъчва. Други просто си спестяват някой лев. Вероятно има и такива, които просто са изпуснали премиерата и са си свалили филма, въпреки че освен това практически са си платили за него.

Някои приемат пиратството като комплимент. Какъвто несъмнено заслужават актьорите Питър Динклидж и Конлет Хил, изиграли Тирион Ланистър и Лорд Варис.

Разбира се, ситуацията с последния шести сезон бе много по-добра от преди – изтеклите 4 епизода на петия сезон, и то 24 часа преди премиерата, доведоха до абсурдните 13 милиона сваляния за първия.

Последния път обаче HBO взеха всички възможни мерки и епизодите не изтекоха. Така числата спаднаха под нормалното за 3-ти и 4-ти сезон. Което пак е много – последният епизод е свален над милион пъти за 12 часа след премиерата.

Така "Играта" е не само впечатляващ телевизионен шедьовър, но и прекрасен пример за правилните и грешните решения в борбата срещу пиратството.

Пиратите растат заедно със зрителите

Първото забележително е, че пиратите растат едновременно със зрителите. Прекрасен пример за това е Австралия, където HBO се предоставя само от един доставчик, чиято такса за трите месеца, в които върви шоуто, е около 120 лева. Само на най-малкия континент 200 000 души свалиха последния откриващ епизод на сезон 6 за първите 12 часа след излъчването му.

Дори и Джордж Мартин да не иска, HBO имат парите да държат Джон Сноу и „Играта“ живи. Като Нощния крал.

Макар ситуацията в Австралия да не е добра, HBO в действителност се стремят да разпространяват по-добре съдържанието си и да го предлагат в повече страни и през повече доставчици. Явно обаче това още не е достатъчно, макар усилията им все пак да са довели до лек спад в пиратството спрямо предишните сезони.

Същевременно старанието на тв канала да преследва, доколкото може, пиратите сякаш не е същото. Спрямо нестихващите крясъци от Холивуд и музикалната индустрия за това как пиратството води до огромни загуби програмният директор на HBO Майкъл Ломбардо наскоро представи една различна гледна точка:

Вероятно не трябва да казвам това, но пиратството е един вид комплимент. Търсенето е налице. И пиратството определено не навреди на продажбата на дивидита."

Това не е дори сценаристът или режисьорът, а програмният директор. Не че режисьорът Дейвид Петрарка не каза същото, при това по-рано.

Макар тази ситуация да важи в по-голяма степен за продукцията на HBO (която не работи с рекламодатели като другите телевизии), тя е факт и за цялата индустрия – броят хора, които са свалили филма през торенти, не означава брой загубени месечни такси за телевизия, билети за кино или купени дивидита.

И това не е просто предположение, което звучи логично. Но въпреки това е факт, явно игнориран от всички големи студиа, които броят всеки "лийчър" (свалящ, букв. "смучещ") на филма им за крадец на трудно изкараните им стотинки.

Принципът, който никой не знае

Малко изследвания са правени по темата, но едно е особено ключово – "Изчисляване на ефекта от филмовото пиратство върху печалбите в боксофиса" на Артур де Вейни, професор по икономика в Калифорнийския университет, и Дейвид Уолс, на същата позиция в Университета на Калгари.

Австралийците щурмуват торентите при всеки нов епизод, както Тормунд и диваците - Зимен хребет.

Първото, което Вейни и Уолс отбелязват, е, че е адски трудно да се предположат печалбите от един филм – дори наричат това правило "принципа, който никой не знае". И съветват, че е неразумно просто да се вади реалната печалба от това, което лентата "щеше да направи", ако нямаше пирати, един от другите популярни методи.

Според техните изследвания пиратството влияе както върху разпространението на филма, така и върху търсенето, така че ефектите от него са теоретично условни. Което в същото време съвсем не означава, че няма никакви загуби от пиратството.

Друга двойка изследователи – Рафаел Роб и Джоел Уолдфогел, от Университета в Пенсилвания, смятат, че са открили данни по въпроса, експериментирайки със студентски филм в университета. При техния пример тези, които не са платили (5,2% от гледалите), за да видят лентата, са довели до намаляване на плащащите с около 3,5%.

Но първо си говорихме за продажби на дивидита, нали?

Малките губят

Повечето филми, сериали и прочие са само това – те не прескачат форматите и не се превръщат във франчайз. Огромните продукции обаче като "Игра на тронове", "Междузвездни войни", "Стар трек", "Отмъстителите" и други произведения на „Марвел“ например имат изключително много странични продукти – т.нар. мърчандайз. Официални играчки, фигури, костюми, игри – всички те добавят много печалба. А при тях пиратството е далеч по-малко.

За пиратство не режат ръка или пръсти, но в западните държави глобите са огромни.

Според Майкъл Смит и Рахул Теланг, професори от Университета в Карнеги Мелън, наличието на пиратско копие на един епизод по време на излъчването му не влияе по никакъв начин на продажбите на дивидита след това.

Загубите от продажбата на билети обаче са сериозни – според грубите изчисления на Вейни и Уолс е възможно до 40% от възможните печалби на една кинолента да се губят заради пиратството.

Какво означава това?

Ако си свалите "Игра на тронове" от някой от стотиците торент сайтове, едва ли ще навредите особено на шоуто, освен може би на съвестта си – все пак получавате нещо, без да заплатите за нечий труд. Но пък това се случва до голяма степен заради специфичния бизнес модел на HBO. Това не е критика – те правят всичко възможно, за да намалят пиратството, без да съдят милионите посетители на торент сайтовете. (Дори и Джордж Р. Р. Мартин да не иска, HBO има парите да поддържа Джон Сноу и „Играта“ живи.)

„Игра на тронове“ може да губи от пиратството, но има един актьор, който несъмнено уцели джакпота в кариерата си – любимецът на публиката Кит Харингтън.

Едва ли „Марвел“ ще фалира, ако не успеете да отидете на кино за следващите "Отмъстители", а вместо това си ги „дръпнете“ - те не продават само това. За "Междузвездни войни" да не говорим – само от фигурки на Дарт Вейдър, а сега и на внука му Кайло Рен вероятно ще изкарат в пъти повече от билети.

Но малките филми, кратките сериали, които не се превръщат във франчайз и разчитат на разпространението на един канал или само на кината, те ще загубят потенциално над една трета от възможните си печалби. И тези хора ще имат по-малко пари за следващия си филм, по-слаба готовност от студията да влагат в тях. Което ще доведе до още по-подчертана доминация на франчайзите, безкрайните поредици, "римейкове" и "рибуутове".

Ако това ви устройва – сваляйте.

----

* Този материал е публикуван в списание „Клуб Z” през юли 2016 година. Поради непреходната му стойност и актуалност днес го предлагаме на читателите на www.clubz.bg. Ако искате да четете качествени политически, икономически, културни и спортни материали навреме, списанието „Клуб Z” ще излиза всеки месец и през 2017 г. и можете да го намерите на будката до вас. Или да се абонирате – каталожен № 1403 за „Български пощи“ или каталожен № 525-1 за „Доби прес“.

Коментари

Авторът е толкова ненаясно с

Авторът е толкова ненаясно с този бизнес, че може да произведе само този жалък текст.

Ха

Добре, разяснете ни.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Колко ще изкара новият парламент?