Вече писах, че целта на участието на Русия в сирийската война не е само подкрепата за режима на Башар Асад. Президентът Владимир Путин се стреми също така да демонстрира военната мощ на страната си, за да повиши статута на Русия като възраждаща се държава и да покаже новата военна техника на потенциалните чуждестранни купувачи.

Доскоро всичко вървеше добре. Руските самолети с наземно базиране успешно извършваха бойни излитания. Военните кораби в каспийско море нанасяха удари с крилати ракети по цели в Северна Сирия. Един от новите руски танкове - Т-90, почти не пострада, след като бе улучен с ракета TOW, американско производство.

Но когато Путин реши да прати единствения руски самолетоносач "Адмирал Кузнецов" в Средиземно море, той допусна сериозна грешка. Първо, от военна гледна точка за това нямаше никаква необходимост - този самолетоносач бе създаден да защитава вътрешните води, а не за извършване на нападения и тъй като на борда му могат да се намират едва 15 самолета, той не е в състояние да увеличи съществено мощта на въздушните операции на руските самолети с наземно базиране.

Второ, доста е смущаващо да се гледа този кораб. Той се придвижва бавно, като оставя след себе си кълба от черен дим, съпровождан от кораби, готови всеки момент да го вземат на буксир поради постоянните повреди. Носовата част на самолетоносача, приспособена за "трамплинно излитане", в технологичен смисъл се оказа неуспешна - понеже на палубата няма катапулт, какъвто има на американските самолетоносачи, на самолетите им трябва допълнителна площадка, за да не паднат в океана.

Пистата на самолетоносача е твърде къса, за да могат бойните самолети да излитат нормално от нея.

Този самолетоносач, който е на въоръжение от средата на 80-те г. на ХХ век, когато бе част от съветския флот (и се наричаше последователно "Рига", "Леонид Брежнев" и "Тбилиси"), извърши едва няколко разгръщания и всички те не бяха по-далече от Средиземно море. Както съобщават медиите, проблеми със замръзнали тръби довели до това, че за екипажа от 2000 души останали само 25 тоалетни. През 2012 г. той се повреди в Бискайския залив и трябваше да бъде теглен хиляди мили до Мурманск. 2009 г. бе особено неуспешна за самолетоносача - той стана виновник за разлива на стотици тонове петрол край бреговете на Ирландия, а край бреговете на Турция на борда му избухна пожар, в резултат на който загина един член на екипажа.

Сега проклятието на "Кузнецов" отново застигна този самолетоносач. Както съобщи сайтът The Aviationist, в събота, 3 декември, при завръщането си от бойна задача "Су-33" падна във водата заради скъсването на троса на аерофинишера, който трябва да помага на самолетите да убиват скоростта си при приземяването. Още един подобен инцидент стана през ноември, когато катастрофира "МиГ-29". (И в двата случая пилотите успяха да катапултират.)

Самолети на палубата на "Адмирал Кузнецов".

Възможно е руският флот да е предвиждал възникването на подобни проблеми. По данни на военната информационна служба IHS Janes, в продължение на няколко седмици руснаците са прехвърляли самолети от самолетоносача на едно от летищата в Сирия.

Дори да ги нямаше всичките тези провали, Русия едва ли ще може да намери купувачи за своя "Адмирал Кузнецов", ако реши да го продаде - както направи със самолетоносача "Адмирал Горшков", който през 2004 г. продаде на Индия за 2,35 милиарда долара, и както направи Украйна с корпуса на "Варяг", който получи Китай в края на 90-те г. И в двата случая купувачите неведнъж казаха, че съжаляват за придобивките си.

Китайците похарчиха стотици милиони долари за поправка и нови технологии за кораба, който сега се нарича "Ляонин" и който въпреки всичко се оказа негоден за изпълнение на бойни мисии и се използва най-вече за обучение. Доставката на индийския кораб, който сега носи името "Викрамадития", бе отлагано няколко години донякъде поради факта, че 7 от осемте му парни котли отказаха по време на плавателни изпитания в морето. Той влезе в строя през 2013 г., макар индийското правителство да стигна до извода, че новите леки самолети Tejas няма да могат да кацат на малката палуба на самолетоносача.

Русия продължава да демонстрира в Сирия ново впечатляващо оръжие. Последният пример станаха сложните ракетни комплекси С-400, които тя разположи в базата си в Тартус. Това без съмнение ще помогне на Русия да увеличи износа на своето оръжие, чийто обеми миналата година достигнаха рекордните 15 милиарда долара. Но ако целта на Русия е била само да демонстрира ефективността на своите катапултируеми седалки и буксири, "Адмирал Кузнецов" трябваше да остане край руските брегове. Или, което би било още по-добре, да отиде за скрап. Като купчина метал той ще донесе доста повече полза, отколкото като инструмент за проектиране на мощта на Русия.

-----

* Авторът е коментатор по въпросите на националната сигурност, образованието и прехраната в агенция Блумбърг, където е публикувана статията.