Икономика

Бивш БДЖ шеф: Как така не дерайлира локомотивът, а чак 6-ата цистерна?

Не би тябвало такъв специализиран вагон да се спука, смята Владимир Дунчев

Бивш БДЖ шеф: Как така не дерайлира локомотивът, а чак 6-ата цистерна?

Най-голямата мистерия в случая "Хитрино" е защо не локомотивът излезе от релсите, а шестият вагон от композицията.

Това коментира пред БНТ бившият изпълнителен директор на БДЖ Владимир Дунчев, който работи по овладяването на две подобни кризи - през 1988 г. и 2000 г. Според експерта причините за инцидента може да са превишена скорост, разместена стрелка или дефект в железния път.

Владимир Дунчев

Той казва, че на ден по българските железни пътища се превозват по 2000 тона опасни материали като полипропилен, от който се правят пластмасови изделия, и трябва да е ясна причината за катастрофата, за да не се повтаря.

В междугарията в България влаковете се движат с 80 км. в час, в Хитрино - със 70. В коловоз влакът трябва да намали до 60, а при завой - до 40. Ако скоростта е била превишена, експерт по динамика трябва да обясни изключително странния факт, че е дерайлирал 6-ият вагон от композицията, а не локомотивът, както става обичайно, обяснява Владимир Дунчев, бивш генерален директор на БДЖ.

"Локомотивите - единият има хартиен носител на черната кутия, устройството за следене на скоростта - хаслер, а другият е дигитален. Така че тази скорост няма как да бъде скрита". В случая и двата локомотива, и 5 вагона след това не са дерайлирали. Дерайлира шестият вагон, когато става скъсването на влака. И тези вагони продължават напред и си спират вече на..."

Втората причина може да е разместена стрелка, смята специалистът.

"От вибрациите от двата локомотива и 5-те вагона, ако стрелката не е била добре заключена с т.н. заключалка, може да се получи леко отваряне и ребордът на 6-тия вагон да е попаднал и да е настъпило дерайлиране на вагона и оттам скъсване на влака. За да не изпадне от релсите колелото, отстрани има т.н. реборт, който, ако не е в необходимите размери и параметри, пада влакът. Пада вагонът".

Третата причина според него може да са различни уширения или дефекти по железния път.

От НКЖИ твърдят, че пътят е в добро състояние, но в социалните мрежи собственици на жп компании публикуваха видеоклипове, на които ясно се личи, че товарни немски влакове, които се движат със съобразена скорост, буквално подскачат върху релсите на 9 км. от Хитрино.

Другата голяма мистерия е защо се е спукала цистерната, смята Владимир Дунчев.

"Те са специализирани цистерни за превоз на такъв вид товари - полипропилен, пропан-бутан, с усилена конструкция са. Двойни вътре са балоните. И при дерайлиране... се предполага, да стане хлътване на цистерната, а не пробив и създаване на облак около цистерната и последващ взрив, твърди експертът.

За него проблемът е, че ако не се изясни причината за катастрофата в Хитрино, ще възникнат съмнения дали сегашният начин на превозване на опасни товари е достатъчно сигурен.

"Така че сега в момента цялата система, която се занимава с превоз на опасни товари, е в стрес от гледна точка на това, че не е убедена със сигурност, че ако изпълнява указанията и наредбите, които са дадени, няма да се повтори такъв случай".

Подобни случаи има три: през 2000 г. композиция с цистерни с пропан-бутан пада от моста при гара Владо Тричков, но за щастие тогава няма експлозия. През 2014 г. край гара Яна дерайлира композиция с празни цистерни без пропан-бутан. През 1988 г., обаче, композиция с 20 цистерни с пропан-бутан дерайлира и се възпламенява край гара Бутово.

Най-ново

Z-Каст 153 - Цената на чистия и мръсния въздух

преди 1 час

Вечен зам.-министър, кадър на "Български възход", "ресторантьор" - Главчев с нови назначения

преди 1 час

Димитър Главчев: Това не е кастинг, не мога да вадя външни министри от ръкава си

преди 1 час

Който няма ПВО системи за Украйна, плаща за закупуването им

преди 2 часа

ДЕНЯТ В НЯКОЛКО РЕДА: маньоври в кабинета

преди 2 часа

Димитър Главчев и посланикът на САЩ обсъдиха 7-и и 8-и блок на АЕЦ "Козлодуй"

преди 2 часа

Най-четени

Договорът с "Боташ" - без финансов анализ, плащаме без да получаваме, двойно по-скъпи такси за пренос

преди 8 часа

"Ябълката на раздора" - Даниел Митов се отказа за външен министър

преди 12 часа

Желязков свика извънредно НС - да минат "Боташ" и мащабните строежи без контрол

преди 10 часа

Първи смъртни случаи от коклюш в България: две бебета от една махала в Кюстендил

преди 10 часа

Двегодишен "юнак" подкара колата на тате и се бутна в барче. Клиентелата се разбяга

преди 13 часа

Нургюл Салимова изпусна голяма победа над световна шампионка

преди 13 часа

Подкрепете ни

Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.

Подкрепете ни