Ad Config - Website header

 

Article_top

Всички знаем как се отразява захарта на талията ни. Нови изследвания обаче разкриват повече за това как захарта се отразява на човешкия мозък. И новините не са добри.

Излиза, че захарта не е чак толкова сладка. Освен че предизвиква наднормено тегло и диабет, приемането на повече захар има връзка с редица аномалии на мозъчната дейност, сред които загуба на памет и нарушени когнитивни способности.

Данните бяха обобщени от лекари от Медицинския център Кек към Университета на Южна Калифорния. Ето какво трябва да знаете, за да не прекалявате със захарта:

Не всяка захар е вредна

Телата ни превръщат по-голямата част от храната, която приемаме, в захар. Добрата захар, т.е. глюкозата, идва от въглехидрати като хляб и паста. Тя захранва клетките в нашето тяло, включително и мозъчните.

Другият вид захар е фруктозата. Когато е приета чрез плодове и зеленчуци, фруктозата е безвредна, но когато я приемаме чрез газирани напитки, мед или пък буквално чрез всяка преработена храна под формата на подправки, сосове за салати или бързи храни, фруктозата може да бъде пагубна за здравето ни.

"Фруктозата не успява да стимулира хормоните, като например инсулина, които са важни за това да се почустваме сити“, казва д-р Катлийн Пейдж, която е професор в Медицинския център Кек.

Захарта пристрастява

Достатъчна е съвсем малко захар, за да бъде стимулиран мозъкът да отделя допамин, от който зависят апетитът и мотивацията ни. Това е същото вещество, което кара алкохолиците и наркозависимите непрекъснато да си търсят „дозата“. Изследване на Университета на Южна Калифорния установи, че пациенти, които са яли храни с фруктоза, усещат повече глад и имат повишен апетит в сравнение с онези, които са яли храни с глюкоза.

"Предложихме на участниците да изберат дали да получат веднага вкусна храна или пък месец по-късно да получат пари по пощата. Тези, които бяха консумирали фруктоза, показаха много по-голямо желание да зарежат парите и да се наядат на момента“, казва д-р Пейдж.

Захарта състарява кожата

Не можем да обвиняваме само слънцето. Прекалената употреба на захар разрушава колагена и еластина в кожата ни, което пречи на възстановяването на клетките. Дори още по-лошо – появят ли се веднъж ранни бръчки, те никога не изчезват. Единственият начин за „поправяне“ е да намалите драстично или изобщо да елиминирате захарта.

Захарта блокира „сензора“ за преяждане

Всеизвестно е, че който яде много захар, надебелява. Но наскоро изследователите откриха, че постоянното приемане на захар притъпява онази система в мозъка, която сигнализира организма за преяждане. Когато мозъкът не произежда хормони, които да ни сигнализират, че сме сити, вероятността да продължим да ядем е твърде висока.

Захарта намалява фактора BDNF

Мозъчният невротрофичен фактор (BDNF) помага на мозъка ни да учи и да запаметява. Когато нивото на BDNF е ниско, тогава блокираме и не можем да учим нови неща. Капацитетът на паметта ни намалява. Някои изследвания дори откриха връзка между фактора BDNF и заболяването Алцхаймер, депресията и деменцията.

Отказването от захарта е възможно

Елиминарането на захарта от менюто ни може да предизвика същите реакции като отказването от наркотиците – тракане на зъбите, раздразнение, треперене и клатене на главата. Първият и най-важен начин за освобождаване от захарната зависимост е драстичната промяна на диетата.

„Най-добрият начин за намаляване на приема на фруктоза е да се намали консумацията на подсладители с добавена захар, които са основният източник на фруктоза в американския начин на хранене“, казва Пейдж.

Ако сте готови да пробвате по-здравословни начини на хранене, най-добре се консултирайте с лекар преди това.

 

Всички знаем как се отразява захарта на талията ни. Нови изследвания обаче разкриват повече за това как захарта се отразява на човешкия мозък. И новините не са добри.

Излиза, че захарта не е чак толкова сладка. Освен че предизвиква наднормено тегло и диабет, приемането на повече захар има връзка с редица аномалии на мозъчната дейност, сред които загуба на памет и нарушени когнитивни способности.

Данните бяха обобщени от лекари от Медицинския център Кек към Университета на Южна Калифорния. Ето какво трябва да знаете, за да не прекалявате със захарта:

Не всяка захар е вредна

Телата ни превръщат по-голямата част от храната, която приемаме, в захар. Добрата захар, т.е. глюкозата, идва от въглехидрати като хляб и паста. Тя захранва клетките в нашето тяло, включително и мозъчните.

Другият вид захар е фруктозата. Когато е приета чрез плодове и зеленчуци, фруктозата е безвредна, но когато я приемаме чрез газирани напитки, мед или пък буквално чрез всяка преработена храна под формата на подправки, сосове за салати или бързи храни, фруктозата може да бъде пагубна за здравето ни.

"Фруктозата не успява да стимулира хормоните, като например инсулина, които са важни за това да се почустваме сити“, казва д-р Катлийн Пейдж, която е професор в Медицинския център Кек.

Захарта пристрастява

Достатъчна е съвсем малко захар, за да бъде стимулиран мозъкът да отделя допамин, от който зависят апетитът и мотивацията ни. Това е същото вещество, което кара алкохолиците и наркозависимите непрекъснато да си търсят „дозата“. Изследване на Университета на Южна Калифорния установи, че пациенти, които са яли храни с фруктоза, усещат повече глад и имат повишен апетит в сравнение с онези, които са яли храни с глюкоза.

"Предложихме на участниците да изберат дали да получат веднага вкусна храна или пък месец по-късно да получат пари по пощата. Тези, които бяха консумирали фруктоза, показаха много по-голямо желание да зарежат парите и да се наядат на момента“, казва д-р Пейдж.

Захарта състарява кожата

Не можем да обвиняваме само слънцето. Прекалената употреба на захар разрушава колагена и еластина в кожата ни, което пречи на възстановяването на клетките. Дори още по-лошо – появят ли се веднъж ранни бръчки, те никога не изчезват. Единственият начин за „поправяне“ е да намалите драстично или изобщо да елиминирате захарта.

Захарта блокира „сензора“ за преяждане

Всеизвестно е, че който яде много захар, надебелява. Но наскоро изследователите откриха, че постоянното приемане на захар притъпява онази система в мозъка, която сигнализира организма за преяждане. Когато мозъкът не произежда хормони, които да ни сигнализират, че сме сити, вероятността да продължим да ядем е твърде висока.

Захарта намалява фактора BDNF

Мозъчният невротрофичен фактор (BDNF) помага на мозъка ни да учи и да запаметява. Когато нивото на BDNF е ниско, тогава блокираме и не можем да учим нови неща. Капацитетът на паметта ни намалява. Някои изследвания дори откриха връзка между фактора BDNF и заболяването Алцхаймер, депресията и деменцията.

Отказването от захарта е възможно

Елиминарането на захарта от менюто ни може да предизвика същите реакции като отказването от наркотиците – тракане на зъбите, раздразнение, треперене и клатене на главата. Първият и най-важен начин за освобождаване от захарната зависимост е драстичната промяна на диетата.

„Най-добрият начин за намаляване на приема на фруктоза е да се намали консумацията на подсладители с добавена захар, които са основният източник на фруктоза в американския начин на хранене“, казва Пейдж.

Ако сте готови да пробвате по-здравословни начини на хранене, най-добре се консултирайте с лекар преди това.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Колко ще изкара новият парламент?