Самолетната катастрофа на бразилския футболен отбор "Шапекоензе", коствала живота на 71 души и на почти целия тим, е причинена от човешки грешки и недостатъчно гориво, обявиха официално от гражданската авиация на Колумбия.
Машината се разби на 28 ноември край Меделин, а трябваше да превози състава на "Шапекоензе" за първия мач от финалите на турнира "Копа Судамерикана".
Разследването отне близо месец, а властите в Колумбия са анализирали данните от черната кутия и свидетелските показания на малцината оцелели. Летателният план на пилотите от чартърната боливийска компания "ЛаМиа" изобщо не покрива международните стандарти и аеропланът не е трябвало да излети при тези обстоятелства.
Първият и най-сериозен гаф е, че самолетът се е отлепил от земята с недостатъчно гориво, за да покрие разстоянието от Санта Крус в Боливия до Меделин (Колумбия). Екипажът е трябвало да спре междинно, за да дозареди, но е пропуснал най-малко две възможности.
Последната грешка на пилота е, че не е обявил тревога навреме, а го е сторил в последния момент - когато вече е било твърде късно.
Компанията "ЛаМиа" и боливийските въздушни власти не е трябвало да допуснат самолетът да излети. С пълен резервоар машината може да прелети 2965 км разтояние, а това е по-малко, отколкото дистанцията между летището край Санта Крус и това в Меделин. При това резервоарът не е бил изцяло пълен.
Времето за полет, ако няма усложнения, е 4 часа и 20 минути с този самолет, ползван дни по-рано и от аржентинския национален отбор за световна квалификация с Боливия.
Виждайки, че горивото свършва, пилотът е поискал спешно кацане в Меделин, но е бил поставен "на опашка" от контролната кула в колумбийския град заради друг аероплан, отправил искане малко по-рано.
В същото време в компанията "ЛаМиа" са знаели за липсата на достатъчно гориво в драматичните последни минути, но също са се забавили да известят въздушните власти в Колумбия.
Първият и вторият пилот няколко пъти си говорили по време на полета да спрат за дозареждане в град Летисия, близо до границите между Бразилия, Перу и Колумбия. Това, че не са го направили, се тълкува като "престъпна набрежност".
А сметките на двамата са се оказали криви още при навлизането във въздушното пространство на Колумбия. Заради насрещен вятър самолетът почнал да харчи повече.
Пилотът поискал спешно кацане 6 минути преди катастрофата. В този момент един от двигателите вече не е работел, сочат данни от разследването. Останалите са спрели малко по-късно, което води до отказ на електрическата система. Тогава първият пилот изпаднал в паника и викал за спешно приземяване.
При падането на самолета в планината преди Меделин не е имало експлозия - тъй като горивото е свършило.
При полет на такова разстояние международните правила изискват машината да разполага с резервно гориво, което да свърши работа в подобни случаи. Фаталният боливийски самолет не е имал такова. Аеропланът е бил технически изправен и катастрофата не се дължи на дефект.
Друга грешка е, че пилотите са летели на по-голяма височина от препоръчваната за машината, която са управлявали.
Пълният доклад ще бъде публикуван през април следващата година. Правителството на Боливия хвърли вината върху пилота и самолета.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни